Varmt eller kallt?
När går man mest ner i vikt?
När man är varm/svettas eller när man är kall/fryser?
// Shintaida
Vet inte om det är lika för alla men på den tiden jag gick ner i vikt kände jag mig ofta onaturligt varm utan någon egentlig anledning.

jag skulle gissa nar man ar varm. For nar man fryser vill val kroppen samla pa sig fett och minska amnesomsattningen for att klara vintern medan nar det ar varmt och man svettas vill kroppen gora av sig med overskottsfett for att inte bli overhettad?
Det ar bara min egen teori, och sjalv gar jag alltid ner nar jag aker utomlands eller vid varma somrar.. Och lagger pa mig nar det ar kallt..

Fryser man pga låg ämnesomsättning så är det negativt men kan innebära viktminskning om det beror på för lågt energiintag, vilket även får muskler att försvinna (givetvis inte bra)….om det däremot beror på köld så försöker kroppen öka värmeproduktionen (i levern) med högre ämnesomsättning som följd.
Är man varm så kan det bero på hög ämnesomsättning likväl som överätning.
Mao går det inte att svara på!

jag har hört att när man fryser får kroppen kämpa för att hålla sig varm, vilket resulterar i viktnedgång :)

Jag tror att det där med värme bara är en myt påhittad av folk som inte vill träna för att de tycker att det är för tåkigt.
Även om man kanske bränner nån kallori för att kroppen ska hålal sig varm så tror jag att det är marginellt och inte värt att frysa för.
Jag läste inatt en artikel ur Illustrerad vetenskap som var riktigt intressant. Ska försöka komprimera det en aning:)
Där stod bl.a om inuiterna att den traditionella kosten för dem huvudsakligen är säl, val, fisk, isbjörn och i inlandsregionerna även ren. Under sommarhalvåret kompletteras med bär och växter. De har heller ingen C-vitaminbrist eftersom rått kött är en utmärkt källa till C-vitamin. Den feta köttet med just fleromättade fetter har i den arktiska kylan genom århundranden varit en förutsättning för överlevnad, eftersom fettsyrornas viktigaste funktion är att de hjälper till att hålla den inre värmen.
Människans optimala temperatur är 37 grader, och pga kylan måste inuiterna bränna stora mängder kalorier för att hålla kroppsvärmen uppe.
Det finns teorier om att just fleromättade fettsyror, som fiskoljan består av, höjer fettcellernas förbränning på så sätt att de gör fettcellernas membran mer flytande och "oordnade" än vad mättat fett gör- och det skulle enligt denna teori vara orsaken till inuiternas kraftigt förhöjda ämnesomsättning. (Vid ett forskningsprojekt i USA kom de fram till att den infödda polarbefolkningen hade kraftigt förhöjd ämnesomsättning jämfört med de inflyttade.) "Inuiterna är alltså bättre anpassade att alstra värme", enligt denna artikel.
Jag var varm när jag gick ner. Nu när jag står stilla är jag kall.
Hönan eller ägget, det är frågan.

Har läst artikeln som innehåller massor av sjuka antaganden som jag inte tror på för fem sekunder…som t ex att förbränningen skulle öka om man äter mycket fleromättat fett, därför cellväggarna blir sladdriga. Ren nonsens, anser jag!
Att cellerna kan slösa med energi om den har god tillgång på fett (o går på fettdrift) verkar desto mer troligt……förklaring på [magic bus.
](http://magicbus.myfreeforum.org/about611.html&highlight=atp "http://magicbus.myfreeforum.org/about611.html&highlight=atp")Och att levern kan tränas till att ge mer värme (hos nordbor) är ganska känt….
Har inte tagit ställning till vad jag tror än, har för lite underlag och kunskap för det känner jag- jag bara refererade vad som stod i tidningen så kan andra få läsa och bilda sig en egen uppfattning. Men nog är väl ändå fiskens fettsyror bevisligen bra för kroppen och hjärnan?
Man vet aldrig i en fråga innan man satt sig in i den totalt. Tyvärr brukar informationsflödet vara så enormt att man anser sig veta ännu mindre till slut ;-)
Jag minns att jag en gång i tiden fått information om att mättade fetter ger en mer bukfetmaartad fetma än omättade fetter. Tänkte på feta gubbar som åt korv och tänkte att det stämmer.
Har sen jag började med LCHF insett att många som går ner i vikt och blir vältränade på LCHF-sätt fått smalare midja än de någonsin haft tidigare. I alla fall på det amerikanska forumet jag är på.
Så, är det kanske tvärt om? Eller beror fetma bara på den ingående potatisen i de feta pommes fritsen? Oavsett fettsort?

