Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4646 ggr
suneb
0

Kolhydratchock

Har efter att länge ha diskuterat detta ihop med en kost och hälsointresserad vän beslutat mig för att testa det i eftermiddag/kväll. meningen med detta är just att verkligen chocka kroppen för att få igång den igen då så gott som inget har hänt de senaste 3 månaderna, kan detta verkligen funkar tro?

Får se vad jag orkar trycka i mig? Åt isterband som jag har saknat till frukost/middag med 10% kolhydrater, har precis beställt pizza till kvällsmat och sen blir det en bit nötchoklad samt lite chips och dipp till kvällen, allt nersköljt med lite öl och kanske även en och annan stänkare när jag ändå håller på, lika bra att ta allt på en gång så klarar man väl sig ett halvår till sen Flört

Detta är första riktiga "avsteget" sedan jag började med denna kosten i april så det skall bli intressant att se vad som händer med kroppen ?, återkommer med dagliga rapporter om hälsa och vikt om ni vill ?

kitabu
0

Bäst du hör av dig eftersom vi nog är många som är oroliga för dig just nu.

Loria
0

jag blir typ åksjuk av bara ett litet avseg när jag väl kört LC i typ 3 veckor eller mer… hoppas du inte börjar må allt för dåligt.

felixifokus
0

ja det här ska bli intressant att se resultatet av :-)

annars har jag läst att man kan chocka kroppen med en fettfasta för att börja tappa igen .

Mizzi
0

Vad är en fettfasta ?

Mervi
0

Fettfasta!

Jag sökte på forumet här till vänster, det fanns en hel det trådar.

hemul
0

En lågkalorivariant där man äter nästan bara fett för att tvinga kroppen att använda fett för energi.
http://google.com/search?q=atkins+%22fat+fast%22
T.ex.
http://www.low-carb.com/atarfatfa.html

[ADDED|
Opps! Mervi var snabbare! Generad

suneb
0

Jag lever ännu Flört

Dock var det inte så gott som jag hade tänkt mig på förhand.

Chokladen var riktigt sötsliskig och äcklig, endast nötterna var ätbara så det blev bara 25gram av denna.

Pizzan var inte heller något vidare, degen var riktigt jobbig faktiskt, växte i munnen för var tugga, åt mest fyllningen.

Ölen var inte heller vad man hade inbillat sig, så det blir nog inte många sådana heller.

Grogg var dock riktigt gott om man nu får säga det ? så någon sådan till blir det nog Flört

Återstår och se hur det går med chipsen?

Beppe
0

suneb….suneb…….hallå…..SUNEB….SUNEEEEEB Skrattande

suneb
0

Nu är jag på plats framför datan.

Måste säga att jag har förvånadsvärt lite obehag än så länge, endast lite halsbränna samt lite gaser.

"Matintaget" igår blev sammanlagt:

2 st isterband med 10% kolhydrater 

1 pizza, (ca 1/3 av brödet + fyllningen)

25 g Nötchoklad

100 gram chips med dipp.

3 st 50cl starköl

ca 35 cl vodka samt ca 33 cl cola.

Vaknade vid 6-tiden oerhört pigg och utvilad. Har bla. tvättat bilen samt varit ute och gått 1 timme redan, dock tyckte jag att promenaden tog emot mer än vanligt, inbillning ?

Vågen har förresten rört sig uppåt precis som väntat, + 0,7kg idag.

Mervi
0

Du kom lindrigt undan, men viktuppgången kan komma lite senare, typ 2 dagar efter avvikelsen.

Sirkka-Liisa
0

Å att du inte fick magknip då?  Jag fick jätteplågor när jag slarvade så det vågade jag inte göra mera. Kanske beror på hur känslig mage man har.  Hoppas det går vägen för dejSkrattande

Loria
0

Hur länge ska kroppen chockas?

suneb
0

#12 Detta är nog inget man skall prova i första taget, jag gjorde bara detta som ett test då min vän länge har pratat om detta, jag hade inte heller mycket att förlora då ingen annat har fungerat de sista månaderna.

Enligt teorin så skall det räcka med 1 dag. stämmer sedan hans teori så skall man öka i vikt dag 1,2 och 3 för att sedan vända neråt igen, funkar det så i praktiken med ?

venuseva
0

Har inte svaret på din fråga, men tänker på när jag gick ner i vikt våren 2005 i viktklubb.se och höll mina netto 1300 kcal. Åt redan då väldigt lite kolhydrater och försökte alltid hålla minst 30% fett. Lite jämfört med idag. :)

Men toppade varje fredag eller lördag med massor av fett, glass, choklad och sånt och gick ner 1 kg i veckan. Så om man jämför äpplen och päron så borde din test stämma att du kommer att gå ner fr o m nu.

Frågan är om du skall upprepa detta varje fredagkväll?

suneb
0

#14 Nej min förhoppning är att jag aldrig skall behöva upprepa detta igen, det var bara ett test för att se om man kan chocka igång kroppen igen då inget annat har hjälpt de sista 3 månaderna.

venuseva
0

tack för ditt svar. Låt hoppet segra!

linsen
0

Idag ska jag köpa chocklad…. första gången jag ska fuska med den vanliga….

hoppas den är god…

kitabu
0

linse #17

Varför skriver du att du ska fuska? Det är väl du själv som beslutat vad du ska äta? Du lurar ingen, du ljuger inte och du bestämmer själv. Hur kan det vara fusk?

