Unilevers margarinsvar
Med anledning av er annonskampanj med de 10 flashbilderna om margarin
önskar jag få kommentar med avseende på denna artikel.
mvh
**
Macka med margarin - en ren kemisk sörja
Numera bojkottar Aftonbladets Karin Ahlborg margarin.
Vad sägs om en riktig smaskig, kemisk sörja på mackan?
Inte hemma hos mig.
Jag har slängt allt vad margarin - utom Bregott - heter sedan jag lärde mig hur margarin egentligen görs.
Vi i Sverige har världens högsta konsumtion av margarin.
Förmodligen för att vi tror att vi är hälsosamma som äter lättmargarin och undviker smör.
Men det finns ingenting, absolut ingenting som talar för att det skulle
vara bra med margarin.
Tvärtom är det en helt konstgjord produkt med rätt äckliga kemiska
processer inblandade.
Vad sägs om det här:
Den vegetabiliska oljan utvinns ur frön, i vissa fall med hjälp av
extraktionsbensin.
Man behandlar oljan med fosforsyra och lut.
Man bleker oljan för att få bort den naturliga färgen.
All naturlig smak och lukt tvättas ur oljan.
Om fettet härdas - så att den flytande oljan blir fast - används nickel.
Om fettet istället "omestras" för att bli fast, slås fettmolekylerna
sönder och sätts ihop på ett slumpmässigt och inte alls naturligt sätt.
Om det behövs delas fettet upp i olika smältpunkter med hjälp av
lösningsmedel.
Sedan är det bara att färga och smaksätta margarinet så att det blir så likt smör som möjligt.
Under processerna har många viktiga näringsämnen och egenskaper tagits bort ur fettet.
Jag tror att vi äter så mycket margarin för att vi felaktigt fått lära oss
att fett är farligt, och särskilt mättat fett som finns i mjölk, smör och
ost.
Men nya studier visar att det inte finns något samband mellan fett och
hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer.
Det finns till och med nya studier som visar att det mättade fettet skyddar mot sjukdomar.
Alltså kan jag inte fatta att någon överhuvudtaget väljer margarin istället för det naturliga smöret.
Men var och en förblir salig på sin tro.
Hemma hos mig kommer det då aldrig mer margarin över tröskeln.
Vi lagar maten med smör eller kallpressad olja och brer Bregott på mackan.
Karin Ahlborg
2006-03-09
Svar:
Hej **
Tack för ditt mail.
Margarin är en mycket bra källa till nyttigt, omättat fett från växtriket.
Enligt Svenska näringsrekommendationer (SNR) bör vi öka på andelen omättat fett och minska på det mättade fettet. Margarin är en bra källa till nyttigt, omättat fett. Livsmedelsverket (SLV) rekommenderar därför att vi ska använda margarin i stället för smör, eftersom smör innehåller mer mättat fett.
Att margarin skulle innehålla bensin stämmer inte. Det är en myt som bygger på ett missförstånd. Alla oljor som används till margarin utvinns genom pressning. Myten kommer från att olja också kan utvinnas genom extraktion.
För ändamålet finns godkända lösningsmedel och ett av dessa är hexan. Lösningsmedlet avdunstas efter extraheringen och finns inte kvar i oljan.
Hexan är inte detsamma som bensin som används som bränsle.
Reningen av oljan sker i olika steg, först är det surgörning och
neutralisering då lecitiner och fria fettsyror avlägsnas. Med hjälp av ett
surt ämne, citronsyra eller fosforsyra binds lecitiner. Med hjälp av ett
basiskt ämne, natriumhydroxid, binds de fria fettsyrorna (till tvål). Allt
separeras och tappas av. Nästa steg är avfärgningen, då oljan blandas med blekjord, en minerallera som absorberar färgämnen som t ex klorofyll och karoten. Blekjorden filtreras sedan bort. Sista steget i reningen ångdestillering då vattenånga blåses genom oljan och tar med sig lukt- och smakämnen. Här försvinner också eventuella rester av bekämpningsmedel och miljögifter. Reningen sker under noggrann kontroll i vacuum, vilket förhindrar oxidation.
Nickel används som katalysator vid härdning av en olja eller ett fett. Det används inte specifikt vid tillverkning av margarin. Någon nickel finns inte kvar i ett härdat fett. (Ett margarin innehåller mindre mängd nickel än vad vatten gör).
Omestring är en metod som gör en olja eller ett fett fastare i
konsistensen, utan att fettet blir mer mättat. De mättade fettsyrorna
omfördelas så de är mer jämnt fördelade i fettmolekylerna. Omestrat fett används inte specifikt till margarin, utan även i andra livsmedel. Det finns inga studier som visar att omestrat fett är ohälsosamt och
Livsmedelsverket eller andra myndigheter har inga invändningar mot
användning av omestrat fett.
Smör är inte mer naturligt än margarin. Smör kommer från kossor, margarin från växtriket. Både smör och margarin tillverkas i fabriker. Det man borde prata om, som verkligen är viktigt ur hälsosynpunkt är vilken sorts fett de innehåller - och då ser man att margarin är betydligt bättre för hälsan med sitt innehåll av omättat fett.
Det finns enstaka studier om att t ex intag av mjölk som innehåller mättat fett har positiva fördelar, men det innebär inte att mättat fett i sig är bra. Både svenska, nordiska och internationella näringsexperter är helt ense om att mättat fett i för stor mängd är negativt för hälsan. Svenska Näringsrekommendationer, kostråd från EU, samt WHO är också helt överens i sina budskap.
Du är alltid välkommen att höra av dig om du har frågor eller synpunkter på våra produkter.
Vänliga hälsningar
Lina
Unilever Sverige AB
Konsumentkontakt
Box 1056
171 22 Solna
www.unilever.com

