Uppblåst och rapig
Hej!
Någons som kan hjälpa mig med ett för mig stort problem?
Har hållit på med lchf kosten i 13 månader och har nu den senaste tiden plötslig blivit "uppblåst" och har börjat rapa jättemycket! Vilket är obehagligt och inte roligt alls när man är ute bland folk. En dag kan se ut såhär t.ex:
Måltid 1: 2 ägg ca.0,5-1 dl grädde, peppar och 1/2 pk bacon. Måltid 2: 4 pannbiffar i gräddsås. Måltid 3: 1 kokospannkaka m/grädde

Hej!
Jag har upplevt samma sak och när jag äter sakta och tuggar maten ordentligt så försvinner det: jag misstänker att du äter mer än din mage klarar av. Fettet gör att maten stannar kvar i magsäcken längre innan det når tunntarmen, så jag tror på att tugga och äta långsamt för då hinner kroppen producera tillräckligt med enzymer och enzymerna i salivet hjälper till i matsmältningen.
matsmältningsenzymer från hälsokosten som ex Mucosa är kanonbra
Hur har din kropp förändrats och känner du dig nöjd i övrigt?
Miggy enzymerna som finns i saliven är endast till för att spjälka stärkelse, dvs de är värdelösa för en köttätare.
Däremot håller jag med om att det är smart att tugga maten ordentligt, det ger större kontaktyta för enzymerna att arbeta mot.
Hej igen!
Glömde skriva att det är min man detta gäller! Han mår inte alls bra av denna maten och han har inte gått ner mer än 2-3 kilo! Han tycker också att han blir deppig av denna mat! (Han borde ha gått ner ca. 70 kilo så där är att ta av! Själv tycker han att bara det att vi slutat äta socker, godis och läsk borde kilona försvinna men Icke sa nicke! Vet ej vad jag skall göra för att han skall må lika bra som jag gör av denna underbara kost. Jag har gått ner 15-16 kilo och är helnöjd!
1#Vi tar det lugnt när vi äter och tuggar noga.
Alla mår inte bra på så lite kolhydrater. Han kan väl prova att lägga sig på en mer normal lowcarbnivå och se om han mår bättre?

Hej Glennart, ok tack för infon
Jisu, hur länge har din man ätit såhär? Kan det bara vara symtom som tyder på någon slags övergång/avgiftning?
det händer ofta konstiga saker i kroppen när den ställer om sig, håll ut bara! Vissa går ju ner i vikt med GI dieten… men, hm…
Skaldemans bok är verkligen ett bra stöd, den är toppen! har din man läst den? *hett tips*
*Heja skaldeman* 
13 månader. 
Hej jisu!
Jag tycker det är ganska mycket grädde i den mat du beskriver. Jag har blivit känsligare för grädde och ost ju längre jag hållit på med LCHF. Ni kanske kan prova att utesluta det en tid?
hej jisu. Jag funderar på om det är så att maken din är laktosintolerant? Det blir många med åldern. Pröva att utesluta så mycket mjölkprodukter som möjligt.
Ja, lite sådär började det för mig, men jag fattade inget förrän jag blev rejält dålig i magen och fick ont.
Gronstedt, har du hört flera som reagerat så? Jag känner också som om kosten utlööste eländet, nämligen. Kanske gjorde fibrerna förut att mjölken gick långsammare igenom så man klarade sig trots låg laktasproduktion.

#10: Jag tål njölkprodukter bättre nu än tidigare, så det är verkligen individuellt…
Men visst kan mycket grädde sabba viktnedgång!
Tack för alla svar
Skall forsöka dra ner på gädden och se om han blir bättre! Han äter inte ost eller andra mjölkprodukter,så jag får vel helt enkelt prova något annat.
tack en engång!