magma - Ja, men inte i överskott! Ökar risken för att dö i hjärnblödning men också ev i cancer.
Idén att sladdriga cellmembran skulle göra att det produceras mer värme är helt absurd.:-D
Dessutom misstänker jag att inuiter som inte äter liknande mängder fisk har samma fina värmeproduktion.
Min egen var definitivt inte bättre på den tiden jag åt mycket fisk och hällde i mig rapsolja.
Fnyfniken - Fetman beror dels på insulinet kolhydraterna sätter fart på men även kortisol har ett finger med i spelet vad gäller "bukfetman".
Ja, det låter mera logiskt.
Nu har jag ätit en par hekto av min goda smälta ost! Och se: Det är lika kallt i lägenheten men nu fryser jag inte. Jag är fankenimig fortfarande fettskrämd!

#12 - Fettskrämdheten går över med tiden, hehe!
Pasi det var en artikel i illustrerad vetenskap om precis det du berättar. Där påstod de att det var den stora mängden fleromättat fett som gjorde inuiterna varma. Hur överlever då de som lever i innlandet? 

Glennart - Det var den artikeln vi diskuterade. :-P
Det bor som sagt inuiter i hela norra kanada som inte äter stora mängder fisk eller sälspäck och ändå tycks ha uppvärmande funktion i kroppen.
Dessutom består inuiternas fettintag till större delen av mättat och enkelomättat fett, större andel än hos en normal svensk med margarinintag….borde inte det procentuella intaget spegla sig i vävnadsuppbyggnaden!?
Det fanns mer dumma påsåenden i artikeln…men jag minns dem inte på rak arm.
Drar de långtgående slutsatser utifrån att fiskar som lever i minusgradigt vatten har fleromättat fett så att de inte ska stelna? Eller vad får de det ifrån? Jag trodde att detta med värmealstring utav fettförbränning var mer eller mindre allmänt kännt, åtminstone bland forskare.

Det framgick inte helt klart hur de drog denna dumma slutsats…inte heller fanns det någon vettig förklaring på hur det isåfall skulle funka. Men de brukar kunna skriva lustigheter till och från…
" Dessutom misstänker jag att inuiter som inte äter liknande mängder fisk har samma fina värmeproduktion."
Jag tror att artikeln i Ill.vet. poängterade att orsaken till att de infödda inuiterna hade högre basal ämnesomsättning till stor del berodde på evolutionen- deras kroppar hade helt enkelt genom åren anpassats till rådande klimat och (rå:) kost. Det skulle då vara anledningen till att "nya inuiter" inte hade samma ämnesomsättning trots att de åt samma kost.

Åt nyinuiterna samma kost eller var det en studie i stil med den danska där danskarna åt pizza och pasta för att sedan jämföras med eskimoerna?
Samma evolutionära värmeproduktion (i levern) har ju oxå vi nordeuroper, ju längre söder ut man kommer desto sämre är denna förmåga. Afrikaner och andra som levt vid ekvatorn länge saknar denna förmåga helt och hållet.
Med en kost på fett och protein så ökar vi denna förmåga genom att cellerna själva kan producera överskottsvärme och inte bara levern. Det är min åsikt utifrån infon på magic bus.