Socialstyrelsens legitimation
Legitimationens huvudfunktion är att vara en garanti för att personalen har en viss kunskapsnivå och vissa personliga egenskaper samt utgöra en varudeklaration för personalens kvalifikationer. Rätten till legitimation förbehålls sådana grupper av yrkesutövare som har en självständig yrkesfunktion med kvalificerade arbetsuppgifter och ett särskilt ansvar för patienternas säkerhet i vården och som i inte oväsentlig utsträckning vänder sig direkt till allmänheten, t ex i egenskap av fria yrkesutövare. Dessa principer bildar grundval för gällande lagstiftning.
Jag kan inte se att det står någonstans att dietister ska predika evangelium enligt SLV.
Nej, du har rätt. Men då du citerar "…garanti för att personalen har en viss kunskapsnivå" så innebär det att de måste inhämta kunskapen någonstans ifrån. Det är där som gruset kommer in i maskineriet, enligt min uppfattning. Eller jag kanske skulle uttrycka mig "margarinet kommer in i maskineriet"?

Man inhämtar kunskap om basämnena men framför aööt lär man sig i den akademiska världen att själv kritiskt granska forskningsrapporter.
Det är nog där bristerna finns. Vi har alldeles för många Universitet och högskolor till ett så litet land som Sverige. Vi har inte kompetens att undervisa på på många olika ställen. Kvaliteten blir sämre och sämre. Det finns interekryteringsunderlag för tusentals professorer. Pengarna räcker inte till. Detta senare medför att "välvilliga" företag sponsrar forskning mot att de får sina egna resultat bekräftade.
Den tanken har jag också tänkt Kitabu.
När jag läste Systemvetenskap på universitetet hade vi lärare som inte "dög till" i näringslivet helt enkelt. Det var någon enstaka som ansåg lärandet som ett kall… dem minns man med glädje.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tror inte att de inte får prata LCHF p g a legitimationen, och att den skulle kunna bli indragen. Utan det är arbetsgivaren som förbjuder läkare och dietister att gå ifrån de djupa hjulspåren. Det gör de antagligen för att de inte vet bättre, och för att de är rädda för allmänhetens åsikter och allmänheten vet inte heller bättre.