Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2823 ggr
stellina
0

Min hund är smalare

Min hund har varit rätt rultig länge. Jag skippade alla kolhydrater och ger nu henne rent kött, fisk,inälvor, lite ben och måttligt med råa grönsaker. Hon får två portioner per dag, anpassade till hennes storlek och började genast gå ner i vikt.

Detta är ju naturlig mat, så som våra hundar och katter ska äta-och det märks verkligen på vikten, hon börjar få tillbaks sin midja!

folke
0

Underbart att höra (Läsa) !!

Ge hunden en klapp från mig !

Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Margareta
0

Hur beräknar du maten åt henne?

Numer pensionär i Nynäshamn

Vira
0

Puttar upp den här tråden och instämmer i Margaretas fråga om hur du beräknar matmängden till vovsingen.

Vill ge min vovsing ren mat ocksåSkrattande

anki1
0

Klappa från mig oxå, vilken ras är det? Är lite nyfiken för jag gillar hundar och katter.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sara40
0

Bra länk om man är intresserad av att BARFa sin hund eller katt. Ytterligare länk (här väljer du förslagsvis information/information/om BARF).

Vira
0

Har en Berner Sennen på 9 månader. Men hon är redan för fetSkrikandes. Därför vore det kul med lite hjälp om lchf mat för vovvar.

Tror det är förmycket Kh i Bravo färskfoder också. Det har hon fått sedan i maj. Innan det fick jag handmata och nästan lura i henne maten. James Beloved hette det som uppfödaren ville hon skulle ha. Mest baserat på spannmål och ris, inget för djur som ska äta kött!

Besika
0

jag har två afghaner, där är har man nästan problem åt andra hållet… ;)

Vira
0

#5 Tack för dom tipsen, de var bra. Har bokmärkt dom så jag kan studera mer när jag har bättre tidGlad.

#6 Dom är söta.

stellina
0

Hon är en liten terrier. 9 år gammal. Jag ger henne två portioner per dag, stora som min knytnäve, det verkar vara rimliga portioner för henne.

Hon älskar maten och har blivit  av med ännu lite  hull!

stellina
0

De som BARFAR ger mer ben än jag. Min hund klarar inte för mycket ben, hon blir hård i magen. En kycklingvinge varanann dag är ok.

Hundar och katter ska inte äta spannmål/socker, de kan få inflamerade tarmar och olika allergier av det.

Vira
0

#10 Det har jag strävat efter hela tiden, men det tar tid innan man hittar rätt.   Hundar är ju rovdjur och ska äta kött och inget annat.  Ska utesluta all färdigmat till vovsan nu.

starhawk
0

Glöm inte inälvsmaten, mycket av vitaminerna och mineralerna finns där

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Vira
0

Får köpa lever, hjärta mm och variera medSkrattande.

Gnici
0

Jag har BARFAT mina hundar i ca 9 år nu. Då fick jag min gammeltant, som är 9 nu och jag började med färsk mat till henne. Sedan har min hane, nu 2½ också ätit BARF sedan han kom hem som valp och min tredje vovve, som nu är 7 månader äter enbart BARF också….

Jag ger någonslags köttiga ben på mornarna. Tex. Kycklingvingar, kycklingskrov, nötköttiga ben, grisköttiga ben, kalkonhalsar, strutshalsar mm. På kvällen får de malt kött av olika slag. Vilt, nöt, kyckling, kalkon + lever, äggulor och en del mixade grönsaker eller frystorkade grönsaker, som jag köper på 10 kilos säck…..

Till middagen får de också laxolja, nyponmjöl och alger….Plus att äldsta vovven har sponylos, som hon tidvis har värk av, så då äter hon värkmedicin Rimadyl…..

Jag har pigga glada hundar, som mår bra, och älsta tiken som är 9 år har Aldrig haft tandsten eller dålig andedräkt och inte någon av de andra två heller…..

