Asberger och kost
Någon som vet något om det finns något skrivet om Asbergers syndrom (högfungerande autism) och kost?
En hel del av den här bloggen av en tjej som heter Emma Davies ägnas åt det. Finns länkar där till fler siter.
http://www.wisewitch.blogspot.com/
"I have Asperger's syndrome, fibromyalgia, hypoglycemia and a constellation of other health issues caused by food chemicals (salicylates, amines, glutamates, sulfites, additives and opioids) interacting with my 'special' genes. I follow the FAILSAFE diet to control my symptoms. I can't eat processed foods, most fruits and vegetables, or aged/fermented proteins like cheese or hung or vac-packed meat. I prefer to eat a low-carb, high-fat diet."
Barry Groves om ADHD/autism:
Jag är väldigt intresserad och vill veta mera - dessvärre har jag svårt att ta till mig lång facktext på engelska.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack, Glennart.
Det gav en del att tänka på. Tyvärr är inte alla inne på samma anti-gluten-low carb linje som en annan. :(
Har funderat en del kring kosttillskott efter att ha läst "Mirakelhjärnan".
Autism och vitamin-D.
Intressant att man tror att D-vitaminbrist skulle ha med autism att göra?
Har tidigare läst att vaccin i sprutform har varit orsak till autism i USA. Antar att man famlar i mörkret och försöker hitta förklaringar. Solrädslan har ju varit mer utbredd där än här och likaså användandet av solskydd som är helt förkastligt. Normal vistelse i trädets skugga där bladverket silar igenom en hälsosam vistelse i solen och d-vitaminer i lagom dos föredrar jag.
Oroande för människor med burka, speciellt de som har heltäckande, är att de får otrolig d-vitaminbrist med följdsjukdomar som följd. Svårt att leva i Sverige också, så klart.
D-vitamin brist är standard hos kvinnor i de delar av arabvärlden där kvinnor dels måste vara inpackade i burka och sedan får de inte ens gå ut heller!
venuseva, Jag håller med dig om solkräm och att det är bättre att hålla sig lite i skuggan.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det finns en del mer lättsamt skrivet på "med nauseum blog" (en tjej som heter Alix har den, om du inte hittar gå in på Regina Wilshires blog så finns den länkad där).
Jag läste en liten snutt där om hur M-TV:s programledare (tror jag) Jenny McCartys´ son fick autism efter en vaccinering och hur hon hanterar det och vad hon och andra föräldrar använder för kurer, bland annat kost-kurer och vad som funkar bäst. Vad jag förstår är ketogen kost en helt accepterad "kur" mot många av de neurologiska tillstånden som autism, adhd etc. Om inte adhd har med socker/spannmål att göra äter jag upp min hatt.
#8 tror också att barn som föds idag är mer utvecklade och tål inte socker och spannmål i samma utsträckning som man gjorde för 100 år sedan.
Under det århundrande som gått har vi fötts och det är klart så att hade man haft en chans att välja hade man valt bort det mycket tidigare, men man lärde sig äta, var liksom tvungen. I mitt fall så gick jag varje dag från matbordet som barn dubbelvikt för jag hade så ont i magen. Gick direkt till toaletten. Vet att jag alltid sa att jag måste dit först, när någon sa att jag skulle diska.