Vart får man tag i malört?
Det är så här att vi har huset fullt av små söta husmusar (eller vad det blir i pluralis husmöss tycker jag ju inte låter bra). Efter att ha haft en i en "bur" i några dagar så släppte jag ut den (långt från oss och inget hus jättenära). Efter det har vi fått tre möss i soppåsen och jag kan inte åka och dumpa dem på samma ställe som jag släppte den första så dem åkt i vattenspannen. Jag tycker det är så hemskt och vill helst slippa dränka dem små söta sakerna (jag vet att dem är sk. skadedjur men det spelar ingenroll dem ÄR söta). Fick veta av trädgårdsmästaren här utanför byn att man skulle lägga ut malörtskvistar där mössen fanns så försvann dem. Han hade inga extra kvistar åt oss och jag vet inte vart man får tag i malörtskvistar så min fråga är alltså
ÄR DET NÅGON SOM HAR MALÖRTSKVISTAR OCH KAN AVVARA ETT GÄNG TILL OSS? ELLER NÅGON SOM VET HUR MAN FÅR TAG I DET?
Förlåt dem stora bokstäverna men om man inte orkar läsa all förklaring så ser man i allafall vad det är jag undrar över direkt ;)
Jag har visserligen aldrig märkt att malört har någon effekt på möss men det skadar ju inte att pröva. Malörten är på gång att vissna men några kvistar kan jag nog få ihop.
I väntan på malört - dränk dem inte. Slå ihäl dem. Tuffare för dig, men lindrigare för mössen som slipper plågas.
Ja möss är u så söta, ute i buskarna alltså. Kanske en katt fixar problemet, men det finns ju risk att kissen bär in döda möss förstås.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Katt hade vi innan vi flyttade hit. Tyvärr så attakerade hon var lille skrutt och rev och bet honom riktigt illa. Läkaren hade aldrig sett någon som vart så illa tilltygad av en katt. Katten blev bort dragen/slängd från skrutt men vände sig i luften och flög tillbaka på honom så… för mig som inte var kattmänniska från början (fick katten på köpet när jag flyttade ihop med Mannen) är katt uteslutet.
Hur lär man sig att slå ihjäl dem då? Mössen alltså! Jag vet faktiskt inte om jag skulle klara det men jag kasnek kan försöka. Anledningne till att jag dränker dem är för att då kan jag gå därifrån och må dåligt. Skulle jag slå ihjäl dem så är jag tvungen att vara närvaradnde på ett annat sätt (inbillar jag mig men det kanske går med mentaltankeverksamhet att befinna sig i rummet brevid på nåt sätt?!)
enris i hörnen ska var effektivt. Jag har aldrig provat för jag har tre musfångare
Om ni orkar gå grundligt tillväga så kan ni försöka leta rätt på var de tar sig in och täta huset. Men med tanke på att en springa på 10 mm räcker så är det mycket jobb, antagligen har ni torpargrund??? Och då kan ni behöva ta er in under den och se hur trossbottnen ser ut, kanske ni har sådan tur att ni ser tydligt var de tar sig in.
Alternativ två är att skaffa katt, ni kan ju försöka välja ut en mer människovänlig katt:)
Alternativ tre är att ni lägger ut råttgift, förslagsvis under huset i ett par lådor. Får man inte bukt med dem på annat sätt, så är det tyvärr det enda alternativet. Det är inte kul om de börjar gnaga på elkablar etc…
När vi byggde vårt hus så var det under ett år sammanbyggt med det gamla huset som var ett gammalt torp, och då hade i vid några tillfällen möss i väggarna. Nu när vi renoverar köket såg vi att de har gnagt på isoleringen som ligger runt en vattenslang som ligger i köksväggen- det hade inte varit kul om de gnagt igenom så det sipprat vatten där i några år, det hade blivit en präktig vattenskada så småningom…
Lycka till!
Hej jag71! Gamla hederliga smäckfällor brukar fungera utmärkt, sätt dem där du vet att mössen brukar gå. Så här års kan det bli några tiotal mössor de första dagarna.
Att slå ihjäl dem för hand är ganska äckligt (jag fixar det inte), men du får tänka på att det är det "bästa" för dem, när de nu måste dödas. En metod är att lägga dem i en påse, lägga påsen under en planka och hoppa på plankan. Om du inte kan göra på annat sätt än att dränka dem, så hoppas jag att du sätter dem i en bur och sänker ned hela buren i vattnet. Du får inte låta dem simma sig trötta innan de drunknar.

#9 Åh vilken snälling! Min förra hund trodde att jag behövde näbbmöss. Hon var SÅ stolt när hon fångat en.
Det var en stor rackare!

Vi har några fällor som står på dem ställena där vi vet att mössen går, men dem unviker fällorna väldigt bra. Hittls är det inte en enda som vi fått i fällorna. Dem trillar ner i soppåsen i stället och den tomma sopkorgen som står brevid. Har försökt att lägga allt från choklad till korv och ost och och och… meninte f*n tar dem det inte. Vi har ju ett ganska stort hus (lite över 400 kvm) Vi bor på övervåningen (ca 200 kvm) och dem som bodde här innan oss har satt in nya element och inte har dem tättat runt rören så det ska göras. Dem springer upp vid skorstensstocken, under vasken och jag har hittat ett stort hål bak i ena skafferiet (det är alltså helt öppet ut till takpannorna typ). 2/3 av huset har en källare under sig och resten är torpargrund. Nästa sommar så ska grunden ses över och förhoppningsvis kan vi få bort en del hål då. Vi har jordvärme och han som satt in den var inte så särskillt duktig på att få det tätt så där tar dem sig också in. Ibland känns det som om man lika gärna kan ge upp och lägga ut mat till mössen (vilket vi i princip redan gör då dem tre minsta barnen älskar riskakor men inte är så duktiga på att inte tappa så mat finns det gott om).
Jag ska faktiskt erkänna att jag inte har någon liten bur som jag kan sänka ner i vattnet. Har faktiskt inte tänkt så långt
men nu ska det inhandlas en idag. Har haft såpa i vattnet för att ta bort ytspäninngen. Frågade faktiskt där jag köpte fällorna hur jag skulle dränka dem och dem sa att det bara var att ta bort ytspäningen så drunknade dem på under två minuter (fast två minuter är två lååånga minuter om man håller på att drunkna - måste dem vara iallfall)
Den första musen som vi tog släppte jag ut (långt hemmifrån och långt från hus) för den döpte barnen till Hoppe och en Hoppe kan man ju inte ha ihjäl.
SKicar med en bild på Hoppe så ni förstår hur söt han var (förhoppnigsvis så lever ahn fortfarande och då blir det ju är)

jag71
Malörten är på väg. Skickade den för ca 1 timme sedan. Berätta om den har någon effekt på musbeståndet./IL

#15 Tack! Säg till vart du ska ha åtminstonde portopengarna någonstans.
Jag lovar att uppdatera hur det påverkar mössens boförhållander här hos oss.
Om du inte kan slå ihäl dem, använd åtminsone avgasröret på bilen. Det lär ivf vara mindre plågsamt.

Eller använd gjutjärnsspade och krossa dom snabbt och MYCKET effektivt mot källargolvet.
Gamla hederliga råttfällor?