Sköterskor lär LCHF
I dag var jag hos doktorn för att bli vaccinerad mot influensa.
Sköterska nr 1: Oj, vad du har gått ner, hur mycket är det nu?
Jag: 5 julskinkor, dvs ca 25 kg.
S1: Hur äter du då? Jag vill gå ner minst 5 kg.
Jag: Sluta med bröd, potatis, ris, pasta och alla frukter och ät bara ovanjordgrönsaker.
S1: Oj, går det?
Jag: Du kan ju prova. Första veckan kan du gå ner 3 kg. Det mesta vatten, men fortsätter du sedan kan det bli 0,5-1 kg per vecka. Men ju närmare sk idealvikt ju svårare är det.
S!: Jag ska verkligen försöka. Du får se nästa gång du kommer hit.
Sedan skulle det tas blodprov för HbA1c.
Skötersla nr 2: Helt otroligt vad du har lyckats gå ner i vikt. Och att du inte använder insulin. Jag gjorde som du sa (i mitten av augusti) använder bara smör och äter mycket mindre bröd och potatis, ris o pasta. Jag har gått ner de 6 kg som jag ville bli av med.
Jag: Tyckte du att det var svårt?
S2: Nej inte särskilt. Jag håller fortfarande på, fast inte så kontrollerat.
Mun till mun metoden. Nu ska vi se när doktorn börjar med LCHF.
Till saken hör att ingen av de 2 sköterskorna förmodligen behövde gå ner i vikt. Men det är kanske alltid roligt att kunna säga att man gjort det. Det viktigaste för mig, är att de förhoppningsvis förmedlar budskapet till andra patienter, med diabetes typ 2 och andra.
men vad kul att höra! Själv har jag inte minskat så många kg men många cm =) Iaf en nästan två klädstorlekar.
Pratade med en ssk i måndags om hur jag äter och hon sa att jag verkar ha så bra koll och fått så bra effekt på diabetesen med fina socker kurvor och så och sänkt HbA1c (från 6,4 till 5,2) så hon sa att hon inte skulle hålla på och lära mig om mat.. Det var ju uppenbart att jag kunde redan. =D
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag är själv sjuksköterska och jag tror generellt att vi syrror är mer öppna för nya tankar och ideér än läkarna. Vi får ju bl.a. sällan läkemedelsluncher……….
Vi är flera på mitt jobb som kör detta, jag är nog mest "extrem" men det finns dom som efter att jag börjat dragit ner på kolisarna. Bl.a. en kollega med en ännu icke medicinerad typ 2 diabetes. Hon märker skillnad säger hon! Hon kör ännu inte alla dagar utan mer strikt vissa dagar och säger att sockret är stabilare då. Tyvärr har hon fått höra att hon absolut ska undvika grädde och feta mejeriprodukter pga sockret, lite svårt för mig, en del av mig vill argumentera men jag vill inte bli nån besserwisser.. ligger lite lågt. Hon verkar på gång och kommer säkert fatta rätt beslut själv.
Tyvärr är det ju många som tror att läkares och dietisters ord måste vara det rätta.
Det litetcharmiga i hela situationen är ju att de verkar tycka att de ska "rapportera" till mig hur det går. Riktigt gulligt eller hur?
Härligt att höra!
Vad kul! Det är så det går vidare till fler och fler.

Kul att höra att det går bra för dig, och beröm har väl aldrig skadat, fniss. Det sprider sig mer och mer. Så snart kommer säkert en kommentar från läkaren också.

Men den kom redan i april efter 2 mån av LCHF. Han undrade hur han skulle ge råd till en ung man i 30-årsåldern som ville ha gastric bypass.
Jag rådde doktorn att visa killen på KiF och Annikas blogg. Det var inget resultat idag. Men killen var i alla fall inte opererad än.