Rasen är Belgisk vallhund, Tervueren på alla tre hundarna

Kram Tina

Effie
0

Ger ni hundarna kycklingben??? Det trodde jag var strängt förbjudet, precis som fläskben, eftersom det blir vassa flisor av dem.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

anki1
0

Det är strängt förbjudet, De enda ben man kan ge till hund är nöt. ALLA  andra ben är för porösa och splittras. Då kan de göra stora skador invärtes. Alla ben som börjar på F är Förbjudna ben: fläsk, fågel, fisk. Kom i håg de 3 F en. Jag blev mycket förvånad när jag läste att ni ger era hundar fågelben. gör inte det.

By the way. Jag har glömt vad BARF betyder, jag vet att det är kött som inte är kokt, utan rått. Jag pratade om det med min kompis idag, ang hundfoder.  Hon ger bara "dyra fodret" från fackhandeln till sin hund och så en äggula varje vecka. burkmat blir för dyrt.!!!!! jag tycker att man inte ska ge bara torrmat till sina djur. Och inte heller dyra fodret från fackhandel.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sara40
0

Effi och anki1 - alla råa ben skall vara ok att ge till hund. Är hunden lite väl glupsk eller ovan måste man dock vara försiktig tills man vet att det går bra. Många säger att de enda ben som kan vara bra att undvika är de som värddjuret själv stått på, (typ kycklinglår osv).

Mina hundar äter ofta och mycket kycklingvingar, kycklinghalsar, kalkondelar, viltdelar, diverse olika revben, laxhuvuden mm mm. Men de äter ännu mer malt ben och kött, (jag BARFar dem och köper oftast maten i bekväma frysta 500g korvar av malt kött och ben av olika sort och som tilltugg får de nästan dagligen något "ben" som jag skriver om ovan, lite malda grönsaker, omega3 kapsel, en liten skvätt laxolja, äggula 3g/v, några gånger per vecka lite yoghurt och ost och någon gång i veckan rå lever eller hjärta. - Har nog glömt något…)

Jag kunde helt enkelt inte stå ut med att själv äta så pass bra mat på LCHF och samtidigt ge mina hundar torrfoder, så jag började BARFa dem (igen) för en tid sedan och ingen av dem har haft minsat omställningsbesväret och deras magar är hur bra som helst. Av bekvämlighetsskäl får de någon gång i veckan (i alla fall någon gång per 14 dagar) torrfoder (Orijen - efter att ha läst lite om folks erfarenheter av det bland annat här.)

BARF - Biologiskt anpassad rå föda

zeretki
0

Bara en liten påminnelse, för jag VET att BARF och BEN till hundar är ett HETT ämne:

Respektera att alla har olika åsikter! Känner ni att ni vill hoppa på någon, gå ut och ta lite frisk luft istället. Glad

Gnici
0

Det är TILLAGADE  "F-ben" ska man inte ge till hund, för de kan bilda vassa flisor om det vill sig illa….Färska ben är så mjuka att hundarna klarar av dem utan problem. Och även katterna…..ALLT RÅTT kan de äta hur bra som helst….Själv har jag gett ALLA sorters ben till min äldsta tik i 9 år. Och så till de andra två, sedan de var valpar också…..Min hane på 2½ år råkade dock ut för ett stort problem för någon vecka sedan, då han fick sådan kraftig förstoppning av benätandet, att han spydde upp allt han fick i sig och inte ens vatten behöll han…..Han blev dålig och uttorkad, hamnade till veterinären på röntgen och vätskedropp, där det då visade sig att det var förstoppning det handlade om……Han blev ordinerad parafinolja och efter ett dygn, så lossade proppen…..

Sara40
0

Zeretki - jag hoppas du eller någon anna inte tycker att jag hoppat på någon med mitt inlägg! Det har jag inte för avsikt att göra, alla gör ju så klart som dom vill! Glad

Men det finns en folktro i att alla ben på F oavsett om de är råa eller tillagada skall vara farliga för hund och om man hör att andra har en helt annan erfarenhet om dessa ben när de är råa så kan man ju ta till sig det om man vill, på samma sätt som man kan ta till sig andras erfarenhet med LCHF om man vill. (Som liten parentes vill jag säga att jag vet många hundar som blivit bra dåliga av att splittra råa märgben, så pass dåliga att en av dem (syskon till en av mina tikar) har akut opererats. Så är det något jag inte ger mina hundar utan bevakning är det snarare råa nötben som värddjuret stått på = märgben. Men det är jag!)

