Ryckningar i ena ögat?!
Låter väl knäppt och inget man bryr sig så mycket om egentligen, men nu har jag haft små, små ryckningar i samma ögonlock i snart två veckor. Ja, inte hela tiden, men det kommer några små ryckningar, så små att de inte syns utan bara känns. Håller på allt från 2-3 sekunder till kanske 10 sekunder sedan slutar de. Som mest dyker de upp 20-30 ggr/dag, annars kanske 10 ggr men det går aldrig en hel dag helt utan ryckningar.
Att jag ens skriver är för att jag tycker det hållit på så länge? Och regebundet? I samma ögonlock hela tiden också, det högra övre. Någon som hört eller varit med om något liknande? Börjar nästan, men inte riktigt på allvar ännu, bli orolig att det är ett symtom på något som man kan behöva undersöka. *hmm*
Om det vore stressrelaterat så borde det väl komma på olika sidor? Just nu de 10 minuter jag suttit här så har det knasat i ögonlocket tre gånger, och det är alldeles lugnt och stilla runtomkring mig.
Lägg dig genast ner och ring efter en ambulans.
Alternativt kan du ringa efter ambulansen först och lägga dig ner sedan.
Ögonryckningar är inget att leka med.

Tics är drygt. Jag har aldrig haft sådär envisa som dig, men efter ett par dar är man färdig för kramtröjan i det mjuka rummet.
#1: Om svaret hade kommit från någon annan än dig så…
#2: Det är bara att vänta på dom vita rockarna då…*heh*
Jag tänkte kanske mer på de på naturliga förklaringar, minns inte vem som hade koll på detta? Men visst finns det vissa kroppsdelar som sägs höra ihop med andra? Som när man får utslag kring öronen så kan det härröra från magen, typ… Eller hur det nu var. 

Jag hade mycke tix i ena ögat när jag gick gymnasiet, tror att det var stress. Mådde dåligt då. har inte mått så igen och har inte haft tix igen heller.
Kanske jag har en grundstress, så kroppen är stressad även om det för tillfället är lugnt? Blir ju gärna en hel del runtomkring med två småbarn, husrenovering, nattarbete och en man som jobbar treskift… *puh*

Och jag som gnäller över min brist på tid. Ska bita mig i tungan nästa gång
Magma, jag har såna ögonryckningar ibland. Tycks komma vid trötthet, men jag vet inte säkert. Är obehagligt men troligtvis inte farligt.
Jag har råkat ut för det när jag varit superstressad och nervös över något.
Stor kram!!

Lite mindre datortid kanske - eller kolla med optiker om du behöver glasögon.
Nu kommer ett svar som du kankse väntat på?
Närmast ögonlocket ligger bukspottkörtelns område och ovanför ligger mjälten närmast ögonbrynet.
Minska ner din tid vid datorn när du känner att det kommer. Ta dig en stund i viloläga och blunda i stället för att sitta här. Kram.
#10 har man mjälten i huvudet?
NI är ju FÖR roliga!! Kul tråd…trots ryckningarna… 
Kram // Shintaida
Du kanske har flörtat för mycket Magma. 

Är det inte magnesiumbrist här också!? Har för mig att jag läst om detta i alla fall. Tycker inte att det verkar direkt osannolikt heller…
Oj vad många svar, tack allihop! :)
Loria, Moonbeam, Zeretki: Man har ju olika saker som kan stressa en, man behöver ju inte ha småbarn eller rusta hus för det:) Och jag har känt mig tröttare än vanligt sista tiden, så säkert behövs ett litet break… Frågan är vart jag ska klämma in det;)
MiaP: Jag HAR ju faktiskt glasögon kom jag när jag läste ditt svar…
Jag använder dem bara när jag målar tavlor och ska ha dit små pyttedetaljer, men ska försöka komma ihåg att använda dem även när jag läser och sitter vid datorn.
venuseva: Ja, det var något sådant jag menar:) Inte för att jag vet vad det skulle vara för fel på min bukspottkörtel eller mjälte, men ändå intressant att veta!
Bengt Olov: Jag började äta magnesium för en dryg vecka sedan, ungefär i samma veva som detta började- kanske det är motsatsen, att jag får i mig för mycket??? Tar 550 mg/dag. Fast ett eventuellt överskott ska ju komma ut den naturliga vägen, så det är väl knappast orsaken heller.
Lutar nog trots allt åt att det är stress/trötthetsrelaterat.
Mona-Stina: No comments.
Nu ska jag läsa en stund medan jag äter stekta ägg med smör, har rast just nu:)
I mjälten sitter livsenergin
När hjärtat inte orkar med pytsas det över till mjälte och bukspottskörtel.
I ögonvrån ligger gallblåsebesvär och ovanför ögonbrynet går gallblåselinjen. Det kan ju tänkas att du håller på och gör det området helt och kroppen snackar lite med dig. Bejaka ryckningen, tänk att du vill veta vad kroppen vill förmedla.
Minns min barndom med skolgymnastiken och man skulle springa orientering, alltså springa långt och jag fick alltid mjälthugg. Drar slutsatsen att hjärtat orkade inte redan då.
Vill fortfarande kunna springa långt. 

