Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2138 ggr
odezza
0

OT - Jag, en B-människa!

I går såg jag reprisen på Vetenskapsmagasinet… missade lite i början eftersom jag fastnat här… Flört

Det handlade om sömn och dygnrytm, och man kan gå in på Vetenskapsmagasinets hemsida och göra ett litet test, för att kolla vilken typ man är, A, som är mogonpigga och kvällströtta, eller B, som morgontrötta och kvällspigga. 

Här kan man läsa lite mer om det, bl a skriver dom:

"Att bryta för mycket mot sin genetiska dygnsrytm, leder för de flesta till att man sover för lite och vid fel tillfällen. Manipulerar man sin dygnsrytm under en längre tid kan det få riktigt allvarliga konsekvenser för egna hälsan.

- Det här är en tickande bomb som jag ser det, säger Maria Lennernäs.

- Det finns en rad vetenskapliga publikationer som visar att sömnbrist leder en oförmåga hos kroppen att reglera blodsockret och leder till typ 2-diabetes, det gör att kroppssammansättningen påverkas, vi blir mer benägna att lägga på fett på kroppen, och får mindre muskelmassa."

En annan sak som nämndes i själva programmet, var att vi förutom den inre biologiska dygnsklockan, även har en inre årsklocka… som bl a gör att många lägger på sig några extra kilon på hösten…

Min reflektion: Det skulle vara intressant om någon ville forska om dygnsrytm och årsrytm på en grupp LCHF:are… Jag har ju blivit lite mer morgonpigg sedan kostomläggnngen.

"still lost in space and time"

Mizzi
0

Jag är en extrem kvällsmänniska =) har alltid varit.

Jag har sjukbidrag just nu så min dygnsrytm är helt åt pipsvängen, slåss jämt o ständigt för att ändra den till att vakan på morgonen.

Är inte så kul att vara vaken själv på nätterna när ungarna sover, och sen sova när dom är i skolan =(

felixifokus
0

B

korseett
0

kul grej men jag är både morgontrött och kvällstrött- finns det en C-typ med?

odezza
0

Nja… det var en B-människa med i programmet, han gick upp vid 11 på förmiddagen och la sig vid 3 på natten… han ville själv betckna sig som C eller D… dvs en extrem B-människa. Men då han var vaken var han pigg, höll et fruktansvärt tempo hela sin vakna tid…

Du kanske är som han, korseett, men eftersom du kanske tvingas leva med samhällets dygnsrytm, så känner du dig trött jämt… ?

korseett
0

jag har i mina tidigare arbetsår varit uppe med tuppen när jag  jobbade i stall och lagård. Ramlade i säng när man kom in på kvällen för man var så slutkörd. Kunde gärna bli 16 timmar i lagårn om det krånglade och man hade kalvningar och kor som var sjuka. Sedan fick jag jobb som startade lite senare. Nu är jag jämt trött tycker jag. Jag har inget att anpassa mig till eftersom jag bestämmer min dag själv. är egen företagare med mottagning av klienter.

Det är nog så att jag är allmänt trött för tillfället med allt vad det innebär.

parsley
0

Jag var vare sig det ena eller det andra, bara anpassningsbar efter andras dygnsrytm.

Margareta
0

Kvällsmänniska med troligen lite längre dygn än 24 timmar fick jag och det stämmer med det jag vetat innan.

Dygnet har dock blivit avsevärt mycket närmare 24 timmar än innan på den här kosten för jag sover i snitt 1½ timme mindre per dygn när jag är ledig och får sova som jag vill och det är ett MIRAKEL större än mycket annat jag varit med om.

Numer pensionär i Nynäshamn

maxiq
0

Morgontrötta har helt klart ett längre biologiskt dygn än 24 timmar. Jag tror att människorna förr anpassade sig mycket mer efter ljuset än klockan så att de arbetade/jagade längre tid under sommaren och sov bort nästan hela vintern. Därför har vi aldrig kunnat anpassa oss efter 24-timmarsnormen.

Morgonpigga har ett kortare dygn och kliver därför upp och väcker tuppen. Själv ligger jag väl närmare ett 28-timmarsdygn eftersom jag är extremt morgontrött (kliver upp 7 p.g.a. jobbet) och får klubba mig själv till sömns på kvällen.

