Insulin kontra margarin
Hej på er alla lchF:are!
Jag fick en intressant fråga i veckan då jag var ute på arbetet. Träffade en man som var helt å hållet inne på lågkolhydratkost, eftersom hans son hade typ1 diabetes. Han sade att de mätte altid pojkens blodsockervärde efter varjemåltid - och en upptäckt han gjort var att stekte de i inget fett, eller i flytande margarin så steg inte blodsockret nämnvärt. Stekte de däremot i vanlig smör, åkte blodsockret rakt upp.
Detta var ngt nytt för mig. Är det fler som iaktagit detta? Han sade även det att diabetssköterskorna hade varnat honom för att använda just mättade fetter - pga att dessa triggar upp blodsockret….
Skulle vara intressant att få ett svar på varför det är på det viset…
Häls. Anna
Låter märkligt i mina öron. Jag steker i massor av smör och har kollat mitt blodsocker regelbundet och har aldrig märkt någon ökning av detta.
Tvärtom - när jag äter sådan mat som inte innehåller kolhydrater och steker den i smör - så håller sig blodsockret lågt och stabilt.
Numer mäter jag blodsockret bara morgon och kväll och om jag gjort någon avvikelse mot det vanliga. Det är lugnt och stabilt hela tiden. Jag äter mycket smör och inga margariner/oljor alls. Lite kallpressad olivolja någon gång på sallad då vi har gäster.
Vad i smör skulle höja blodsockret?
Numer pensionär i Nynäshamn

Låter mycket märkligt, visst innehåller det små spår av mjölksocker men inte så mycket att det skulle höja blodsockret.
Mitt blodsocker stiger iallafall inte av smör….jag har provat.

Kanske dom skulle prova att steka i cocosfett. Alltså inte det som finns i silverpaket på ICA, utan sådant man kan köpa i en del hälsokostaffärer. Det är ett helt vegetabiliskt mättat fett, och innehåller följaktligen inte några spår av mjölksocker. Enligt min uppfattning borde det vara bättre än flytande margarin.
Det var alltså bara en tanke jag fick!
"still lost in space and time"

Hör egentligen inte till den här tråden men jag tar ändå upp det här -
Jag har fortfarande inte sett något bevis för att kokosfettet i silverpaketen skulle vara av nån dålig kvalitet eller skadlig på nåt sätt. Det ekologiska kokosfettet är så himla dyrt att många (som jag själv) absolut inte har råd med nåt sånt.

Nej, jag har inga bevis för att silverpaketet skulle vara skadligt. Men jag har läst någonstans att det är processat, ungefär som margarin… men jag kan ju inte bevisa att det är så.
Här kan man läsa lite om ett dyrt cocosfett… men "pure" som lämpar sig för stekning är iallafall betydligt billigare än "extra virgin".
Här är länken till själva hemsidan där dom säljer det.
Om man vill testa cocosfettet, utan att lägga ut för mycket pengar, så går det säkert bra med "silverpaketet" också.
"still lost in space and time"
Det låter ju onekligen ganska märkligt, jag instämmer med Pasi och Margareta. Man brukar ju annars få höra att fett sänker matens GI så att man får en långsammare och mer stabil blodsockerkurva än med mindre/inget fett? VAD är det de steker när de använder smör, pannkakor?
Äter pojken lågkolhydratkost, eller har hans pappa än så länge bara studerat det i teorin? Jag hoppas pojken inte äter både lowcarb och fettsnålt, det låter onekligen riskfyllt- speciellt med tanke på att han ännu växer och utvecklas.
Är inte fettet i "silverpaketen" omestrat?
#4 Som jag tycker, så är smaken och konsistensen sämre på silverpaketen. Jag provade igår faktiskt, för första gången på länge om jag kände skillnad och det var STOR smakskillnad. Jag tyckte silverpaketen smakade äckligt och konsistensen var inte alls likadan som glasburkarna.
Så för min del bevisar det kvaliteten men folk kan ju tycka olika. 

#8 Enligt rykten är de det….men jag försöker att aldrig förlita mig till rykten.
Skriv till tillverkarna och fråga!
Jag har provat kokosoljan som smakar kokos, tar en msk i kaffet/the var gång, otroligt men det är faktiskt mycket gott. Jag märkte att jag åt förlite fett för jag stannade upp i min viktnedgång, men nu har det satt igång igen.

