Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3941 ggr
Ofelia
0

Candidasvamp(låångt)

Hej,

eftersom min extrema trötthet och diverse andra besvär(inflammationer som vandrar) inte får någon medicinsk förklaring har jag börjat fundera på candidasvampar.

Var just hos läkaren som tyckte att jag var välbevarad för min ålder(vad hade det med min trötthet att göra?) men gick med på att ta prover. Bland annat togs diabetesprov, magsårsprov och borelia som alltså inte visade något. Märkte på henne att hon tyckte jag var en stycke onödig patient. Kommenterade att jag var ovanligt frisk som inte varit på vårdcentralen på 10 år!!! Eh, hon levde upp till mina förutfattade meningar om vårdcentralsläkare. Jag har inte sökt vården för jag har inte trott på dem och tja, nu fick jag vatten på min kvarn……men trött har jag varit länge samt att så fort jag gör något får jag ont i kroppen.

Återgår, efter det korta försöket med sjukvården, till att leta vidare efter självhjälp! Försöker lägga upp tillvaron med så få måsten som möjligt, försöker öka motionen, tänker testa gym och se om kroppen kan bli starkare osv. Utesluta candida besvär är ett steg på vägen.

Äter  väldigt lite kolhydrater, fastän mer än de flesta här, och har märkt förbättring av tarmstatusen. Under en period åt jag mycket färre kolhydrater men märkte ingen skillnad på tröttheten. Denna kost har jag till och från hållit ett och ett halvt år. Äter mycket kött, grönt och frukt. Fuskar nångång ibland och då oftast med lite ris. Sällan eller aldrig godis och dyligt. Lite väl mycket frukt , som är det bästa jag vet och inte kan sluta med. Sömnbesvären är bättre, men inte bra (som ni ser av denna sena timmeSkrattande

Någon här som provat att "svälta " candidasvamparna? Hur gick ni tillväga? Förstår att man ska utesluta socker vilket jag redan gör, jäst vilket jag inte heller äter men mera??Någon som testat naturmedel? Någon som märkt förändring? Tycker ju att denna kost borde vara optimal för detta men är osäker på exakt vilken mat som man ska utesluta?

Bengt-Olov
0

Svårt att somna själv. Drack en stor kopp kaffe lite för sent, plus att jag också väl gick å la mig för sent… Inga råd från mig - mer än att skaffa Peter Wilhemsson, en av Sveriges mest väl ansedda naturläkare (som jag förstått det), och dennes bok Candida - vår tids folksjukdom. Finns på Örtagårdens bokförlag. Den är tunn, och kostar inte heller mer än drygt 100 kr., tror jag. Noterar just i den att "candidaöverskott ökar behovet av ett starkt antioxidantskydd avsevärt". Hm…

korseett
0

den boken läser jag just nu men jag skulle rekommenderar att skicka avföringsprov till scandlab eller nåt liknande som vill göra sådant. Där får man koll på vad man har och inte har i tarmsystemet och de skickar tydligen med rekommendationer. Detta har jag läst i den rekommenderade boken

Bengt-Olov
0

Det kan kosta stora pengar, så det bästa är ju att man kan få en s.k. läkare med på noterna… Får man det, så ÄR det kanske inte bara en s.k. Många s.k. känner ju inte ens till candida, som det verkar… Kom gärna med tips om läkare som tror att candidaöverväxt finns, och att detta inte är så bra, den som känner till nån.

Denna kommentar har tagits bort.
NancyAlke
0

Provet som man kan få analyserat via scandlab kostar ca 4000 kronor!!!  Jag hade ett snack med professor Karl Arfors häromkvällen, och tydligen har vissa landsting börjat ta dessa prover… då blir det ju genast billigare om man säger…

Bengt-Olov
0

Jag vet, Felixifokus! Fast jag är glad för att jag fick träffa henne. Bara det faktum att hon erkänner candidaöverväxt, och verkligen tror på vår kost, gjorde i alla fall att jag för en stund hade överseende med vad som annars tillskrivs henne… PS - hon hade t.o.m. en post-it med Annika D:s mejladress på datorskärmen… :-) Hur många som kallar sig läkare har det?

Gronstedt
0

Hej Ofelia!

Vi är ganska många här som har erfarenhet av candida. Jag har haft problem liknande dina i många år, och ungefär samma erfarenhet av läkarvetenskapen. Börja gärna med att titta på tråden Candida här på forumet, där finns massor av erfarenheter samlade. Med sträng fakirkost blir jag praktiskt taget normal!

Jag vet inte hur man länkar till en tråd, någon som kan hjälpa?

Amiechan
0

Ofelia: Om Candida

Gronstedt: Om att länka

problembarn
0

Problemet med proverna är oxå att man kan mycket väl vara bärare av candida utan att vare sig tarm- eller andra prover visar något! När det gäller mediciner finns det massor av bra örtmediciner, så mitt råd är att du söker upp en bra alternativmedicinare som sysslar med sådant och kan hjälpa dig både med tester och ev mediciner.

Lycka till!

Gronstedt
0

De allra flesta testar positivt för candida, för det finns överallt. Det bevisar inte mycket i fråga om ifall ens problem beror på svampen.

Ofelia
0

Oj, vad trevligt med så många svar. Ska in till den andra tråden och läsa nu…

problembarn
0

Jag skriver luddigt :-) Det var det jag menade, proverna visar inte att man är sjuk eller ens har symptom pga candidan och så länge läkarna inte riktigt vill tro på att det kan vara så hjälper proverna föga!

korseett
0

proverna talar om hur det ser ut med bakterierna och svamparna i tarmarna men för den delens skull behöver man inte ha några problem om man har en liten obalans. De visar alltså vad som faktiskt finns där inte hur du mår men kan ge en bild av att dina problem kan bero på stark förekomst av vissa bakterier o svampar som det inte bör finnas så många av.

Denna kommentar har tagits bort.