Smör tillverkas inte utan utvinns ur grädde…medans margarin är en "produkt" som faktiskt "tillverkas".
Angående omestrat fett så borde försiktighetsprincipen användas (som annars är brukligt)…så att omestrat fett inte får användas förrän det är bevisat att det inte är skadligt.
SLV nämner att stora mängder omega6 (fleromättat fett) kan vara onyttigt även om de tror att det är viktigare att man får stor andel fleromättat än att ha balans mellan omega6 och långkedjiga omega3.
SLV är ju för roliga (sitter o läser på deras sidor)….de anser att fet mat gör att man blir fet…och fetman i sig ger metabolt syndrom/insulinresistens. De ser inte att kolhydraterna ger insulinresistens och fetma (vilket man vet och ser som självklart när det gäller djuruppfödning) och detta är början på metabolt syndrom….där sedan ökad fetma och kortisolvärden ökar på resistensen….osv.
Vi som är här på sajten borde vara bevis nog för att man inte går upp i vikt av att äta fett, eller!?
Samma konstiga logik använder de med hjärt-kärlsjukdomarna….mättat fett ökar LDL och detta i sin tur är orsak till sjukdomar. De flesta läkare och kunniga, är idag av en helt annan uppfattning.
Referenser till sina näringsrekommendationer är oftast andras (andra länders eller WHO) )näringsrekommendationer…och när det gäller forskningsref så ses Bengt Vessbys (margarinmannen) namn ganska ofta.

Jag undrar bara hur många det är inom livsmedelindustrin, livsmedelsverket och dietistkåren som faktist är sant övertygade om att fullkorn och lättmargariner är allena saliggörande…?
Mitt svar till Unilever
Smör är inte mer naturligt än margarin. Smör kommer från kossor, margarin från växtriket. Citat från ditt svar. Vi bodde 5 år i Tanzania i Afrika, 1980-85. Livsmedelssituationen var förfärlig, folket svalt. Vi hade tur att få mjölk från den katolske bioskopens kor. Av mjölken, som vi lät sjuda upp (för att om möjligt få bort bakterier), skummade vi grädden. Sedan var det familjediskussion om det skulle bli smör eller glass av grädden. Barnen var omkring 10-12 år så det är lättt att förstå att det i varje fall blev minst 25% glass. Eftersom vi själva, i familjen med hjälp av vårt alltiallo, Simon, gjorde smör, vet jag att det är en helt naturlig produkt. Vi tillsatte ingenting, vi bara tog bort den något avfettade mjölken.Däremot har jag aldrig gjort margarin. Jag förstår inte hur du kan skriva att margarin är naturligt. Jag har varit kemilärare och de flesta av de ämnen du skriver om som används för margarinframställning och raffinering skulle jag inte vilja ha i mitt hus. mvh
Jättebra svar!
Verkligen bra svarat! De måste ha en groteskt annorlunda syn på vad "naturligt" innebär…
Håller med - jättebra svar!
Det finns väl inget naturligare än smör. När jag var barn hämtade vi mjölk i en hink från en närbelägen lagård.
Mamma skummade av grädden på morgonen dagen efter och rätt ofta fick vi barn hjälpa till att vispa smör. Vi hade elvisp, men det tog en stund ändå. Klumpen kramade vi sen i en ren diskhandduk. Jag minns att mamma saltade smöret.
Vasslan som kramades ur blev degvätska till vårt matbröd.
Undrar vem som skull fixa att göra margarin på samma vis.
Numer pensionär i Nynäshamn
Dr Jekyll? 

Hmmm, Unilever anser säkert att heroin och amfetamin också är naturligt….det är ju tillverkat av produkter som finns i naturen…..grundämnena iallafall, hehe!