#11 Har skickat frågan till dem. :-)
Hej allihopa! Va roligt att så många skrev! Jag tyckte också att det lät knepigt - även fadern, men han hade svart på vitt genom att han kollade blodsockret och har testat olika fetter. Jag frågade också VAD de stekte i och han sade att det var samma tyå av ingredienser - eftersom han ville kolla om det var fettet. Enligt honolm körde hela familjen lågkolhydrat kost eftersom deras barn måsta ha det. Han sade att det kanske är skillnad på hur olika människor reagerar. Tydligen fick inte smöret samma utslag på blodsockret för hans sons kompis som också hade diabetes.
Jag rek. kokosolja,,bara för att se om det ger ngn skillnad.
Säkert att pojken inte hade godis i fickan?
Usch, Kitabu! bara för att någons ämnesomsättning inte funkar i enlighet med etablissemanget, behöver det inte betyda att de fuskar! Har du blivit viktväktare?!
Nu var det ju inte etablissemnagets resonemang det handlade om utan att blodsockret skulle stiga om man stekte i smör.
Eftersom det verkar ologiskt kan man ju försöka hitta en annan förklaring.
Nej VV har jag aldrig varit.
Någon annan som fått höjt blodsocker av att äta ngt som är stekt ismör?
Jag menade oss som etablissemang här.
Ute i stora världen är det ju också ologiskt att man inte går ner på en 1200 kcal diet med lite fett, för det gör ändå de allra flesta.
Jag kan föreställa mig att det är mycket möjligt att man hittar någon brist hos pojken som gör detta, någon miss hos den som steker maten, eller kanske något fel på insulinmätaren. Men tanken att gossen i smyg skulle tugga i sig en snickers bara efter att han ätit mat stekt i smör tycker jag låter respektlöst. Jag förstå att det var humoristisk menat, men det är nog inte så kul för honom eller pappan. Scenariot kändes skrämmande likt vad många insulinresistenta får höra när de kommer till dietisten…
När jag inte gick ner med viktväktarna fick jag frågan om jag åt i sömnen - så det är en realitet.
Jag är nog inne på kitabus tankar även om det lät lite drastiskt - finns det INGEN annan lösning än att det skulle vara smöret - det låter så osannolikt. Protein ja - kolhydrater ja - men SMÖR som är fett… förstår ingenting.
Nej, men det finns ju massor av saker vi inte vet.
Jag funderar på hur troligt det skulle vara att pojken åt godis precis i samband med att han åt mat stekt i smör. Inte i samband med mat stekt i margarin. Det är nog till och med troligare att någon äter i sömnen än att någon skulle göra något så utstuderat.
Pojken är i en utsatt situation. Och Margareta, då vet du hur det känns att bli ifrågasatt på det sättet…
Jag håller med dig också fnyfiken för jag vet precis hur det är att vara ifrågasatt! Varsamhet är alltid bäst.
Undrar om man använde någon speciell krydda som innehöll socker när man stekte i smör?
Balsamvinäger tex innehåller socker - det är väl inte det första man tänker på om vinäger…

har nån av er icke insulinbehandlade typ 2or testat detta?
har de frågat diabsköterskan varifrån hon fått att mättat fett höjer blodsockret? jag hittar inget vid en "lättare" google-sökning.
Jag är ickeinsulinbehandlad typ 2 som äter mycket smör och jag får helt klart inga höjningar av det - tvärtom snarare. Men barnet är en typ1 så det kan ju vara skillnaden.
Vi får fråga våra typ1:or

jag täbkte kanske lite längre än jag skrev. 
min tanke var att det är mycket som påverkar blodsockret. speciellt vad gäller typ 1or. det gäller att isolera det man forskar på liksom.