Jag unnar dig din choklad oavsett om du tycker deet är fusk eller ej. 8-))

Rita-S
0

håller med #18m ingen annan enn du bestämmer hur du äter, så om du nu väl tänker äta en chocklad, så är det ditt val, inget fusk, och se för all del att njuta av den om du först tänker äta den! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

HEOL
0

Suck, jag åt av sonens lördagsgodis. Som på den "gamla goda tiden" jag åt upp sonens lördagsgodis!

Vet inte varför? Tror att jag ätit för dåligt under dagen och därför föll. Jag var livrädd dagen efter då jag skulle spela match att mitt socker-intag skulle påverka min ork. Jag åt strikt till frukost och lunch innan, men det var ingen fara- jag orkade ändå.

# 15 Spännande och se om det fungerade för dig.

Mervi
0

Fuska och synda är två uttryck som borde kastas…..De ger bara skuldkänslor och dem behöver vi inte.

nilu
0

Hej. Gjorde nåt liknande för nån månad sedan. Har ätit LCHF sedan juni, pga tidigare magproblem, och har ett arbete där jag är, med långa mellanrum, är ledig en dag mitt i veckan. Förut brukade jag verkligen slappa den dagen, ensam hemma som man då är, med att spela TV-spel och äta lösviktsgodis samt ha nåt extra gott (inte ost med smör på) till kaffet.

Som sagt, för någon månad sedan tänkte jag prova vad som händer om man gör ett ordentligt avsteg. I rent forskningssyfte alltså. Köpte en stor påse lösviktsgodis och ett par stora muffins. Spenderade dagen med att spela och äta godis och, faktiskt, gick och köpte lite mer godis (man ska väl prova på riktigt, när man ändå håller på). Var hela tiden beredd på det värsta.

Ingenting hände! Blev lite besviken, faktiskt. Inte heller dagen efter kände jag nåt speciellt, när jag kämpade mig genom arbetsdagen, trött och hängig. Varför var jag såååå trött? Då kom jag på: Jag är bakis!! Ont i huvudet, trött och allmänt slö. Jag var bakis av sockerätandet dagen före. Vilken upplevelse.

Som tur är så verkar jag inte vara så känslig för socker som jag förstår att vissa andra är. Har inte svårt att bara en dag prova lite godsaker och sedan gå tillbaka till rätt kost. Men det var verkligen "kul" att se vad som händer om man gör ett sk felsteg.

korseett
0

mer eller mindre planerade avsteg borde man kalla det istället

linsen
0

Okej jag fuskade inte… jag måste säga att förut älskade jag naturgodis.. köpte lite igår….

Jo första och andra godisen var god sen blev det väldigt sött…

jag åt väl 5-6 stycken sen räckte det… tycker bättre om mina mandlar och den 86% chockladen… nu vet jag ju det….Glad

Bra att testa ibland… nu har jag ätit frukost och ska iväg till gymmet…

ha en underbar dag alla mina vänner

suneb
0

Jaha en liten rapport dag 2.

Vågen upp 1,2 kg idag, sammanlagt + 1,9kg.

Känner mig lite trög och seg idag samt har varit oerhört hungrig igår eftermiddag samt kväll och även idag på morgonen då magen skrek igen, en känsla man knappast kommer ihåg hur det var annars. Har laddat in med massa fet mat då jag antar att det är det som Behövs.

Måste dock säga att den enorma gasbildningen igår var ett problem, kom ut från alla håll hela tiden, lite bättre idag dock som tur är då man är tvungen att va bland folk nu när man jobbar Flört Spännande och lärorikt att se hur lite som behövs för att bli som man var förut.

korseett
0

hungerkänslorna efteråt kan vara riktigt jobbiga och hålla på i dagar så man bara äter och äter tycker man

Mervi
0

Det är jobbigt med hunger/sug. Jag brukar äta fett, fett, fett när jag är sugen. Lycka till med återgången.

Mona-Stina
0

Blir jag sugen tar jag en kopp te med kokosfett, lenar i magen och gör mig mätt.

navarro
0

Jag tror att det allra bästa ar att fortsatta som vanligt och ta lite extra fet ost eller liknande nar man har lust att "slarva". Det tar nog olika tid för oss alla och om man gör avsteg. flyttar man fram viktminskningen.

suneb
0

Rapport dag 3. 

Vågen ner 0,2 kg idag sammanlagt +1,7 hittills.

Mår rätt ok idag förutom en lätt huvudvärk hela dagen, kanske gifterna håller på att gå ur kroppen igen?

venuseva
0

kul att höra att huvudvärken bara är lätt och vikten minskar.

Blir spännande att läsa om du får igång din viktminskning nu.

suneb
0

Rapport dag 4

Vågen ner 0,4 kg idag sammanlagt + 1,3 hittills.

Inga märkbara problem alls idag.

suneb
0

Rapport dag 5

Vågen ner 0,3 kg idag sammanlagt + 1 kg än så länge.

venuseva
0

Ok, men du går neråt varje dag. Skall bli kul att se vad som händer om några dagar.

suneb
0

Rapport dag 6

Vågen ner 0,6 kg idag, sammanlagt + 0,4 kg än så länge.

Vågar inte skrika hej ännu men jag har märkt att jag har känt mig onaturligt varm idag utan någon speciell anledning, en känsla jag ofta hade på den tiden då jag gick ner i vikt, vågar man hoppas tro ?

zeretki
0

Lycka till, sune!