Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4298 ggr
Jossan_0101
0

Glukos (druvsocker) hjälp!

Hej på er! Hoppas ni har haft en bra dag, nu är det såhär att vi gör ett projekt i skolan och vi skall skriva vad druvsocker är och vad det används till i kroppen osv osv.. Alla olika sorters av frågor kring druvsocker.. Så snälla? Är det någon som kan förklara för mig vad druvsocker är och varför behöver vi det i kroppen? Vad händer om vi får för lite/mycket? Btw, jag sitter och skriver på mitt projekt nu men jag hittar 0000 fakta :/

parsley
1

Testa att googla på glukos påverkar kroppen samt skillnad glukos andra sockerarter så tror jag du hittar en del fakta om glukos.

Jossan_0101
1

Okej tack så mycket! :)

Zepp
3

Glukos är en monosakarid.. och används i kroppen främst som energi för vissa funktioner.

Det är oxå en kolhydrat och de flesta kolhydrater du äter tex stärkelse, bryts ner och blir till glukos.

Vanligt socker är en disakarid en glukos och en fruktos.

Om du inte äter några kolhydrater alls kommer levern att tillverka sådana i en process som heter Glukoneogenes.. och det syntetiseras från aminosyror, laktat och glycerol.

Lever kan tillverka cirka 200 gram glukos om dagen om det krävs.. och du har alldrig mer än cirka 500 gram lagrat i kroppen.. det är en begränsning vi har som art.

100 gram i levern och 400 gram i musklerna.

Äter man mer glukos än vad man gör av med så får man problem.. iomed den dåliga lagringskapaciteten.. då kan man om det vill sig illa bli diabetiker eller få metabolt syndrom.. men det tar som regel 10-30 år.

Vi har en dålig förmåga att omvandla glukos till fett.. det kallas för denovo lipogenes.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
0

Om man är van att äta mat som omvandlas till glukos I kroppen, och plötsligt later bli, kan man känna sig trög, I muskler och huvud. Huvudvärk kanske. Det tar ett tag för kroppen att vänja sig. Därför tror en del att det är nödvändigt att äta kolhydrater.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet