Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 3229 ggr
Bookjones
0

Lomi-lomi lax

Favorit från Hawaii.

500g rökt lax riven eller fint skuren i små bitar, 5 tomater skållade, skalade och fröna borttagna hackad i småbitar, en lök finhackad, en liten bunt scallions och en eller ett par finhackade chilies. Lomi-lomi betyder massage så det menar att man liksom knådar ihop ingredienserna. Traditionellt blandar man i ett par dl krossad is precis innan servering (jag brukar skippa det).

Brukade äta på rostat bröd men får hitta på nåt annat. Servera på ett salladsblad kanske… eller en ägghalva… avocado? Lite mycket carbs kanske men man tar ju inte så mycket i taget.

DaMum
0

Förlåt en okunnig, men vad är "scallions"?

Bookjones
0

Kliar mig i skallen… va fasen heter de? Ser ut som tjocka gräslökar eller smal purjo? Hjälper det?

Mervi
0

Det kanske är det som vi kallar salladslök.Skrattande

Bookjones
0

Lämnade Svedala för mer än 20 år sen och sånt jag inte använde då.. där… har jag lite trassel med att översätta. Salladslök är det säkert. Låter bra.

Mervi
0

Jag förstår dig, jag har flyttat hit från Finland snart 40 år sedan och det finska språket ställer till problem. Det finns så mycket ord man inte använde som 20 åring . Men vi reder oss nog ändå eller..Skrattande

DaMum
0

Aha… tack!

Googlade lite, och kunde bl a läsa följande:

"…generell benämning för unglökar med grön lökblast…".

Fnyfniken
0

Vårlök kallas det väl?