Älgfärs
Har köpat älgfärs till ikväll.Någon som har något gott recept på älgfärsbiffar? Gärna så snabbt som möjligt, ska iväg och handla om det fattas någon ingrediens.
Köttfärssås med älg är kanongott 
Nu blev jag hungrig !!! ……
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Grädde är bra annars blir det gärna torrt1
Köttbullar på älg är jättegott!! (med grädde i såklart)
Jag brukar blanda älgfärs med blandfärs eller fläskfärs när jag gör köttbullar och dylikt, tycker det blir saftigare och mildare smak då.
Hittade älgfärs på City gross idag som jag tänkte ha och variera mina biffar med lite, men har dock aldrig gjort detta förut så jag tänkte testa med att blanda 50/50 älgfärs och fläskfärs och så en skvätt grädde i också, men hur blir fettprocenten av detta ? Är inte älg ganska magert ?
Nu har jag också köpt älgfärs och skall göra biffar i morgon. Jag köpte även fläskfärs och skall blanda som magma föreslår.
Det blir premiär för mig.
Mervi, du kommer få en gorméupplevelse. Fasiken så gott.
Mannen sitter just nu och styckar vår andel av älgarna som fälldes i vårt jaktområde i måndags. Bara barnen är i säng ska jag bistå med paketering…
Jag har aldrig fläskfärs i älgbiffarna det blir bättre med grädde.
Mitt bästa recept är:
500g älgfärs
1dl grädde
1 hackad gul lök
1 ägg
1/2 tsk vitpeppar
1 tsk salt
1 krm kryddpeppar
1 krm ingeföra
Det blir kanongott, även icke LCHF:arna tycker det.
Tack för receptet arcus!
Har nu ätit biffarna jag gjorde på älg/fläsk-färs blandningen.
Jag följe övrigt arcus recept. De blev helt underbara. Jag gjorde stor sats och tänker frysa in en del.
Kommer nog prova även utan fläskfärs. Jag har inte ätit älg mer än en gång tidigare, för 30 år sedan, då blev jag bjuden på kalops gjort på älgkött, och det gillade jag inte, för kraftig smak. Men man kan ju ändra sig.
Det blev en köttgryta på älg ikväll med riven vitkål till. En "halvkalops" med lagerblad, vispgrädde, creme fraiche men utan kryddpepparn.

#11 Du hade nog otur för 30 år sedan, Mervi. "Kraftig" smak på älgkött beror nästan säkert att någon klåpare har petat hål på vommen så det kommit maginnehåll på köttet.
Eller så har det varit en brunstig tjur. Det hände mig och jag åt inte älgkött på trettio år.
Nja, jag har ätit älgkött hela min uppväxt och kan nog hålla med om att det har en ganska speciell, kraftig smak. Antar att det är en smak som är speciell just för viltkött.
Visst kan man förstöra älgköttet vid slakten så det blir dålig smak, men är man uppfödd på bra slaktat älgkött så vill man inte äta nötkött, iallafall tycker inte jag att det smakar någonting.
Det hela är en vanesak.