För mig känns LCHF som BARF för människor (förutom det där med rå då då Flört - är lite kräsmagad själv) och jag tror att gräs är BARF för kossorna osv osv…

Avslutningsvis vill jag bara ytterligare poängtera att jag absolut respekterar allas olika åsikter i detta och slår mig inte på mågot sätt för bröstet om att veta den absoluta sanningen - vem vet den Flört) och jag har själv av bekvämlighetskäl givit mina hundar torrfoder - kanske av tvivelaktigt innehåll tom Generad - innan jag gick tillbaka till BARF för dem.

zeretki
0

#20 Nej, absolut inte! Jag vill bara påminna ALLA i diskussionen att oavsett om man är för eller emot BARF så bör vi respektera varandra och inte komma med "hot" eller annat.

Jag har sett många BARF-debatter och jag har själv inte tagit ställning för eller emot det. :)

Folk har till och med blivit anmälda för djurplågeri efter vissa debatter…

Jag har ju själv funderat på det. Min hund gillar dock inte ben så jag vet inte hur han ska få i sig dom… Om dom inte är tillagade.

Och ja, skräcken för benflisor som skadar tarmarna sitter i - trots att jag läst många veterinärer som säger att det är väldigt ovanligt och är mer en myt.

Effie
0

Alltid lär man sig något på det här forumet. Ja, inte låter det helt orimligt att det är skillnad på råa ben och kokta. Det har jag inte ens tänkt på.

Den absoluta sanningen? Den lär vi aldrig hitta. Vi får plocka små bitar ur varandras erfarenheter och idéer; testa och avgöra själva. Det är ju alltid intressant när jag hittar en åsikt eller idé som inte stämmer med min världsbild eller mina erfarenheter; då får jag ju ifrågasätta dem

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

asagasa
0

Apropå hundmat, när jag var liten var vi på en kennel och tittade på hundvalpar. Efter ett tag undrade mina föräldrar vart jag hade tagit vägen och började leta… de hittade mig i köket där jag åt ur hundmatskålen av hjärtats lust - det var kokt komage!!

Gnici
0

zeretki: Vill du ge naturlig mat till din hund, så finns det malda köttkorvar på 500g. De är malda av kycklingskrov, eller kalkonskrov och är som köttfärs till konsistensen….

zeretki
0

#24  Har dom korvarna allt hunden behöver då? Och vad heter märket?

Margareta
0

Tack zeretki för att Du påminner om tonen i inläggen när stämningen hetsas upp av ett hett ämne - där åsikterna spretar åt alla håll.

Undrar om vargarna undviker att riva höns bara för att benen börjar på F? Jag tror inte de lämnar pinnarna, som kallas ben, för att lilla pullan gått på dom heller - snarare för att de är för magra eller nåt sånt - de är nog sanna LCHF:are vargarna
Glad.

Har aldrig hört talas om detta bland vargar, att de inte skulle klara råa höns - men ofta hört att F:en inte skall ätas bland hundfolk. Jag har heller aldrig hört talas om att någon gett vargar kokta hönor - så problemet kanske aldrig uppstår i naturen.

Om man känner sig osäker hur det var/är - som många faktiskt gör - kan det vara bäst att låta bli - det är enkelt och kan aldrig bli fel. Den som är modigare vågar BARFA sina hundar (och katter) Biologiskt Anpassad Rå Föda.

Förresten - nyfiken fråga - varför skall man inte köpa Djuraffärsfoder?

Numer pensionär i Nynäshamn

MegN
0

Måste bara nämna: min valp (nu 2½ år) hade konstant diarré de 2 första månaderna hos oss. Vi körde svältkurer, tabletter, antibiotika, dietkost i pyttesmå konserver (kostade skjortan!) m.m. Men allt rullade bara på med samma rinndiarré. Tills han en dag (stackarn hade ju "svältskräck" efter alla fastekurerna) lyckades ta sig upp på bänken och stjäla en kyckling som låg och tinade. Åt hela kycklingen (det var bara den väl urslickade plastpåsen som låg kvar och skvallrade i hallen efteråt)!
Jag blev förstås skräckslagen, särskilt med det där "F-benen" i minnet. Han bajsade inte på tre dagar, och jag gick förstås och trodde att hans tarmar skurits sönder eller nåt. Men på tredje dagen sket han, normal tjocklek. Och sen dess har han inte haft fler problem med magen (fast å andra sidan har jag inte matat honom med råa kycklingar mer…).

