Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4191 ggr
aktagrottman
1

Äta upp ben.

När man kokat buljong på kycklingben. Är benen så mjuka att man kan tugga sönder dessa.

Skulle det vara farligt att äta upp hela kycklingen inklusive ben brosk och ja allt som går att tugga ner till ovassa delar?

Zepp
2

Finns ju många djur som gör så.. blir rätt mycket kalk i feces bara.

Det är väl annars vassa ben man är rädd för?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aktagrottman
1

Mjo. Så du menar på att sålänge det inte är vasst eller stenhårt så borde det vara lugnt?

Tänker lite på om det kan strula till någonstans typ skapa gallsten, eller sätta levern njuren i obalans pga för mycket jobb. Eller sjukdomar eller något.

Givetvis bör man inte äta ben varje dag kanske men jag är rätt less på att slänga saker och kan man få ut någon näring/mättnad av dessa mjuka och rätt dellikata delarna så borde det vara värt del.

hemul
0

Känner inte till några djur som kokar sin mat. 😛

Men jag tror inte heller det är farligt. Har alltid tuggat i mig det som går av kycklingben, men inte ett helt skrov förstås. Möjligtvis kan man väl ifrågasätta värdet av att käka upp urkokta ben. De borde ju vara ganska urlakade. Det är ju hela syftet med buljongkok. Men farligt tror jag inte det är, bara du tuggar ordentligt och inte sväljer bitar. Kokta ben är vassa till skillnad från råa (därför hundar inte ska äta kokta ben). Tror inte det är så gott dock. Urkokta ben brukar kännas rätt "kalkiga" i munnen.

Zepp
2

Så länge det inte finns vassa delar som kan skada tarmen så kan du räkna benen som animaliska fibrer!

Vi lär ha "kusar" i tjocktarmen för det ändamålet oxå!

Grejen är väl att som hemul antyder.. det är väl mest kalk kvar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Saga SilverTass]
0

Jag brukar koka en hel kyckling och käkar upp det mesta av benen också. Men jag undrar över märgen som är så god…smask…  innehåller det mycket kolhydrater?