Vill bli sockerfri
Jag är extremt sockerberoende. Jag har förstört min kropp under lång tid. Jag är tjock, fet och ful och trött. Lösgodispåsar har alltid funnits i mitt hem. Jag har många gånger hoppat över måltider för att jag inte orkat laga mat och ätit godis istället.
Jag har läst och läst om lchf men inte orkat ta tag i mitt liv. Men nu vill vill kunna bli sockerfri en gång för alla äntligen. Men jag misstänker att jag kommer få svåra omställningsbesvär om jag från ena dagen till nästa nästintill utesluter kolhydrater.
Tror ni jag kan börja lite försiktigt med att dra ner på kolhydrater för att slippa må alltför dåligt under avgiftningen eller är det bara dumt att göra så?
Jag åt t.ex upp det sista godiset igår kväll och tänker inte köpa mer.
Men jag har ätit fil banan och smörgås till frukost idag.
Om jag även tar bort bröd och pasta från och med imorgon men tillåter mig att äta potatis och frukt i en vecka till är det dumt?
Jag måste förstås prova för att veta om det funkar men jag tror inte jag klarar att sluta med godis frukt pasta bröd ALLT på samma dag. Jag har ju redan ett fruktansvärt godissug av att jag inte ätit någon choklad sedan igår.
Jag trappade ned under en vecka, det fungerade för mig. Gör det som känns bäst, men det är först efter nån vecka med så lite kolhydrater som möjligt som man börjar må bättre (ketos).
För vissa kan det vara lättare att sluta med allt på en gång. Om man hör till dem som triggar sitt sockersug med potatis och frukt är det bättre att sluta med allt på en gång.
Du får prova och se hur det går, helt enkelt. För mig triggades sockersuget av frukt så jag la av med allt på en gång. Idag kan jag äta frukt igen och tar någon nyupptagen potatis ibland utan att det känns något speciellt.
Du har bestämt dig och du är motiverad. Det är det stora steget! Eftersom det handlar mycket om planering och vanor så får man ju börja någonstans, även om det inte blir perfekt direkt. Och sedan när du är van så utvärderar du och ev gör justeringar. Om du får omställningsbesvär så finns det ofta tips att få. Ge dig själv lite beröm för att du tagit ett stort kliv för att förbättra din hälsa.
jag tog bort allt på en gång. men jag håller med suget är hemskt. jag har alltid haft godis hemma men sällan ätit något. men nu då jag plockat bort de då kommer suget undrar om det är psykiskt också man vet att man inte ska. jag kämpar varje dag. så jag förstår hur svårt det är. jag måste prova denna metod för min värk i kroppen o socker är det som måste uteslutas.
Det blev så att jag började tvärt idag i allafall. Godis slutade jag med från igår och idag ingen frukt, potatis eller bröd och det har varit och är helt fruktansvärt. Jag är så tung i huvuet och orkar ingenting. Ätit mig mätt men kroppen skriker efter soockeeer ändå. Tog en promenad men blev helt slut och ville bara gå och lägga mig.
Hoppas att det inte ska vara så här jämt nu.
Drick ett glas vatten med lite salt i det gör susen åtminstone för huvudvärken! Mot suget kan jag rekomendera ostchips!