Konjugerad linolsyra - CLA...?
Hej,
Kan någon förklara vad konjugerad linolsyra (CLA) är?
Är det någon som använt sådant tillskott, erfarenhet?
Dessutom hajjar jag inte riktigt det här med kokosfett vs annat
fett/oljor. Läste i någon tråd att det ska öka förbränningen, stämmer det? Så till rapsolja, läste nyss att den inte var så nyttig som jag fattat det som. Trodde den innehöll det där bra-iga omega3.
Vilken olja kan jag steka i som är bättre.
Har ju läst massor tycker jag,men får inte ihop det faktum att smör och kokos innehåller en massa mättat fett (som jag förstått det…)
är det då inte bättre att i huvudsak använda oljor?
Jag måste fråga för jag törs fortfarande inte använda riktigt smör…:-(
Sitter väl i ryggmärgen fortfarande sedan lååångt tillbaka, har inget emot att få bort det….
Trevlig Helg! allihop………

Smör är bäst att steka i för att det är ett stabilt fett som inte förändras nämnvärt vid upphettning
Det är dessutom det fett vår kropp är bäst anpassad för att använda som stapelvara
Det är det fettet som kroppen själv använder som reservlager och som isolering för våra celler och organ..
Oljor är vi sämre anpassade till men oliv och raps kan användas i mindre mängd på sallader
Hettas en fröolja upp så bildas mängder av otrevligheter varav många är cancerogena.
Rapsolja innehåller den kortkedjiga varianten av omega-3
Den är inte användbar för oss. Vi måste ha animaliskt omega-3 för att kunna nyttja det i kroppen
Kontentan av oljorna (och margarinerna) blir att vi spär på obalansen av fettsyror i kroppen
Tack snälla ni för svar!
Ursäkta en idiotisk fråga till…men, om nu kroppen använder just den sortens fett som stapelvara är det då inte precis den man borde passa sig för? (jag är ny på detta och det snurrar i skallen av all information som jag nu smälter som en orm….;-)
Det finns inga idiotiska frågor, bara frågor som söker svar:)
Såhär ser jag på din fett-undran: Eftersom kroppen är anpassad att lagra animaliskt, mättat av fett så är det också den typen av fett som den är anpassad att förbränna- och som är naturligt för kroppen att få som näring och bränsle. Vegetabiliskt fett är inte lika stabilt och oxiderar redan vid 37 grader, vilket innebär att det kan orsaka inflammatoriska tillstånd i kroppen.

Men, som jag mindes det, så var kokosfett än mer stabilt än smör vid upphettning?

Just det, eftersom det är så mättat.
Jag borde kanske ha preciserat mig genom att skriva "vegetabiliska oljor" och nämnt cocosfett som ett undantag.

jaa! 

Numer pensionär i Nynäshamn