D-vitamin
I dag i tidningarna säger man att om man ökar dagsintaget med D-vitamin så ökar livslängden. Hm för att tillgodogöra sig D-vitamin så behövs fett. Kan det vara så att folket inte äter för lite D utan istället äter för lite fett så att dom inte kan tillgodogöra sig D? Tänkte att man borde vända på det som med allt annat. 
När jag fyllt i vad jag äter i Hälsovakten ligger D-vitaminet väldigt lågt fast jag äter kött, fisk och grönsaker och smör?

Om jag inte har helt fel så är väl dagsljuset en d-vitaminkälla också? Vad jag minns från kostkunskapen i skolan så skulle man inte överdosera d-vitaminet eftersom man tydligen kan lagra det???? Är det så???
Det var också vad jag hörde som barn, ut i dagsljuset med dig.

Vill men kan inte är fast här vid datorn till 19.00. Gå själv vet ja! 
Ja, jag skall, innan det mörknar, ha ha
Ljuset är en bra och viktig källa, så även fet fisk så det kanske är bra att ta fiskespöet och ge sig ut. det blir nytta med nöje.
Jag går ute i ur och skur varje dag. 1 timme ungefär. Kan inte vara utan den, trots att jag blir helt slut och måste lägga mej ett bra tag.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Ja, jag blev t.o.m glad att det kom upp, det där med D-vitamin, för jag tänkte just att då kanske någon hänger på och nämner fettets nödvändighet.
Men så idag fick jag av dotterns dagmamma reda på att de alldeles nyligen fått order från kommunen att bara servera lättmjölk och så lite fett som möjligt för att kunna minska fetman hos barn.
Jag blev så arg så jag kokade. Fast jag sa bara till henne att jag fick knottror när jag hörde sånt. Och så nämnde jag det här med vitaminer. Och också det att jag tror att kroppen sparar allt som finns om den märker att den inte får fett.
Just nu vet jag inte vart jag ska vända mig med min frustration. Någon som har något förslag?
Dansa kan man alltid göra!
Apropå dagsljus så har jag hört att viss forskning tyder på att människor med stress och depressionsproblem mår bättre av att vara ute i naturen minst en timma om dagen.
Kanske ingen nyhet att naturen läker…men ibland tror jag att vi behöver bli påminda om det.
Jag märker att när vi är i skogen så mår vi jättebra, likadant när vi tar cykeltur på landet. Så det ligger nog massa i det att naturen läker.
Äggula och lever.

D-vitamin är fettlösligt och ju mer fett som finns i kosten desto bättre blir upptaget.
Nåt är konstigt med SLV:s låga dagsrekommendationer, särskilt om man jämför med vad en stund i solen kan ge..
20 minuter vårsol i ansiktet ger lätt dagsbehovet och enligt SLV:s normer skulle en lättklädd dag på stranden innebära d-vitaminförgiftning
Det är kanske det dom själva har upptäckt nu
.
Det är idag svårt att hitta ett bra d-vitamin i handeln.
Oftast är det i låga doser i kombination med annat eller i värsta fall tillsammans med syntetiskt a-vitamin vilket vi inte bör överdosera..
Vi behöver minst 10 mikrogram + rejält med fett för att kroppen ska kunna ta upp kalcium
Vi är ju rejält bensköra här uppe i norr och behöver säkert både mer sol, mer fett, och eventuellt tillskott på vintern
Rätt kost kan förstås också ge ett bra tillskott
100 g strömming ger 9,2 mikrogram.
100 g sardiner i tomatsås ger 12 mikrogram.
100 g böckling ger 8,3 mikrogram.
100 g lax ger 12,5 mikrogram.
100 g hälleflundra ger 9 mikrogram.
100 g makrillfilé I tomatsås ger 10 mikrogram.
100 g matjesill ger 5 mikrogram.
5 dl lätt- eller mellanmjölk ger 2 mikrogram.
5 dl lättfil, mellanfil ger 2 mikrogram.
1 ägg ger ungefär 0,7 mikrogram.
100 g äggula ger 6.5 g och 100 g nötlever 8.7 g. Lätt- och mellanmjölken ovan innehåller väl syntetiska vitaminer, så de kanske man inte ska vara så glad åt.
Jag tycker det verkar oerhört svårt att äta LCHF och få i sig mindre än det rekommenderade intaget. Det är väl om man bara äter de där bantarbiffarna då.
Vad som sedan är det verkliga behovet, det är ju en annan femma.
Jag åt 100g lax idag så jag får väl känna mig nöjd…
(Snyggt sätt att putta upp en viktig tråd va?)
Numer pensionär i Nynäshamn
Grisarnas fett innehåller massor med d-vitamin. Men BARA om de fått gå ute i solen och blivit bruna. 

Det här med brist på D-vitamin är något jag faktiskt tror på larmarapporterna om, även om studierna bakom dessa väl är bekostade av ekonomiska intressen som allt annat. Fast intressant påpekande av susanne.s, å Glennart! För min del undrar jag hur stor betydelse det faktum att vi har kläder på oss, har, å så mycket kläder också, som vi här uppe i norr har… Kanske nästa steg för oss LCHF:are/paleoliter, är att vi blir nudister också… Det vore väl trevligt - å tänk vilken extra uppmärksamhet rörelsen skulle få! 
Som samhället ser ut nu så sitter vi inne mer och mer. Framför datorn. Det är inte konstigt att vi får mer och mer problem med Depression och ångest…
Faktum är att mitt nya liv innebär att jag ska vara ute minst två timmar om dagen. :)

Hoppsan!
Nu har jag räknat lite mer på D-vitaminerna
De senaste rönen säger att den optimala dagsdosen bör vara 4000 ie
Det blir faktiskt så mycket som 100 mikrogram per dag
.Om inte solen skiner blir det ju till att häva i sig 1kg lax per dag för att fylla kvoten.
Man börjar förstå varför evolutionen fått oss att "tappa färgen" när vi knallade norrut från Afrika
Kanske dags att smörja in sig med kokosfett och dra igång det gamla solariet som ska finnas längst inne i garaget nånstans
USDA databases compiled in the 1980s list the following foods as rich in vitamin D. The amounts given are for 100 grams or about 3 1/2 ounces. These figures demonstrate the difficulty in obtaining 4,000 IU vitamin D per day from ordinary foods in the American diet. Three servings of herring, oysters, catfish, mackerel or sardines plus generous amounts of butter, egg yolk, lard or bacon fat and 2 teaspoons cod liver oil (500 iu per teaspoon) yield about 4,000 IU vitamin D—a very rich diet indeed!
Cod Liver Oil
Lard (Pork Fat)
Atlantic Herring (Pickled)
Eastern Oysters (Steamed)
Catfish (Steamed/Poached)
Skinless Sardines (Water Packed)
Mackerel (Canned/Drained)
Smoked Chinook Salmon
Sturgeon Roe
Shrimp (Canned/Drained)
Egg Yolk (Fresh)
(One yolk contains about 24 IU)
Butter
Lamb Liver (Braised)
Beef Tallow
Pork Liver (Braised)
Beef Liver (Fried)
Beef Tripe (Raw)
Beef Kidney (Simmered)
Chicken Livers (Simmered)
Small Clams (Steamed/Cooked Moist)
Blue Crab (Steamed)
Crayfish/Crawdads (Steamed)
Northern Lobster (Steamed)
10,000
2,800
680
642
500
480
450
320
232
172
148
56
20
19
12
12
12
12
12
8
4
4
4

Är det någon av er som vet om man får d-vitamin av dagsljuslampor??

Nej!
Det måste vara UV-ljus alltså solen eller solarielampor..
Jag måste vara petig och säga att det måste vara UV-B ljus. I vanliga solarier finns för det mesta UV-A och små mängder UV-B.
Jag har funderat på att investera i en UV-B lampa för vinterbehovet.

