Vad dricker ni?
Är sugen på nåt GOTT att dricka. Kaffe måste jag ha på morgonen och vatten gå väl an, men teblasket är jag så innerligt trött på. Vad finns det mer man dricka?
Det finns ju en uppsjö av örtteer som exempel, hibiskus smakar som tranbär, eller lite mynta kanske?
Sedan kan man variera te genom att salta teet istället för att söta det och även genom att tillsätta. peppar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har testat de flesta, senast päron/choklad. Inget te tilltalar mej längre, tyvärr. :-)
Är det något varmt du är ute efter kan man ju även dricka buljong, kokar du den själv kan du variera den i det oändliga.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Både varmt och kallt. Buljong bra förslag!
Smaksatt vatten. Pressa i citron/lime/gurkskivor
Mm, ja, citronvatten är ju gott. Lime o gurka får testas.
Det finns en massa kryddiga goda téer, både röda, gröna och ört i hälsokostbutiker. De är allt annat än blaskiga!
Benbuljong, hemlagad. Ingefärsté. Enbärsmust.
Lingondricka.
#7 Hälsokostens teer har jag ju inte provat. Kan ju va värt att testa. #8-9 Var får man tag i enbärsmust och lingondricka? Är det inte mycket kolhydrater i dom?
På julafton dricker jag vanlig julmust. Inte light. En massa kolhydrater men det skiter jag i. Vatten kan man dricka andra dagar och kolsyra så blir det godare tycker jag.
Lightläsk och FUN Light dricker jag. Ibland sockerfria energidrycker också, mycket gott.
Jag blir sugen på något som smakar STARKT ibland. Då brukar jag pressa citron och blanda med vatten och, för en gångs skull, rätt mycket stevia. Det ska inte vara blaskigt, utan rejält sting. Typ en stor citron och ett par dl vatten. Kan även drickas varmt på vintern eller om man är förkyld.
P.S. Man kan ha i is och alkolhol också om man nu skulla vilja det. Och vill man ha omväxling går det lika bra med lime. 😛
Sen dricker jag rätt ofta kall chokladmjölk (grädde som lättvispas med kakao och stevia, sedan vispar man ner mjölk). Jag räds inte ett par dl mjölk, men gör man det kan man ju använda äggmjölk. Fast det betraktar jag som mat, även om jag dricker det.
Jag dricker mixad färsk ingefära varje dag. Idag blandade jag med nejlika. Ibland mixar jag mct olja ihop med ingefäran. det jag inte dricker upp ställer jag i kylen, så det blir till senare.
Åh, tack alla! Pga att jag inte är helt frisk, mår jag bäst utan socker och sötningsmedel, stevia kan jag ta nån gång ibland. #13 Igår köpte jag hem citron på flaska, tog i rejält med det i både varmt och kallt vatten + 1 krm askorbinsyra. Gottigottgott, särskilt varmt. Blev sååå sugen på chokladmjölk nu! Ska testa med äggamjölk och grädde. Har inte tänkt på det, antagligen för jag inte använder mjölk. #14 Ingefärste har jag druckit mycket. Inte testat kall, men det kan ju vara nåt!
Ursäkta, skrev stevia men menade sukrin. Jätteviktigt ;-) Förresten, chokladmjölk med sprit blir BAILIES (stavas det så?) Kan inte ta nåt, suck! Anhörigvårdare som kan behöva sätta sej bakom ratten. Men sugen blir jag allt :-)

Clipper te dricker jag. Det är ett brittiskt märke som verkar finnas hos en del webbutiker som säljer hälsokost, b la Apotea och Vitaminvaruhuset. De flesta teerna är ekologiska med betoning på grönt och vitt och de är betydligt godare än de vanliga teerna som finns i livsmedelsaffärerna. Det kryddiga chai-teet är en personlig favorit och jag gillar även de gröna.
Testa iste om du vill dricka något kallt. Räkna med 1 påse per kopp eller 5 påsar till 1 liter. Lägg tepåsarna i kallt vatten och låt de stå i kylen över natt. Välj en tesort du gillar. Jag tycker svart te blir bättre än grönt till iste. Söta ev i samband med servering eller tillsätt lite färsk mynta om du har. Iste smakar inte som vanligt varmt te utan känns friskare. Jag har använt vanligt påste, men det går säkert att experimentera med mer sofistikerade sorter om man vill.

Citron- och ingefärsdricka gör jag ibland.
Det finns några olika recept, om man googlar. Jag brukar göra så här:
Riv eller skiva en bit färsk ingefära, motsvarande ca 1/2 tumme i storlek.
Lägg i en bunke eller tillbringare tillsammans med fruktköttet från 1-2 citroner delade i klyftor. Skalet tas bort, eftersom det kan göra drycken besk.
Häll över 1 liter kokande vatten.
Låt stå 10 min och sila drycken eller låt ingefära och citron ligga kvar och sila den i samband med att du dricker.
Drycken ska förvaras i kylen.
Om man vill kan man späda den med vatten i samband med att man dricker den.
Den är lätt vätskedrivande, så den passar förmodligen bäst tidigt på dagen.

En annan variant av citron- och ingefärsdricka, som görs i en större sats.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7164d1b9cb4622390757f4-recepthjalpcitroningefaradryck
#17 #18 Två bra förslag, tack! Iste borde jag kommit på själv. Dålig fantasi jag har mao :-!
#19 Tack! Du hann visst emellan :-)
Undviker du sötningsmedel? Om inte så finns det ju en massa gott att välja mellan.
#22 Jo, jag undviker det. Nån gång ibland kan jag ta lite sukrin.

Hittade den här fermenterade citrondrickan på nätet
http://www.ledgenomexempel.se/fermenterad-citrondryck-sommarens-absolut-basta-experiment/
Den innehåller visserligen socker, men en del av sockret blir mat åt mjölksyrebakterierna under fermenteringsprocessen. Mjölksyrat sägs vara nyttigt, men om man vågar testa drycken när man äter LCHF, pga av sockret, eller inte är upp till var och en. Det går inte att hitta uppgifter om kolhydratsinnehåll i sådant man blandar hemma i köket. Surkål har 2 % kolhydrater, jämfört med vitkålens 4 %.
#24 Verkar lätt att göra. Om jag förstår saken rätt så används/omvandlas sockret vid fermentering så då ska det väl inte vara farligt. Nån som vet? Gott låter det som, särskilt efter 3-4 veckor när det blir bubblor i! Tack för tipset!
Såhär i juletider är mitt favoritte detta;
2 st torkade fikon
1-2 kanelstänger (beror på storlek)
2 kardemummakärnor
torkat äppelskal (ekologiskt)
torkat apelsinskal från ekologisk apelsin
(kan ev. ersättas med lite pomeranspulver)
Sjud i 1½-2 liter vatten i 15 minuter. Låt dra ytterligare 15 min, sila av.
Variant; jag blandar detta te med ingefärste, men man kan lika gärna lägga i ett par skivor ingefära från början om man gillar det.
#26 Tack, det låter gott!
Enbärsmust såg jag hos Blomsterlandet och det var sista flaskorna som gick. Tydligen är det gott, tyvärr fick jag inte smaka … men överväger att göra själv. Då kan man söta med kokossocker eller erytriol eller hälften av varje om man nu vill ha sötning. Köpt lingondricka innehåller säkert en massa kemikalier men går också att göra själv hemma. Så här i juletider gör jag alkoholfri glögg på osötad svartvinbärssaft från Brunneby musteri.
#28 Ska till Blomsterlandet på tisdag så det ska jag kolla om de har nån kvar. Brunneby musteris sortiment ska jag ta och kolla in. Tack!