OT Hundmagneten
Har nyss kommit innanför dörren efter en halvtimmas promenad. Under den stunden hann jag träffa inte mindre än sex hundar som allihop ville rusa fram till mig, hoppa upp på mig, nafsa mig i händerna. Några var helt uppenbart bara väldigt glada att se mig - två stora golden retriever, t.ex. som kom utrusande genom en häck från tomten där de gick lösa (!)… de bara viftade på svansen och ville leka. Inte ville de gå hem heller… Men flera av de andra hundarna jag mötte längs vägen (med ägare i släptåg) drog i sina koppel och morrade och skällde på mig, vilket jag inte uppfattar som särskilt positivt…
Så här är det nästan alltid när jag är ute och går. Så gott som alla hundar vill rusa fram till mig av någon anledning. De kastar sig mot stängsel, hoppar över häckar, släpar sina ägare efter sig eller sliter sig för att springa fram mot mig. Eftersom jag inte är särskilt hundvan - inte rädd, men ovan, kan inte prata hundspråk så bra - börjar jag tycka att det här är ganska obehagligt.
Nu undrar jag: 1) Är det här "normalt"? Upplever ni andra vanliga promenerare att ni blir "överfallna" av hundar hela tiden? 2) Om det nu inte är "normalt" - vad gör jag för fel??? Jag tycker faktiskt inte att jag har ändrat mitt beteende, men förr i världen var det just aldrig nån hund som brydde sig om mig. Eller är det bara för att det finns så många fler hundar nu, och att en viss andel av dem inte är särskilt väluppfostrade?
/blå gåsen
Jag gillar inte att främmande hundar hoppar på mig. Det händer ibland. En gång var det en liten ettrig som hängde i mitt byxben och ville inte släppa. Jag tycker att hundägarna skall ha bättre koll på sina hundar. Det är ju inte hundens fel utan ägarens.
Hmm, dels kan det faktiskt vara så att många hundar ÄR ouppfostrade och dels kan det vara att dom känner av något hos dig.
Universum kanske vill säga dig något? :) Jag vet, det låter flummigt men sån är jag. :)
Jag är ju själv hundägare och jag tycker man ska säga ifrån, både till hund och ägare att det är INTE ok att hoppa upp.
zeretki, om hunden redan har hoppat är det lite sent att säga ifrån. Jag tycker att det är ägarens sak att se till att hunden inte hoppa på en eller nafsar i byxbenen när man cyklar.
Det kan vara vått och lerigt ute och så blir man smutsig tex.
Jag vill inte skapa massa diskussioner om hundars vara eller inte, jag tycker bara att jag inte skall behöva uppfostra andras hundar.

#2 inge fara zeretki, jag är lite småflummig själv ;-) Visst funderar jag på vad det är jag "sänder ut"…
Men samtidigt håller jag med Mervi om att man inte ska behöva uppfostra andras hundar. OBS! Jag gillar hundar, är i princip välvilligt inställd till dem, men kan bli oerhört trött på vissa hundägare.
Du kanske ska tömma fickorna på fläskfilé innen du går ut? 
Själv är jag en sån som alla hundar (och katter) tycker om även om de kanske inte kommer rusande efter mig. Många ägare har sagt att "Fido bruker bita alla han ser men dig verkar han gilla". Samma med katter som brukar springa och gömma sig när det kommer folk hem till deras ägare. De brukar jag få hålla i och klia på magen.
Det kan kanske bero på att jag gillar hundar och katter (förutom små lömska knähundar) eller så kanske jag borde prova tvål eftersom jag tror att det har mycket med lukten att göra, att man luktar "naturligt" och inte utsöndrar rädsla genom porerna.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag har inte heller något emot hundar eller katter, men har inte själv hund och vill själv bestämma vilka hundar jag vill hälsa på.