Skulle gärna vilja mata mina båda hundar med BARF, särskilt som den äldre är rätt fetlagd (kastrerad som han är). Men vet inte var man kan få tag på? Blir man tvungen att springa runt och tigga slaktavfall överallt? Känns väldigt tidsödande…

MegN
0

En fråga förresten: Är det bara färsk mat man ger dem när man "BARF"-ar eller är det OK med fryst?

chapp
0

Min hund barfar jag sedan 6 månader. Han mår bra, har lagom hull nu, ingen förstoppning även om han skiter mindre och fastare… Mest ger jag honom kyckling, ben och kött. Han får en del inälvor också. Inga grönsaker (vilka vargar äter det?). Det sägs ju att vargar äter det fermenterade maginnehållet av de bytesdjur dom tar, men min hund tog en höna i helgen och när jag gav honom inälvorna från den så ratade han just tarmarna. Det andra åt han. Jag har ingen lust att fermentera grönsaker för hans skull, fast iochförsig kanske man kan bjuda honom på lite surkål?? Har inte testat det. Blandar jag det med grädde så går det nog. Annars äter han det mesta, men lök ratar han. Han har käkat rätt stora platsbitar som sedan kommer ut den naturliga vägen. Verkar ha en mage av stål.  Han gräver gärna ned ben och kött i marken för att lagra i några dagar. Sedan gräver han upp det och äter upp… Jag försöker att inte se på! Han är en Hedehund, en blandning mellan gråhund, samojed och lapphund.

chapp
0

Jag vet inte heller riktigt hur mycket mat man ska ge hunden. Jag försöker kolla om han verkar mätt! Inte helt lätt. Om han fortfarande letar efter smulor under matbordet när han ätit så får han lite mer mat. Lägger han sig och vilar så antar jag att han har fått nog. När han fick hundmat som torr-pellets så vägrade han vissa märken, åt bara inte. Han var lite skeptisk till att äta kycklingben i början men det släppte ganska snart.

Vira
0

#27 Var och köpte Bravos Ox biffar. Det är fruset rent oxkött i hamburgerstorlek.  Kolla in Bravos hemsida www.bravohundfoder.se  så hittar du närmaste återförsäljare.

#30 Läs länkarna #5 lade in. De tyckte jag sa jättemycket.

Nu så blir det BARF för vovsan i fortsättningen.

Går jag ner på LCHF kosten så ska väl vovsan göra det med.

stellina
0

Något som jag verkligen lagt märke till att hon inte bajjar lika mycket som innan. Innan jag började BARFA henne så åt hon det mesta. Från köttbullar till grönsaksgryta med ris…och de var inte små högar om man säger så….fast hon inte är så stor själv.

zeretki
0

#32  Det är ju samma hos människor. Vi äter för mycket spannmål (skit) och det blir mer avfall eftersom vi inte tar upp det.

Besika
0

är det nån som vill köpa en 20 kg Orien säck…?

Köpte två, men min hund tappade päls av det så jag gick tillbaka till det gamla fodret. Vill gärna bli av med säcken, så jag ger ett bra pris. Det finns i Borås, men jag kan kolla frakt.

Messa mig om ni är intresserade.

magma
0

#23: FörvånadFlört Huaa…! Men säkert nyttigare än det min systers minsta käkade när hon var i krypåldern. Plötsligt hörde syster hur det smaskade fasligt från köket- lillan hade hunnit fram till katternas matskål på golvet och åt nöjt av deras burkmat.Räcka ut tungan

MegN
0

#35 Kattmat på burk är väl inte det sämsta? Ibland blir jag lite avundsjuk på mina katter, som har "färdigvald mat" så där enkelt. Önskar att jag kunde köpa ett flak motsvarande konservburkar åt mig själv (fast nej, jag skulle nog vilja ha lite mer variation tror jag…).