"Överdos"? Eller vad tror ni hände?
Vi åt sen lunch ute idag. Jag bad att få mer sås (choron) istället för stekt potatis till kalvfärsbiffen, och jag fick kanske 2,5 dl! Jag åt tyvärr alltihopa, och när vi skulle resa oss fick jag blodtrycksfall (kändes så i alla fall) och mådde jättekonstigt.
Har jag överdoserat på fett (choronsås är bearnaise + tomat) eller var det mycket kolhydrater i maten på något smygigt sätt (det var sån här balsamico, sprits som dekoration, och kanske tomatdelen av såsen innebar ketchup eller liknande) . Vad tror ni, har någon annan fått motsvarande reaktion av jättemycket fell eller av dplda kolhydrater?
Glutamat hade jag misstänkt om det vore jag som reagerade så.
Numer pensionär i Nynäshamn
Beasås på pulver?
Hemul, den verkade vara äkta (jag vet, jag har provat alla påsar och det finns ingen som smakar bearnaise). Har någon erfaren het av att äta stora mängder fett i ett huj? 300 g?
Margareta, jag börjar också misstänka glutamat, eller att det var socker i på något sätt. Men jag tror inte jag skulle reagera så starkt på socker (det var ju inga mängder). Jag åt ett halvt hamburgerbröd härom dagen och inget alls hände.
Jag kunde nog äta så mycket ibland i början. Nej, jag blev möjligtvis mätt, men inga konstigheter. Jag har alltid kunnat äta mycket fett utan problem dock.
Jag vet inte vad som hände dig men jag har aldrig reagerat så på för mycket fett.
Det låter mer som det jag råkat ut för när jag fått socker i mig. Kan det ha varit socker i såsen tror du?

Balsamico är ofta inte riktig balsamico utan helt enkelt vanlig vinäger med sockerkulör + socker…
Såsen kan säkert ha innehållit socker. Socker brukar ofta användas i såser, särskilt med tomat eftersom det mildrar syrligheten som kan finnas i färsk och tonar ned metallsmaken i konserverad. Var det ketchup som användes innehåller den förstås massor av socker.
Sedan har vi ju glutamatalternativet som nämnts.
Mycket fett har aldrig gjort mig yr, däremot lågt Blodtryck eller svajigt blodsocker. Får jag i mig mycket socker stiger blodsockret till höga nivåer med raketfart och stannar där rätt länge. Sedan sjunker det sakta till riktigt låg nivå.
Det här gick över ganska fort. 30 minuter eller något.
Jag misstänker att det kanske var både glutamat och socker i såsen och den här underliga balsamicogeggan som spritsas över. Nåväl, nu har jag lärt mig den betan. Laga din mat själv, människa!
Läste på en flaska med balsamvinäger hos en väninna, har för mig det stod något runt 30% kolhydrater på den… Minns ej fabrikatet.
Det står 20 på min här hemma. Men de där sockerkulört-balsamicoflaskorna de använder nu kan nog vara 110% också, om man har otur.
GLUTAMAT…
I vilka livsmedel hittar man det? VAD är det?
#1 Margaretha, pratade om det, nämligen…
// Shintaida
Glutamat finns i väldigt mycket färdiglagad mat. Man tittar efter E621 och alla andra nummer på E 600. Det kan även stå smakförstärkare.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag skulle satsa mina slantar på E621. Jag åt lite vanliga kolhydrater idag och kände mig inte alls sjuk av det. Och så mycket socker kan man inte få in i en sås att det skulle vara mer än det jag åt idag. Jag tro det var MSG och man blir lite rädd…