Men vad säger ni hundägare - hur tycker ni att folk ni möter bör bete sig, finns det något som era hundar går igång på särskilt mycket? (Bortsett från fläskfilén då!) ;-)
#3 #4 Nej, det var inte så jag menade - att ni skulle behöva uppfostra. Jag menar bara att om jag vill hindra en hund från att hoppa upp så gör jag det lättast själv, genom att sätta upp knät eller vända mig om och visa hunden att sånt beteende inte är OK.
Självklart ska ägaren ha koll på sin hund men eftersom dom inte alltid har det så ville jag bara ge tips till hur man själv kan göra.
Jag menade absolut inte att det var ert fel eller nåt. Ber om ursäkt.
Det är OK zeretki. Du kom med ett bra tips hur jag kan visa hunden att jag inte gillar det. Tack.
Jag är också hundägare och jag förstår att de som inte vill ha hundar hoppande på sig blir arga när det sker.
Kom ihåg:
- Det är hundägarens skyldighet att hålla reda på sin hund.
- Hundägaren är skyldig att ersätta ALLA kostnader dess hund har åsamkat. Även om det "bara" är en kemtvätt av t.ex. en jacka.
- Ni har all rätt i världen att bli arga och säga åt hunden att försvinna.
- Hundägare som inte håller reda på hundarna ska inte ha hund.
Vissa hundägare har inget ledarskap på sin hund, därför tar hunden på sig detta och försöker skrämma bort det den själv ansker kan vara ett hot. Själv vill jag påstå att jag har bra ledarskap på mina hundar, när vi är ute och går får de gå bakom mig och jag som ledare tar alla beslut och på så sätt kan mina hundar bara slappna av och njuta av promenaden.
Genom åren har jag lärt mig att se på den mötande personen om den är hundrädd eller inte, det syns tydligt på dennes kroppsspråk. Han/hon drar sig så långt åt andra sidan på gångvägen som möjligt och stelnar faktiskt till. Sådana gånger kliver jag av stigen och ställer mig en bit in för att personen i fråga ska kunna gå förbi tryggt.
Hundarna känner hur adrenalinet i människan stiger vid rädsla vilket hetsar upp dem och det allra bästa den mötande personen kan göra är att fullständigt nonchalera hunden, inte titta på den eller ändra tempot på sin promenad.
Jag vet att detta är svår och att många hundägare är helt dumma i huvudet och inte begriper vad de har i snöret. Oftast måste jag säga är det dom här små "ulltussarna" som folk tror att de inte behöver uppfostra. Själv har jag stora hundar vilka måste ha pli på sig annars kan jag inte gå promenader med dom. En liten hund som har en ägare med noll ledarskap kan vara minst lika "farlig" som en stor hund, det fattar oftast inte många hundägare.
Det här är ett ämne jag kan diskutera i evigheter som ni kanske förstår men jag håller med er. Det ÄR hundägarens ansvar. ALLTID, även om den mötande personen beter sig "fel".
Mervi, möter du en lös hund ska du skrämma bort den, glo den rakt i ögonen, blås upp dig så du blir stor och ta i med din röst ända från magen och säg: GÅ HEM! Det är oftast osäkra hundar som skäller och oftast går den hem.
Tack Mona-Stina! Jag har sett på TV :s probram hundskolan. Det är helt otroligt vad man åstadskomma med lite kunskap.

Tack Mona-Stina! Jag försöker verkligen att inte hetsa upp mig inför hundar, gå som vanligt, känna att här är jag, jag är lugn och snäll och det här är min lilla bit av vägen… Och jag har aldrig varit rädd förut, men på sistone har det varit lite mycket av dessa påflugna hundar och nu börjar jag allt oftare tänka "åh nej, nu kommer det en sån där jobbig hund igen"… Så visst måste jag bryta mönstret. Ska ta och meditera före nästa promenad så att jag är lugn och fin! 

