Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5668 ggr
liljana
2

Fett

Är 66 gram fett bra mängd på en dag att äta?

kalindas
0

Det är för lite om du ska äta LCHF. Då bör du äta minst det dubbla.

/Elisa

liljana
0

Ojdå. ja jag menade lchf.

parsley
3

Utgå från proteinbehovet. En tumregel är att man kan äta 1 gram protein per kilo målvikt. Proteinrika livsmedel innehåller ca 20 % protein. Vill man t ex väga 67 kg bör man äta ca 67 gram protein per dag. Man behöver inte äta exakt på grammet, utan kan se det som en fingervisning på ungefär hur mycket som är bra att äta.

Man ska äta dubbelt så mycket fett som protein, dvs drygt 130 gram i det exemplet  och hålla kolhydraterna på en låg nivå. 20-25 gram per dag är vanligt.

liljana
0

Jag började igår med den här kosten och jag får verkligen inte ihop det. Jag hade velat äta mer men då blir det antingen för mycket protein eller kolhydrater. Jag klarar inte att öka fettet utan att också öka proteinintaget. Och jag måste minska proteinintaget men HUR? Jag kan inte äta mindre kött och samtidigt mer fett? Det är inte gott att äta fett. Jag försökte äta en bit smör men det blev alldeles fett i munnen. Jag ville ha minst 2 ägg till men jag hade redan ätit 2 st men var hungrig ändå? Det är ju för mycket protein i ägg?

Zepp
3

Det är inte för mycket protein i ägg.. desstomera fett.. cirka 60E%!

Ät ägg tills du är mätt!

Ta smör och/eller majo till äggen så blir det lätt voping 80E% fett utan vidare!

Proteinintaget som angavs var MINIMUM.. dvs du skall alldrig äta mindre än 1 gram per kilo och dag.. i snitt!

Du kan äta det dubbla om du tränar och har dig.. är du medelmåttig vad gäller aktivitet så är snarare 1,5 gram/Kg/dag, mer normalt!

Grejen är.. att LCHF är ingen kött/protein-diet, då heter det Dukan i stället.. utan LCHF är en fettdiet.. i strikt form en ketogen diet!

Fettet hittar du främst i feta matvaror.. typ ägg, 60E%, makrill, lax, avokado likaså

Bacon, fett fläsk.. 80-85E% fett.. osv!

Testa ägg o bacon stekt i cocosolja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

liljana
0

ok men jag har hört 0,8 - 1 g protein/kg kroppsvikt max. Sen sa nån att jag borde kasta äggvitan och bara äta gulan men det känns inte ekonomiskt att kasta mat. Nej jag är dålig på att träna.

Ägg kan väl inte innehålla 60% fett för det innehåller ju mer protein än fett? Per 100 g: protein 12,6 g fett bara 10,1 (enl minmat.net)

Jag vet inte om jag fattat fel nånting

parsley
1

Testa att registrera det du äter i  t ex kostbevakningen.se. Då ser du hur mycket fett, protein och kolhydrater ett ägg eller något annat livsmedel innehåller. Kostbevakningen är kopplad till livsmedelsverkets databas. 

Man behöver inte räkna och registrera maten om man inte vill. För en del räcker det att äta frukost, lunch och middag + ev något mellanmål och känna att man är mätt. Börja inte experimentera för mycket om du är ny på LCHF, utan prioritera att äta riktig mat och bli mätt.

Zepp
4

Då har du hört fel.. för det är MINIMUM.. och minimum är väldigt sällan det samma som optimalt intag!

Protein är en essentiell byggsten.. och inte så mycket energi, fasten en del alltid omvandlas till energi.. det är de mängderna du skall äta.. för att ha de byggstenar din kropp behöver för att bibehålla dina muskler och andra viktiga saker.

Ägg innehåller 63 energiprocent fett!

Dvs 63% av energin från ett ägg är fett!

Och det är energi du äter tills du är mätt, dvs egentligen kalorier!

Och tanken är att äta optimalt med essentiell näring, tex protein, vitaminer, mineraler, spårämnen och essentiella fettsyror!

Resten är energi.. och där kan man välja mellan kolhydrater, alkohol eller fett.

Grejen därvidlag är att de olika macronutrienterna påverkar din metabolism på olika sätt.

Och de flesta som börjar äta LCHF vill för det mesta minska i fettvikt, behålla sin muskulatur och hälsa!

Då kan vi konstatera att alkohol sällan är något nyttigt alls, utan mer ett njutningsmedel att nyttja vid väl valda tillfällen, kolhydrater höjer insulin och det är inte så optimalt om man vill hålla uppe en hög fettförbräning!

För om man har en hög fettförbräning så är det inte ovanligt att man kan gå längre mellan måltiderna iomed att man slipper tanka glukos stup i kvarten.

Krångla inte till det allt för mycket i början.. LCHF är bara vanlig mat med mindre kolhydrater och mer fett.

Enklast är att i varje situation alltid välja det fetaste alternativet.

liljana
1

Jag läste om dukandieten, hade inte hört talas om den och på ett sätt verkar den intressant då jag inte behöver vara "rädd" att överstiga proteinintaget men den är ju FÖR fettsnål. Lightmejeriprodukter vill jag inte äta med förtjockningsmedel o sånt skit i istället för fett.

Egentligen har jag aldrig ätit speciellt fettsnålt då jag tidigare har blandat kolhydrater och fett hejvilt och därmed gått upp i vikt. Det låter konstigt men igår när jag började med lchf så åt jag mindre fett än innan, då jag ville ha stenkoll på proteinerna och kolhydraterna för att göra "rätt" Men istället åt jag för lite kcal och jag åt ju bara LC och inte HF.

Ja nu har jag iaf ätit mig mätt på stekt ägg o bacon. Såå gott.

Zepp
4

Fördelen med Dukan är att det är helt omöjligt att komma upp i ett högt kaloriintag!

Dvs det är en bantningsdiet!

Så.. skilj på LCHF i bantningssyfte och LCHF för hälsa!

Dvs det är klart att om man vill gå ner i vikt så handlar det om kalorier.. äter du färre än vad du gör av med så går du ner i vikt.. därom tvivlar få!

Så vad är det som är så magiskt med LCHF då?

Det är inget magiskt med LCHF eller ketos heller för den delen.. det är i bästa fall nyttig mat med all näring du behöver och så uppregleras din fettmetabolism.. det sista kan användas för att normalisera din vikt!

Fast viktnedgång går alltid fortare om man svälter.. det är garanterat!

Så hur gör man då om man vill bibehålla sin hälsa och samtidigt gå ner i vikt, samt äta gott.. samt vara mätt/helst slippa cravings och sug?

Då hoppar man på LCHF-tåget.. man får äta ägg o bacon fasten det är knökfullt med kalorier.. men man blir mätt.. och man förblir ohungrig.. rätt länge!

Först handlar det om att ställa om i huvudet.. släng ut gamla matråd.. in med nya, litta nya recept.. och sen handlar det om att bli en "fat burning machine"!

Dvs om vikten inte vill ge med sig efter några månader kan man kolla på kalorier, övrig näring, måltidsfrekvens.

Som regel äter man bara två gånger om dagen när man väl är omställd och man lärt sig handla och laga mat på LCHF-sätt!

För en del kallas det för intermitent fasta.. fast för oss på LCHF kommer det oftast naturligt.. man orkar inte äta fler gånger.

kalindas
0

Du kan ju testa Paleo annars. Om du vill gå ner i vikt så bör du undvika frukt. Men i övrigt får du äta det mesta där.
http://www.undervarttak.se/en-ravaruguide-paleo-kost/

/Elisa

odezza
2

Det är skillnad på viktprocent och energiprocent. Det är oftast energiprocent man menar när man pratar om fördelningen av macronutrienter.

Ex: 1 ägg innehåller 8 g protein och 6 g fett, enligt kostbevakningen.se. Tittar man på vikten innehåller ett ägg alltså mer protein än fett.

Om man däremot tittar på energiinnehållet i protein respektive fett, så innehåller ett ägg 36 energiprocent protein, men hela 62 energiprocent fett.

Fett har ett högre energiinnehåll (fler kalorier) än protein (och för den delen kolhydrater).

Man brukar säga att man inom LCHF byter ut kolhydrater mot fett. Men då menar man energiinnehållet, inte mängden i gram. Dvs om man tidigare åt några potatisar till köttbiten, så ska man ju inte byta det mot samma vikt, eller för ögat samma volym smör!

Eftersom det istället handlar om energiinnehållet, så räcker det med att ha en fet sås till, eller kryddsmör, smör på grönsakerna man äter till, eller att hälla över fettet från stekpannan.

Titta vad som händer med fördelningen (energi%) om man lägger till en matsked smör till ägget.

"still lost in space and time"

liljana
0

#12 Det var en bra förklaring, tror jag fattar lite mer.

Kan ni säga om detta ser ok ut för idag?

Kcal 1625,25

Protein 70,35 (17%)

Kolhydrat 7,91 (2%)

Fett 147,1 (81%)

Zepp
0

Det kan vi inte uttala oss om.. men nog ser det ut som en ketogen diet!

Iallafall lär den leda till det metabola tillståndet ketos.

Sen om du får i dig all näring känner vi inte till.. däremot kan kolhydratintaget antyda att du har rum för mer grönsaker?

Snöa inte in allt för mycket på macronutrientfördelningen.. kommer du under 20-10 E% kolisar så är du i princip i ketos hur som helst!

Snöa inte in på ketos heller.. det är en (1) faktor.. av ett hundratals!

liljana
0

Maten jag ätit är/var:    (jag har vissa saker kvar till senare ikväll)

5 stekta ägg 55 g vardera

50 g oliver utan kärna

120 g lax stekt

100 g creme fraiche

3 ostskivor 10 g styck

50 g broccoli

1 vitlöksklyfta

70 g smör (dels att steka i, dels till osten och resten smält över laxen

Ja mer grönsaker kanske jag skulle behöva, jag blir bara väldigt engagerad när jag går in för något. Och nu har jag gjort allt för att få bort kolhydraterna, helst till noll, som förstås inte är nödvändigt i början. Men ja .. jag har väl lite konstigt tänk. Lite allt eller inget sådär.

Zepp
1

Mm, ser gott ut hur som helst.. dock saknar jag  grönsaker!

Grejen är att du kan öka på grönsakerna när du äter LCHF.. om du menar samma som jag när du tänker på grönsaker!

Dvs rätt kolhydratfattiga och ovan jord!

Ät hur många gröna blad du vill på LCHF, de lär knappast öka ditt koliskonto mer än några enskilda gram per dag!

Dvs.. när jag beskriver LCHF för någon som inget begriper så brukar jag säga.. kött/fisk/fågel.. och en massa grönsaker!

Till saken hör då att fett fortfarande är tabu.. men olivolja på grönisarna är helt okej!

Olivolja och vinäger på grönisarna är faktist gott.. kallas för vinigrette!

Så släng inte ut grönisar med vinigretten !

MatVeronica
0

Jag tycker inte att du verkar ha svårt att få i dig fett. 70 g smör tror jag inte jag skulle klara på en dag faktiskt.

Men angående kolhydraterna tycker jag inte man ska börja lägre än  15-20 gram. Det har då funkat för mig under hela min viktminskning.

liljana
0

Det funkade bättre när jag kom på att smält smör är mer lättätet än fast

Zepp
1

Ha ha.. om du fått för dig att äta fett med sked kan jag tala om för dig att du har fått det om bakfoten!

Grejen är snarare att det handlar om att släppa allt vad fettskräck heter!

Och då är det heller inte så lämpligt att få kolhydratskräck heller!

Det blir lixom lika illa.. man får lov att äta nyttig mat fasten de innehåller små mängder kolhydrater!

Grejen är att man inte skall basera sitt energiintag på näringslösa kolhydrater!

De flesta har lixom inte en suck om skillnaden mellan en kolhydrat och en kalori därav förvirringen!

Kom över det.. ät i förstone näringsrik mat.. tillomed sådana som är feta!😮

Med mer fett/kalorier i din måltid så brukar man bli mätt/ohungrig en lång tid!

Vi har alla en inbyggd kaloriräknare.. den brukar stämma med ditt energibehov och den manifesteras oftast som din aptit.. dvs ju mer energi din kropp behöver, (det varierar), ju hungrigare blir du/äter oftare/mer!

När du har rätt bra kontakt med din inbyggda kaloriräknare så äter du som regel varken mer eller mindre än vad ditt behov är.

liljana
1

Med sked? Nä fettet dricks ur ett glas förstås!

Nädå skämtar😃

Zepp
1

Mm.. fettkaffe/MBC.. osåvidare!

Grejen är fortfarande det att skilja på "bantning", och att äta en näringsrik kost!

Man kan.. om man är i den situationen behöva ta till diverse bantningsknep, dvs mest stirra på kalorier.. men om det går utan och man minskar i vikt utan diverse knep så är det risk för att man hittat en livsstil som kan fungera framöver!

Hm.. risk förresten.. vem vill svälta sig frivilligt och må dåligt under tiden när man kan äta gott och ändå minska i fettvikt?

Grejen är att man tappar mer vikt om man svälter sig.. det i sin tur kan leda till dålig hälsa.. ingen win-win altså!

liljana
1

Nä jag svälter mig ju inte. Känner mig faktiskt riktigt mätt just nu.

O jag vill inte att det ska vara en tillfällig diet. Vill verkligen inte gå tillbaka till allt pizza pasta godisfrossande jag sysslade med för inte så länge sen.