Jag menade UV-B. Jag har fått sådana lysrör till jobbet.

#24 & #25
Finns det rena uv-b rör att få tag på ??? Är inte det specialgrejer för sjukvården ???
Hoppas ni inte menar gamla sortens kvartslampor i alla fall
Dom avger höga halter av uv-c strålning vilket vi inte har nåt skydd mot alls eftersom det normalt försvinner i atmosfären..
Jag bor i ett område med många muslimska invandrare. Speciellt i somras var många nyanlända från irak. När jag såg dom i sina fotsida svarta kappor och sjalar så ville jag säga åt dom att dom måste passa på och få lite sol så dom inte får engelska sjukan (så fick jag lära mig som barn om D-vitaminbrist) för vi har så lite sol i det här landet. Men det gjorde jag förstås inte för dom förstod inte svenska och jag kunde inte tala irakiska.
Dufva det är en sån här lampa jag funderat på.

Glennart
Klart intressant!
Jag har surfat vidare och även hittat ett lysrör som philips säljer som heter "cleo - natural" som ska ha samma spektra som solljus
Det är nog nåt som jag kan uppgradera mitt gamla halvkroppssolarie med..(Vilken tur att den inte har åkt iväg till återvinningen än
)
Det verkar som ONOFF har philips lysrör. Men en hel ljusramp är lite dyrt för min del.
Men det borde ju logiskt sett fungera likadant. Är det UV-B så ska man få D-vitamin från ljuset tycker jag.
Det som är intressant med spertis lampor är att de är speciellt framtagna för ändamålet och har visats höja nivån av d-vit i blodet.

#29 Det är nog dom jag har ovanför mitt arbetsbord. Känner mig piggare under vinterhalvåret i alla fall så någon typ av nytta gör dom. Hoppas jag får d-vitamin också men det har jag inte tänkt på tidigare.
D-vitamin tillverkas i huden när huden utsätts för sol. Men bara tills full pigmentering har uppnåtts. Alltså det finns en gräns för hur mycket D-vitamin vi kan "göra" själva. Kompletera alltså alla D vitaminkällor i mat och sol.
/Anna

Spertis lampor var ju inte så billiga heller..
"snikvarianten" kan ju vara att bara ta vilken lysrörs-armatur som helst och kasta in ett par philips-rör.
Då har man ju för en billig peng fixat sitt d-vitamin
Spännande tråd - jag har alltid fascinerats av ljusterapi eftersom jag tillhör dem som gått ner mig i höstmörkret. Jag har läst om och trott på ljusterapi - men aldrig testat.
Sen jag övergick från strikt GI (fettskrämd mat med lågt GI - nära noll) till LCHF (Strikt+GI+mkt animaliskt fett) för snart 3 år sedan har jag inte upplevt problemet på samma sätt. Jag har inte ens tänkt tanken att kosta på ljusterapi.
Om jag tillgodogör mig D-vitaminerna bättre när jag får i mig mer fett, så är ju det en rimlig förklaring.
Vi äter just nu extra mycket fisk - eftersom jag verkligen tror på naturligt omega-3 - kanske det blir ytterligare konsekvens för vitamin-D? Jag är livrädd för effekterna av omega-6 och skyr det som pesten.
Tänk om vi kan utveckla trådskaparens tanke om mer fett för att öka D-vitaminhalten med - RÄTT fett för att öka.
Då blir vi kärnfriska hela bunten!
Jag vill ha ett sånt där lysrör ändå - för att det lät rätt trevligt.
Tänk att sitta under ett sånt på jobbet och bli "självlysande" medan alla andra går förbi glåmiga och trötta…
Numer pensionär i Nynäshamn
Läste precis att odlad fisk innehåller lägre mängder d-vitamin pga. att de inte får äta plankton och goda kryp.
Dessutom att renlav innehåller både vitamin d2 och d3! Då borde kanske ren innehålla mycket d-vitamin?