Jag har jobbat med kartframställning och knallat in på gårdar där alla sorters hundar har mött mig.
Har aldrig blivit biten, men ett par gånger har det varit nära..
Hundar som drar i kopplet tror att dom är flockledare.
Dom fattar beslut själva och är dom enda man behöver vara observant på.
99% av alla hundar hanteras genom att man nonchalerar dom.
Ingen ögonkontakt och man kliver inte undan. man kräver sitt utrymme
Det sämsta är om man börjar springa, då riskerar man att väcka deras jaktinstinkt
..
många av oss har starka helande egenskaper även om man inte jobbar med det. Katter har kommit fram till mig och vill att jag ska ha handen på dersa magar- även såna katter som inte gillar det annars.
Jag har fått hintar lite varstans ifrån och i somras tog jag steget och gick en kurs i en healingteknik. Jag ångrar det inte ett dugg och jag får otroliga reaktioner från mina klienter.
Nästa steg är nu att heala djur och jag ska testa på en katt som har varit med om en del. När det gäller vidareutbildning så vill jag gå en ettårsubildning till healer som behärskar många fler tekniker. Healing är ett jättebra komplement till andra behandlingsmetoder.
Du får kanske lite tips om ett nytt inslag i ditt liv?
Ögonkontakt eller ej?
Mona-Stina rekommenderar att spänna ögonen i hunden, Dufva att nonchalera helt…
Jag gillar hundar och är inte hundrädd, och är jag ute och går brukar jag nonchalera hundarna, och dom nonchalerar mig…men vad är tipset om jag någon gång skulle råka ut för en "avancerande" hund (jag vill inte kalla det "attackerande")
Det jag menade när jag skrev om att hundar hoppar upp på en är att de vill hälsa, inte att de attackerar en. Det som hände med den lilla ettriga vet jag inte vad det var som fick hunden att bita sig fast i byxbenet, den kom bakifrån så någon ögonkontakt hade jag absolut inte, jag hade inte ens sett hunden förrän den hängde där.
Damen som äger hunden stod sedan och gapa på den men den brydde sig inte om hennes gapande.
Om du läser mitt inlägg ordentligt så står det att man ska nochalera hunden vid första kontakten. Tillägget är om hunden inte ger sig utan avancerar mot dig, DÅ ska du göra dig stor och jaga hem den.
Ber om ursäkt om jag förklarade luddigt.
Aha, det förklarar saken…Tack, Mona-Stina!
Får väl passa på att tjafsa lite då: varför tror ägare till små hundar att deras hundar får göra hur dom vill och att det bara är gulligt??? 
Hunden är inte rätt fostrad, Och om en hund hoppar upp så sätt ett knä i bröstet på den och säg skarpt nej eller gå ner. Det brukar hjälpa i a f till större hundar. Att sätta ett knä i bröstet på små hundar är kanske lite svårt) Men även små ettriga saker måste fostras. det finns många som inte har någon som helst erfrenhet och kunskap om hundar och som skaffar sig såna. Jag tänker särskilt på invandraramiljer, som inte hålleit hundar inne, utan hundarna i deras hemländer hålls ute(ofta kringstrykande utan uppsikt eller kopplade till kojor) De hakar på sedvänjan vi har att ha hunden inne som familjemedlem. Men de förstår inte att hunden måste fostras
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#20 Nu bor jag i ett väldigt invandrarfattigt samhälle (läs landsortshåla) och stöter på ouppfostrade hundar kors och tvärs. Tycker inte det verkar hänga ihop med ägarens nationalitet på minsta vis.
Jag tror att en del djurägare "förmänskligar" sina husdjur alldeles för mycket och är alldeles för sentimentala med dem. Detta gäller även hästar, där man ibland verkar tolerera väldigt mycket olater… (Är själv hästägare och har jobbat mycket med ledarskap. Tycker att gammaldags isländska hästuppfödare har en rätt sund inställning: om hästen sparkar och bits blir den middag. I varje fall avlar man absolut inte på den.) (Kanske man borde börja äta hund också?
)

Stirrar man på en hund, så betyder det att man vill dominera över hunden. En del hundar ger sig, andra vill ta diskussionen med den främmande människan om vem det är som bestämmer. Mitt råd är alltså att ignorera hunden.
21, Ja det är oxå en anledning. De vet kanske inte vad de ger sig in på, när de skaffar hund.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag förstår dig. Jag har liknande problem när jag går ut med min hund. Hon gillar inte andra hundar och vill inte hälsa på dem. Hon är rätt liten och väldigt söt och då tycker många hundägare att hon måste vara välvillig till alla hundar, och en del släpper bara fram sina hundar till henne. Hon markerar då tydligt att hon inte vill häsla-men en del ägare insisterar ändå att de SKA hälsa på varandra-det slutar då med slagsmål. Jag har vid några tillfällen nästan hamnat i slagsmål själv då jag försökt skydda både henne och mig från påflugna hundar och ägare som KRÄVT att min hund ska hälsa på deras torts att jag förklarat att det blir slagsmål då……..vid ett tillfälle var jag i ett köpcentrum med min hund då en dam kommer med tre små lösa tikar. Alla tre hundar vill hälsa på min, men jag sa genast ifrån att hon inte ville. Men lösa som de är går de ju fram och jag var tvungen att ta upp henne i famnen för att det annars fanns risk att hon skulle skada den minsta mycket svårt. Då blev damen så arg att hon började gapa och skrika att jag inte var ritkigt klok som inte lät hennes hund hälsa på min. Jag skek tillbaks. Det slutade med att några poliser kom fram och röt till henne att hon måste koppla sina hundar.
Att det måste gå så långt…..
Vad tråkigt att det skall vara så. Vår granne har en liten hund som han har fastbunden på tomten, för att den inte skall rymma.
En annan granne har 4-5 hundar som springer lösa på hennes tomt. En dag tog sig dessa över till den fastbundna hunden och härjade vilt och bet denna.
Det slutade så klart på ett bråk, men det resulterade också i att dessa ouppfostrade 4-5 hundar är nu inhängda med staket runt hela tomten och den gamle mannen som har den lilla hunden har också fått sätta in en grind och hans hund behöver inte vara fastbunden. Men det är tråkigt att vissa inte kan ha respekt för andra utan låter sina hundar göra precis hur som helst.
Damen i fråga är ofta ute mitt i natten och skriker på hundarna när hon försöker få in dem. Hon har inte någon koll på dem alls.
Jag har också besvär med grannens hundar. Själv har jag hägnat in innergården så mina hundar inte kommer någonstans, det är så pass högt att de inte kan hoppa över. Visst skäller dom när någon passerar, det är en tysk vakthund jag har och det sitter i deras gener att tala om när främmande kommer. Jag känner mig aldrig rädd när Mannen är bortrest eftersom hundarna finns.
Grannens hundar släpps ut helt på eget bevåg, att jag hägnade in var för att jag inte ville ha dom på min gård men nu har jag dom på andra sidan i stället. På framsidan har jag en dörr som går att dela, nu på hösten står övre dörren öppen om det är fint väder ute, anledningen till det är att mina kakaduor ska få frisk luft och dagsljus nu när de flyttat inomhus.
En morgon hade jag en av grannens schäfrar med framtassarna på dörren och skallen inne. Bajs som jag vet inte kommer från mina hundar får jag plocka i hela trädgården, vilket jag inte tycker att jag ska behöva.
Som grädde på moset kan hon heller inte hålla sina får innanför stängslet, dom klampar också i min trädgård och förstör både blommor och trädgårdsland. Mina dyra blåbärsplantor är uppätna, broccolin som jag vårdat så ömt hela sommaren fick jag inte smaka en endaste av.
Fast det här med fåren är en helt annan historia. Det som är så jobbigt är att jag pratat med henne massor av gånger utan att det händer något, jag vill heller inte bli ovän med min närmaste granne.
Vissa människor ska helt enkelt inte ha hundar, hunden behöver aktiviteter praktiskt taget varje dag, att bara gå lös på gården ger inte hunden någon stimulans. Så har min grannes hundar det, själv tränar jag eller går upp till skogen med mina hundar minst ett par gånger varje dag så dom går det absolut ingen nöd på. Det är understimulerande hundar som inte får arbeta ett endaste dugg som hittar på egna aktiviteter som många gånger inte accepteras.
Jag blir arg och ledsen.

#1 Ta med en vattenpistol eller en tvålflaska (typ Bliw) med vatten i fickan och spruta vatten på närgångna hundar, då bör du få vara ifred i fortsättningen.

#27 hehe, tack Parsley - ska testa det! 
Mona-Stina, sätt upp eltråd runt tomten…
Behöver bara vara en lina på lagom höjd, och kanske även bara tillfälligt. Det är inte kul att få allt jobb med växter och grönsaker förstört!! Ring grannen och be att få några paket lammfärs som ursäkt.
Magma: Hon har själv elstängsel för hundarna men de har lärt sig krypa under. Fåren har vanligt fårstängsel men dom buffar med skallen så pinnarna åker upp, de är tydligen inte ordentligt fastbankade. Nu har hon slaktat lammen och mödrarna håller sig på rätt ställe när inte lammen öppnar åt dom.
Lammstekar kom hon med i lördags, hon har köpt nya amerikanska blåbärsplantor åt mig så jag kan inte säga något att hon inte försöker göra rätt för sig. Men någon bättring blir det inte, dessutom gillar jag inte lammkött så jag gav bort det.
Asch, det var ju synd att du inte gillar lammkött!! Har själv haft får och de är verkligen experter på att bryta sig ut, men vill man så är det klart man kan inhägna dem så de håller sig på plats. Lite arbetsmöda och material går åt, och god vilja förstås…