Har du testat den gamla huskuren med tepåsar på ögonlocken? Oavsett om det hjälper eller inte så ger det skön avslappning för ögonen.
Ja, kanske skulle lägga mig på soffan ikväll med en thépåse på ena ögat, ett halvt glas vin i handen och andra ögat på TV:n:=) Det borde göra susen! Det har lugnat sig lite, men titt som tätt fortfarande varje dag. Ska bli "intressant" att se hur länge det håller igång!
läste om någon brist som kunde ge ryckningar. men vilken brist var det nu då=

#3 Klart att vissa kroppsdelar sägs höra ihop med andra
har man ju hört.
Hej
Jag har haft samma problem med ryckningar i ögpnlocket. Mycket irriterande och även jag funderar på om det är stress eller ej.

En väninna, som hade en stressad period med skilsmässa från en jobbig karl, som trakasserade henne, klagade över ryckningar strax under ögat. Hon var övertygad om att det var stress, jag försökte lugna henne med att ryckningar oftast beror på en liten muskelinflammation… hon trodde mig inte…
Några veckor senare ringe hon och sa: -Det är ju f*n att du alltid ska ha rätt! Nu har jag fått en vagel i ögat…
Vageln läkte ut så småningom, och ryckningarna är borta.
Jag kan själv få ryckningar ibland, det kan hålla på några veckor, till och från. Det är dock inte så ofta som det har resulterat i en vagel. Men ryckningarna har alltid upphört efter en tid, tre veckor, som du skriver, magma, tycker jag inte låter så oroande. Men visst är det irriterande!
"still lost in space and time"
magma, jag får "ryckningar" lite här och där i perioder ibland, kan vara vid ögat, i tinningen eller på utsidan av knät, någon gång på baksidan av en överarm. Det brukar dyka upp i avgiftningsfaser, när jag tagit itu med att driva ut candidan igen. Jag har inte tänkt så mycket på det, utan associerat det med andra återkommande avgiftningssymptom, som vissa drömmoment, gråtmildhet, fnissighet, att minnen poppar upp objudna … En nerv som håller på att återgå till normal funktion, kanske?

Jag får oxå ryckningar i mitt vänstra öga i bland men ingen ser det . Irriterande o jobbigt men det brukar gå över. Tror inte att det har med vår kost att göra . Haft det innan. Skulle rösta på stress! Ha en bra helg.

Även om man kopplar det till stress, så är det väl ändå så att stress = utsöndring av stresshormon. Å utsöndring av stresshormon = förbrukning/urlakning av inte minst magnesium… Om ögonlocksryckningar är en form av kramp, så borde det väl vara klart att det är magnesiumbrist!? Fast frågan är väl då om det verkligen är kramp. Intressant också vad det i så fall kan finnas för anledning till att kramp utbryter just där… Har för mig att jag läst något om det tidigare, men kommer inte ihåg vad just nu.
Att du precis börjat äta magnesium, säger väl kanske att du redan konstaterat att du har magnesiumbrist? Annars skulle du väl inte börjat med magnesiumtillskott tänker jag… Å du kanske får ge tillskotten längre tid än en vecka…

Eller så är det bara att köpa "Den lilla hemkirurgen" och ta bort det lilla eländet till ögonlock!?
Vad gäller magnesium, så började jag med det för att det visst skulle kunna ge ökad hälsa på många olika sätt- exakt på vilka sätt har jag inte koll på, men det var en länk här för ett tag sedan om det? Har dock aldrig haft kramper, om man inte ska räkna ögonlockryckningar som det förstås;) Idag har det varit mycket lugnare, så kanske det börjar ge sig?
Pasi, det låter hiskeligt… Som en sista utväg då?
När Gronstedt nämner avgiftningssymtom, så kanske..? Jag började i ungefär samma veva att äta mer strikt och har blivit ännu mer nogrann med livsmedelstillsatser, rena råvaror etc.
Tack för alla svar och teorier!