Var det broccolin???
Jag har ju i sisådär 3 månader stått och stampat och stampat runt 88,5-89,5 kg och laborerat med grädde hit och dit men inte "hittat rätt". Men så för en vecka sen så fick jag för ovanlighetens skull slut på broccoli i frysen, och glömde att handla hem när jag var till ICA. Och si! På lite drygt en vecka skramlade det till och i morse vägde jag 86,1 kg… Ett minus på i runda slängar 3 kg! 

Min slutsats blir att det (för mig) inte fungerar med så mycket grönsaker som jag har ätit, och om jag tänker tillbaka så var det inte lika mycket broccoli innan dessa tre månader utan mer bladgrönsaker, gurka osv. Jag åt ofta broccoli minst 2 ggr/dag, och då kunde det bli knappt en halv till en halv tallrik varje gång. OM det nu blev nästan 0,5 kg/dag på en höft så blir ju det i slutänden…*fundera*…lite drygt 15 gram! (Tack CalC:) Sedan tillkommer ju övriga kolhydrater från mjölkprodukter, ägg, ost osv.
Så i verkligheten kanske jag låg närmare 40 än 15-20 gram som jag trodde! Tala om att lura sig själv:(
Så nu har jag gjort en tillbakagång till isbergssalladen, även om jag kommer sakna broccoli och blomkålsgratänger… Kan tillägga att jag dessa dagar dessutom, nästan varje dag, ätit 1-2 dl vispgrädde samt kanske 0,5-1 dl hallon sötat med lite Stevia och yttepytte sötningsmedel för att få bort den beska bismaken. Åtminstone tills jag vant mig helt vid den.

vad bra att du lyckades avslöja ditt självbedrägeri!
Isbergssallad är gott med vinäger och olja mums!
Det är så man kommer på vad det är som hindrar viktnedgången
. Jag äter just inga grönsaker nu och inget grädde eller creme-fraiche. Hoppas på minus i samma storlek som du.
Jag blir lika förvånad varje morgon! Tänker hela tiden att det bara är tillfälligt och att det snart vänder uppåt, men än så länge så… *håller tummarna*
Håller tummarna jag med!! Det kommer säkert att gå bra.
Jag äter nog lite broccoli och blomkål. Ibland tröttnar jag på bara kött och fett så då är det gott med en grönsak till som ser lite rolig ut. Men det är ju absolut inte varje dag.
Däremot ibland gör jag köttfärssås och då brukar barnen få fullkornspasta till , själv slänger jag blomkål eller broccoli i ugnen då med ost på för att ha något till liksom
Jag har länge varit misstänksam mot den där (supergoda) broccolin, inte minst eftersom jag har noterat ett visst sug efter den. Så jag är helt med dig!
Jag har ätit broccoli hela tiden utom nu i fakiren, jag har inte gått ner men håller vikten om jag äter så. Jag kommer nog äta det igen när jag gått ner mina +kilon.

Jag har gått upp! Jag tror också att broccoli och blomkål och förövrigt vitkål också är mina fiender. Grädde, cremefraiche och turkisk youghurt har jag ätit och jag har ätit fett fläsk biffar osv. Jag har gått upp 2 kg! Nu tar jag bort allt utom kaffe och kött och fläsk och fisk. Kankse unnar mig någon gurkskiva. Ska prova hela denna vecka få se om nåt händer. Jag tror att det gamla tänktet sitter djupt rotat i mig att man ska äta mycket grönsaker så därför har jag automatiskt gjort det. Det är svårt att tänka sig att man går upp av tex broccoli som man överätit när man var med i viktväktarna.
Jag klarar att gå ner även om jag äter broccoli men inte blomkål och vitkål, så det kan vara värt att testa dem var för sig, en vecka i taget. Rå vitkål är värre än kokt.
Den sommaren jag gick ner 9kg åt jag gräddstuvad färsk vitkål och det gick utmärkt och var urgott…
Var noga när ni testar och håll inte på med för många olika samtidigt, då vet man inte vad som gör vad, är mitt råd.
Jag började med bara kött/fisk/fågel/ägg och smör (fakir) och la sen till EN sak i taget i ett par dagar, samtidigt som jag vägde mig och mätte bukomfång. Vissa saker gör mig uppblåst, men syns inte direkt på vågen och tvärtom.
Den var en ganska jobbig och tidskrävande process, men jag gjorde det under sommaren/semestern och det har det varit värt många gånger om. Det var då jag upptäckte hur illa jag mår av glutamat. Jag åt kyckling med grillkrydda en dag och eftersom det var det ENDA som avvek, var det enkelt att ringa in vad jag blev upplåst/illamående av, trots att det var så liten mängd.
Numer pensionär i Nynäshamn
Grattis till vinsten…
Vi blir bara klokare och klokare…, vi borde ha nobelpriset allesammans !
Jag lärde mig samma sak förra veckan…. det är banne mig det svåraste med LCHF, att hålla kolhydraterna under 20 gram, de små rackarna smyger sig in överallt 
Men det är ju egentligen ingenting att hålla rätt på de små liven, om vi jamför med livet innan LCHF…….
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Äter broccoli nästan varje dag, och skall byta ut det mot blad spenat och sallad av olika slag och se vad det ger för skillnad. tackar för tipset.

Tack för tipset!
Oj, jag äter oxå broccolli om inte varje dag så åtmindstone flera ggr i veckan men kanske max 200g åt gången. Har ju som bekant stått stilla länge nu….men testar för tillfället att ta bort vispgrädden. Kanske skulle ta bort broccollin istället och lägga till vispgrädden igen. Fast det är för tidigt att utvärdera vispgrädden efter bara 3 dagar (-1kg).
/Lillianna
~ Lillianna ~
Oj, har den här gamla tråden vaknat till liv!
Hur har det gått då? Tja, jag kan ju säga att jag har kommit fram till att för mig är grädden (och mjölkprodukter överhuvudtaget) en mycket större bov än broccolin.
För min del verkar det fungera att äta grönsaker till ett par mål/dag och gå ned i vikt, så länge grädden är nere på ett minimum- kanske max 0,5 dl/dag fördelat på såser, omelett osv. Andra mjölkprodukter utöver smör använder jag inte längre, inte heller hallon, nötter o.dy. Det får vänta tills jag är nöjd med vikten, för om jag äter det med måtta så står jag stilla och går vare sig ned eller upp.
Kollade inte på datumen… haha! Men det var ju skönt att höra att brocoolin inte behövde DÖ….
/Lillianna
~ Lillianna ~
Jag äter broccoli varje dag.
Mixat i en bondomelett…jag har GÅTT NER av det…
I omeletten har jag; ost, ägg, vatten och kanske 100gr broccoli…
Äter det varje dag…
// Shintaida
#16: 
Broccolin får leva ett tag till… Eller vad säger du Glennart:=)
För min del funkar broccoli utmärkt och har inga problem med den. :) Blomkål och spenat likaså, funkar utan problem.
Grädden däremot ska jag vara utan ett tag nu…
Broccolin kan jag också äta, och blomkålen med, grädden är stora boven här och övriga mjölkprodukter utom smör.