Mer sömn åt folket!!!

Glennart
0

Du är mittemellan - både morgon- och kvällsmänniska eller kanske ingendera. Du upplever förmodligen både för- och nackdelar med mornar och kvällar och har kanske ett inre dygn som är nära 24-timmars idealet - eller också är du bara bra på att anpassa dig efter situationen och andras dygnsrytm.

Sara40
0

Fick samma resultat som Glennart. Jag tror att Maxiq har en poäng med att anpassa sig efter ljuset. Jag gör det absolut och många i min närhet också; morgontrött och kvällstrött på vintern och morgonpigg och kvällspigg på sommaren. De dagar det inte riktigt blir ljust ens (jämngrå himmel, dåligt väder på vintern och liknande) känns det inte riktigt som om jag vaknar…

Effie
0

Jag är kvällsmänniska enligt testet. Fast det visste jag ju

"I think I am allergic to mornings"

"Det är en tröst att det bara är morgon en gång om dagen"

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mervi
0

jag är en morgonmänniska.

Loria
0

Jag är definitivt A-typen. Mår som bäst när jag får börja jobba tidigt och gå tidigt isäng. Tyvärr dras jag till B-människor. Alla mina vänner och pojkvänner genom tiderna vill sova länge på morgonen :(

parsley
0

Tycker det ligger en värdering i orden A och B människa. A människan är morgonpigg (och därmed disciplinerad och väl anpassad till det moderna samhället). B-människan är upp och far på kvällarna istället för att sova och glatt vakna tidigt nästa morgon.

På Grott-folkes tid var det säkert bra att ha människor med olika dygnsrytm. Sådana som utan problem kunde vara vakna länge och hålla vakt och sådana som vaknade tidigt och kunde ta över vakten

Mona-Stina
0

Jag sitter gärna uppe halva natten, har också lyckan att få stanna i sängen till halvnio- nio om jag vill.

MegN
0

#14 Håller med om värderingen som automatiskt ligger i beteckningen "A" och "B".

Själv är jag nog mest B, men efter drygt 40 års anpassning har jag lärt mig att komma isäng i hyfsad tid på kvällen (egentligen känner jag mig i nuläget trött både morgon och kväll - och större delen av tiden däremellan).

Tror att det är det där B-inslaget som gör att jag aldrig har kunnat äta frukost när jag är nyvaken (för då "borde" jag fortfarande sova enligt den inre klockan - och vem sjutton äter i sömnen va?). Bara de år jag hade lagårdstjänst hemma, och dessutom morgonpasset, lyckades jag äta frukost. Men det var ju efter att ha gått upp 05.00 och arbetat en timme i lagårn, sen duschat osv för att ta skolbussen 07.00. Då kunde jag vid halv sju äta en rejäl grötfrukost med mackor osv (på den tiden var jag inte kolhydratiker och svimmade alltså inte efter en portion havregrynsgröt - som jag gjorde innan jag gick över på LCHF).

odezza
0

Hehe, det var därför jag satte den rubrik jag satte… jag  tycker också att beteckningarna A och B var synnerligt illa valda… Flört

Men ett jätteintressant område!

venuseva
0

en som har mer än 24 timmars dygn, B mot C.  Är som mest kreativ mellan 21-23.

LottS
0

Jag har alltid varit en kvällsmänniska, till och med nattuggla periodvis. Och fruktansvärt morgontrött.

Men sedan jag började med lchf har jag blivit morgonpigg trots att jag fortfarande lägger mej så sent! Skulle tro att jag i snitt sover 1,5 timme mindre per natt numera.

odezza
0

Samma här, Lotta-S… dessutom tar själva uppvakningsprocessen kortare tid, numera…

Margareta
0

Tänk om vi skulle göra en frågetråd om A/B-människor och se om det blir någon skojig statistik…

Effie
0

#21 ta då med alternativ typ "brukade vara…men med LCHF…". Jag tror nog också att det blivit lite lättare att vakna. Lite.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
0

Jag sover betydligt mindre med LCHF - men är ändå kvällspigg… bara vinster alltså…Glad