mörk choklad utan socker?
Ni pratar om mörk choklad ofta… Jag har tittat lite men hittar inget som är socker eller kolhydratfritt. Finns något sådant och vad heter det? Länk till beställning via nätet?
Du får besöka en chocolatier i någon större stad. Där kan man köpa sockerfri chocklad (obs ej tillsatt sötningsmedel, bara naturliga grejer).
Jag använder Maraboues 86%, den är dock inte socker elelr kolhydratfri. Innehåller 19% kolisar, det blir ungefär 1,9 gram kolhydrater/ruta.
Den choklad jag får äta är över 75%, helst mörkare. Då vil man mest ha en liten bit för smakens skull…eller om man gör ischoklad blir det en massa fett med. :)
Men jag kollar alltid innehållsförteckningen. Socker ska inte komma först!
Tack. En annan fråga - hur kan ni äta choklad utan att få "återfall"?
Grodan… Tror det är väldigt olika ang. chokladen. Personligen hade jag aldrig kunnat äta en bit choklad. Hade fallit som en fura det är jag säker på
Jag kan äta EN BIT choklad om den är ca 86% utan återfall.
70% däremot går inte.
Jag går inte heller ner i vikt om jag äter choklad, så jag borde låta bli…
Numer pensionär i Nynäshamn
…nej, jag har märkt detsamma, med vikten menar jag. Och jag borde låta bli eftersom jag märker att jag har svårt att äta 1-2 rutor, det kan utan problem bli både en halv och i värsta fall en hel chokladkaka/dag..! Även om den är på 86%.

Förr räckte det aldrig med en bit…inte ens en chokladkaka!
Men mitt sötsug försvann helt redan efter 4 månader på kosten. Kan njuta 2 bitar choklad utan att falla dit.
Dietshop i Sthlm säljer lowcarb choklad och bruten i mkt små bitar räcker den länge och fungera för mig.
De har lowcarb produkter av de olika slag och är värt ett besök om man vet med sig att man kan klara av detta.
Resten av oss få låta bli! :-))
mmm… jag är nog lite feg och låter nog bli tills jag hittar sockerfri choklad. Tack för tipset om Dietshop!

Är det Dietshop på Sibyllegatan i Stockholm?
I så fall finns en hemsida http://www.dietshop.se/ tänkta för alla som inte bor så att dom kan titta över dit.
Finns det verkligen helt sockerfri choklad eller menar ni choklad med sötningsmedel?
85% kan inte ha mycket socker i sig, den är väldigt bitter. Sen finns det 90% och högre också, den gr kanppat att äta om man inte är van. ;)
Marabous 86% har som sagt 19% socker i sig, det är väl en kombination av kakaons "sockerkedjor" (kolhydraterna i kakaon) samt tillsatt socker. Jag tycker inte alls den är bitter längre, tyvärr… Tvärtom, så triggar den suget och idag har jag ätit nästan en halv chokladkaka, dvs 50 gram!

När jag stod på Bromma flyg och väntade på sonen testade jag 99%-ig Lindt! Den var bitter garanterat.
Jag har ALDRIG kastat choklad innan, men den här åkte…
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja, fast Marabou äter jag inte längre. ;) Prova Lindt, den är helt säkert mindre socker i.

Jag testade 100%ig choklad som jag beställde från chokladprovningssaiten…..första gången jag spottat ut choklad. Smakade som hönsfoder luktar…uuuäääääähhh!
Jag hade också 99%-ig en gång men jag hackade den i kaka när jag bakade. Då blev den OK.
Varför äter ni choklad eg?
Ni och ni… Jag kan bara svara för mig själv, och det är för att ha något "festligt utöver vardagen" att knapra på till fredag/lördag kväll. Och för att det är gott, såklart!
Mitt sockersug försvann samtidigt som jag började med lchf ordentligt. Det trodde jag aldrig, har aldrig varit så vid tidigare lågkolhydratförsök.. men då har fetthalten varit lägre. Förr har det kännts som att man skulle kunna slå ihjäl någon för snabba kolhydrater. Nu har jag inte saknat nåt.
Har inga större abstinensbesvär och har inte haft heller om jag får i mig tillräckligt med fett. Choklad är knappt gott längre.. Förr kunde jag äta hur mycket som helst. Hade en period då jag smällde i mig mellan ett halvt och ett kg godis, då främst choklad, varje dag… Nu är jag inte ens sugen, Gissar att det lilla man får i sig från mjölk och soyaprodukter och annat räcker.. OM fetthalten för överigt är tillräckligt hög.
Kan det vara så att abtinensen kommer senare? Att den kommer som en obehaglig överaskning om ett tag. Det här har nästan varit för enkelt….
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
När andra ska äta tårta och goda efterrätter så kan jag känna mig lite utanför med min uppvärmda köttbulle så därför letade jag efter någon lämplig efterrättsliknande variant och hittade följande:
Smält 30g choklad (minst 85%) tillsammans med ett par matskedar starkt kaffe, en matsked mörk rom och lite finkrossad rosépeppar, låt svalna av något. Vispa 1 dl grädde och vänd sedan ned den avsvalnade chokladsmeten i grädden.
Om ni klarar av att låta den stå kallt en stund så lär det vara bäst men jag brukar låta omedelbar åtgång vara viktigast. ;)
För mig triggar inte det här något sockersug men det är nog individuellt.
/ Erik.

Mmmm jag ska passa mig för choklad i bit.
Men kakao går bra och det hjälper mig att få i mig mitt dagliga fett.
Vårt dagliga fett giv oss idag mera vett!

Laakso - Det lät gott!

Efter att ha letat i hela Göteborg och i Kungsbacka Kungälv, Lilla Edet och i vissa affärer i Trollhättan så hittade jag äntligen det i Pressbyrån på Centralstation i Göteborg…. Vadå?
Jo, Lindt 99% choklad, den var juvlig!! Tog en bit, la den på tungan och lät den smälta upp i gommen, tog en klunk Indisk Malibar Monsun klunk ( Kaffe ) och NJÖT. Hur kan man tycka illa om den Chokladen? Om man inte biter på den utan låter den sakta smälta i munnen så framträder den mest ljuvliga chokladsmak…mmmmmm.
Lägg en sönder smulad bit i kaffet i bryggpåsen när ni skall brygga kaffe så blir kaffet mycket godare.