Jag är nästan begris på att det är D-vitaminet som är hemligheten till att reumatiker blir så mycket bättre när de "åker till solen", och inte värmen som man (i alla fall jag) förstått att den allmänna uppffattningen är, och att värmen skulle göra lederna smidigare. Det där tror jag inte en sekund på. Jag kan tänka mig att D-vitaminet man får i sig via konsumtion av marina födoämnen, kan ha en nära på lika stor betydelse som dessa födoämnens riklighet på Omega 3, till att reumatiker blir bättre av fisk m.m. Någon som inte kan tänka sig det?
Sedan undrar jag hur mycket D-vitaminet kan spela in i det faktum att man tål alkohol så betydligt mycket bättre i "södern", än här hemma i norr. Någon annan som också undrar?

Anna
Det är säkert viktigt att hitta ett ljus som ligger så nära vanligt solljus som möjligt.
Vanliga solarieljus ger ju mest brunfärg men kantrar hela den normala strukturen i huden. här kommer förstås den mänskliga fåfängan in i bilden. Vi vill ju inte ha en förtjockad hud vilket uv-b ger helt naturligt.
(Man får väl sola rumpan istället för ansiktet i så fall. Det bildas väl lika mycket vitamin där som i ansiktet
.)
Jag tror att vi som är ljushyltade inte förlorar möjligheten till upptag genom sol nämnvärt när vi blir lite bruna..
Det har nog evolutionen sett till
När vi blir äldre försämras förmågan säkert en del
Här har vi ju faktiskt lösningen på benskörheten i vårt land rakt framför näsan
..
En kvart sollampa ett par gånger i veckan plus mättat fett avskaffar säkert hela problemet..
Reumatism har kopplats till d-vitamin brist så det är nog aldelles riktigt.
Alkoholen har jag ingen aning om. ?
#34 Margareta. Det du säger om att man inte reagerar lika mycket för mörkret. Jag har aldrig gillat hösten och det mörker som följer med det. Har inte varit deprimerad men jag bara känner att jag trivs inte lika bra med den årstiden. Förra hösten var nog den första som jag inte led så mycket av och nu när hösten snart är här gör det mig inte så mycket. Kan det vara kosten??? Inte alls konstigt.
Idag har jag ätit fisk.
Drick mycket mjölk! Innehåller D-vitaminer
#40 Endast om kossan fått solljus eller om mjölken är berikad.
Jag har stött på ett problem angående spertis lampor. De kräver amerikanska eluttag!
AC only 110-120v, 60/50Hz, 800 watt.
Var kan man få tag i en sådan converter?!

Jovisst maibrit.. Mycket mjölk blir det!
Sisådär 40 glas om dan för att uppnå optimalt läge
.
Se ovan i diskussionen..

#37 Att sola rumpan är en bra ide eftersom den är stor och vit så borde den reflektera ljuset så det blir dubbelt så bra!
:D
Ojdå, 40 glas. Hmmmm, det hinner jag inte med tror jag. Äh, jag dricker det jag dricker och sen får det vara bra.
adapters som är anpassade till för våra elgrejor till utländska uttag brukar gå att få tag i på en välsorterad elaffär. Undras om det går att få åt andra hållet med dvs utländsk kontakt som ska anpassas till det svenska?
Jag har skaffat d-vitamin tillskott på 1000 iu. Tänkte ta 2000 iu per dag (500% av RDI
)
Har snackat med min sköterska så jag kommer nog få ta blodprov på d-vitamin nivåerna nu och vid ett senare tillfälle.
http://wildhorse.insinc.com/directms13oct2005/softvnetplayer.htm
Vääääldigt intressant föredrag om d-vitamin!

Kan du inte översätta?
Ska jag översätta ett en timme långt föredrag? 
Då får jag sitta hela helgen….
Det var en intressant graf på slutet som visade att högre nivå d-vitamin gav lägre insulinnivåer! 

Ok, då, du kan få ledigt i helgen…
Intressant! Fast det skulle inte kunna bero på kortisolet? Förhöjt kortisol leder väl till både utsöndring av insulin och till lägre upptag av D-vitamin!?