SLV skriver ju faktiskt att mättat fett är dåligt då det ger insulinresistens/metabolt syndrom och därigenom högt blodsocker.
Ur ett av alla deras dokument - ….på att koster med mycket fettmättat fett ökar risken för insulinresistens, diabetes och hjärt-kärlsjukdom.
Vore intressant att se hur många här på forumet som upplevt att deras diabetes eller metabolt syndrom förvärrats, eller som blivit fetare, sedan de började med kosten!? :-D
Pasi, anger de några referenser till var man kan läsa mer om det. Jag har nämligen hört det förut men aldrig hittat någon undersökning som skulle tyda på det.
Men snälla Fnyfniken!? Det är ju för sjutton SLV vi talar om!! De har väl aldrig angett några referenser?!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Hehe! Nej, kanske inte det. Men har någon läst någon undersökning som SLV inte hänvisar till, som påvisat något dylikt. Jag tänker liksom bara på alla thailändare som äter kokosfett något så grymt. Varför har de inte diabetes, bukfetma och metabolt syndrom allihopa?

De hänvisar alltid till WHO och NNR som i sin tur hänvisar till några andra länder rekommendation.
Nåt samband mellan metabolt syndrom och mättat fett finns inte….men däremot resulterar normalt fetma i högre insulinresistens….och av mättat fett blir man ju fet, det vet ju alla. Enkel logik!;-)
WHO har väl hänvisat till de svenska rekommendationerna och SLV har väl varit med och skrivt NNR så där är kostcirkeln sluten.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag googlade på saken och hittade denna:
" Among postmenopausal women with established CHD, greater saturated fat intake was associated with less progression of coronary atherosclerosis over an average follow-up of 3 y, whereas polyunsaturated fat and carbohydrate intakes were associated with greater progression. To our knowledge, this is the first study that evaluated the associations between dietary macronutrients and atherosclerotic progression in women. Although the findings do not establish causality, the associations were independent of a variety of other risk factors, including age, diabetes, smoking, body mass index, physical activity, prior MI or PTCA, and other dietary habits. Thus, known clinical risk factors do not appear to account for the observed relations."
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1175
Alltså, de låter alltid så förvånade att de knappt tror sina egna resultat. Jag tyckte inte det lät konstigt alls.
Hittade även denna:
In man, there is indirect evidence that a higher saturated fat intake is associated with impaired insulin action. Human studies have also attempted to evaluate the relationship between total fat intake and insulin sensitivity. They are consistent in showing that fat intake is correlated with both plasma insulin values (positively) and insulin sensitivity (negatively). However, these correlations are largely mediated by body weight. Conversely, intervention studies are consistent in showing that when total fat intake is moderately increased (from 20 to 40 %), no major effect is observed on insulin sensitivity. We have recently undertaken a large, multicentre intervention study in 162 healthy individuals given either a high-saturated-fat or a high-monounsaturated-fat diet for 3 months. It shows that a high-monounsaturated-fat diet significantly improves insulin sensitivity compared to a high-saturated-fat diet. However, this beneficial effect of monounsaturated fat disappears when total fat intake exceeds 38 % of total energy
http://www.ingentaconnect.com/content/cabi/bjn/2000/00000083/900000s1/art00022
eller Regina Wilshires blogginlägg:
http://weightoftheevidence.blogspot.com/2006/02/what-does-saturated-fat-do-to-your_22.html

Ska läsa allt så fort jag har lite mer tid! :-) Intressant!
Pasi, vilka av metoderna beskrivna under "Tillverkning" här tror du att Unilever använder?
http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html

Fick svar från Unilever idag - Cocos är varken härdat eller omestrat!
hemul - Ingen aning, men troligen varmpressad och därefter har smak och doft tagits bort.

Strålande Pasi!
Jag kommer nog att använda olika kokosoljor då, som med smöret: riktigt bra när den ska ätas för smaken och de hälsobringande effekterna (utan upphettning) och enklare för stekning.
Jag tänkte bara på en sidogrej, vad gäller Dr Dahlqvists blogginlägg om fettbelastningen och blodsockermätningen. Både hon själv och Helena (i kommentarer) visade sin orörliga kurva av blodsocker efter att de hade ätit 50 g smör.
Men deras siffror rör sig kring 4,8-5,5. När jag var gravid (enda gången mitt blodsocker testas då jag inte har diabetes på något vis) låg jag på 3,8-4,0 trots nyintagen hi-carbfrukost (mackor med marmelad och ost, samt kaffe och juice). Ligger jag bara lite lågt, eller är jag konstig? Vad bör man ha och varför?