Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6120 ggr
Carolineee
0

För mkt protein - vad händer?

Vad händer om man som otränad tjej äter för mycket protein?

Om vi säger att jag borde äta runt 60g protein dagligen men istället äter jag 150 g protein, går jag upp i vikt då även om jag äter max 1700 kcal?

Carolineee
0

Energi kcal: 1686,11 Energi kJ:7056,25 Proteiner: 151,72 Fiber:5,34 Kolhydrater: 13,71

Det är väl inte så att överskottsprotein omvandlas till kolhydrater?

Eron33
0

Vad jag förstått så kan man inte riktigt äta för mycket protein det är ju kolhydrater vi ska undvika. Men tycker man att det blir alldeles för mycket protein så kanske det behövs mer fett för att bli mätt! Man ska ju äta sig mätt men absolut inte övermätt!

ashe
5

Antar att du har koll på att gram protein inte är samma sak som gram kött? En vanlig köttbit innehåller ca 20 gram protein per 100 gram kött. Tog ett tag innan jag fattade 😛

Här en länk till ett gammalt inlägg från Skaldeman om detta. Söker du på protein högst upp på denna sida hittar du fler länkar.

Om du klarar av att känna efter när du blir hungrig igen och inte bara äta för att det är middagsdags, då reglerar det sig själv. Fiffigt!

Jag har svårt att känna hunger/mättnad och måste tänka till för att det inte skall bli för mycket protein. Det är svårt att äta lagom lite protein. Jag dricker fettkaffe på morgonen och sparar på så sätt in protein till lunch och middag. Andra äter bara ett eller två mål mat om dagen.

Du måste hitta ditt sätt. Lycka till.

Siggebus
1

"Antar att du har koll på att gram protein inte är samma sak som gram kött? En vanlig köttbit innehåller ca 20 gram protein per 100 gram kött."
Bra att det togs upp - det tål att upprepas :)

Zepp
1

Vad händer om man äter för mycket protein.. jo man blir ruinerad!

150 gram protein blir cirka 750 gram kött/fisk om dagen.

Och man lär kissa ut en massa kväveöverskott.. kissa på rosorna.. de blir jättefina.

Men.. den främsta konsekvenesen utav att äta massor protein lär bli att man äter på tok för lite fett.. om man äter sig mätt på protein.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

#2 Jo, det gör det delvis.

#5 Nu förstår jag inte. Det är ju proteinintag i den storleksordningen du brukar rekommendera.

Zepp
0

Är det?😮

Jo det är det.. om man väger 100-150 kilo!

Carolineee
0

Jag kan få ner mitt proteinintag till 80g dagligen men mindre än så får jag inte ihop det på något sätt . Är det ok att äta 80 g om man väger 59 kg?

Carolineee
0

Tex så här ser det ut idag

Energi kcal: 1410,40 Energi kJ:5899,45 Proteiner: 80,82 Fiber:3,45 Kolhydrater: 14,20 Vatten:511,06 Alkohol: 0,00  Fetter: Fett: 115,04 Kolesterol:747,55 E-mättade: 31,83 Mättade:68,95 F-mättade: 4,43  Vitaminer: A: 1065,35 B1:0,27 B2: 1,55 B3:3,95 B6: 0,64 B9:224,80 B12: 5,13 C:54,00 D: 3,31 E:5,90 Mineraler: Fosfor: 1404,00 Järn:3,84 Kalcium: 1518,50 Kalium:1224,65 Magnesium: 138,95 Natrium:2943,80 Selen: 71,20 Zink:7,30

125Gram Torsk

50Gram Oliver gröna inlagda

50Gram Tomat

100Gram Ost hårdost 28% fett

50Gram Broccoli

90Gram Ägg rått

150Gram Matlagningsyoghurt 8% fett

75Gram Fetaost 25% fett

50Gram Smör 80% fett

Gram:

Zepp
0

Ser ut som en riktigt bra dag!

Och så lös solen idag inte att förglömma!

Carolineee
0

Varför det är så mycket ost är för att få i mig fettet/smöret. Jag mår lätt illa av att äta bara skirat smör/kryddsmör eller liknande till maten men gör jag ostrullar är det gott med smör i. Men osten höjer totala proteinmängden tyvärr.

parsley
0

Har du testat ketobollar, dvs LCHF-varianten av chokladbollar, för att få i dig mer fett?

Det finns ett antal olika recept om man googlar. 

En enkel variant:

Blanda 150 g rumsvarmt smör med 1 påse riven kokos (200 g). Ta i kakao. Jag brukar hälla direkt från paketet och ta så mycket att smeten får en trevlig färg. Smaksätt ev med någon form av sötning, om du kan tänka dig det, kallt kaffe, lakritspulver eller vaniljpulver eller en blandning av olika smaksättningar. Kan även tänka mig att lime fungerar, men det har jag inte testat.

Carolineee
0

#12 Ja jag kan testa. Men blir det inte väldigt kärv smak av rent kakao utan en massa socker i? En gissning bara. Hade varit bra om det funkat med bara kakao och vaniljpulver som smaksättning. Men jag undrar om det verkligen blir gott. Kan tänka mig att jag skulle jämföra med gamla vanliga chokladbollar då och att jag skulle tycka att något saknas. Hm.. men får väl testa kanske.

Kan tillägga att fettkaffe vill jag nog inte ens testa. Jag slutade med kaffe i samma veva som jag började med lchf. Kaffe är tyvärr så starkt förknippat med kakor bullar och sötsaker för mig så det kändes bättre att skippa kaffet helt.

parsley
0

Jag tycker inte att de blir sträva  eller bittra av kakaon, men det är jag det. 🙂 Ta så mycket kakao du tror att du mäktar med.  Jag brukar använda lite vit stevia som jag köpt från hälsokosten. Den är så koncentrerad att jag får en lite smakbrytning av sött. En knivsudd räcker. Sötningsmedel har jag i allmänhet svårt för, men den typen av stevia fungerar. Om man vill kan man rulla bollarna i kokos eller sesamfrön också, men så ambitiös är jag sällan. Tror inte att det skulle fungera att bjuda en sockerätare på dem.

Har du testat med kokosfett i te? Det är neutralt och fettet märks knappt?

Det kan vara så att du behöver den mängden protein för att må bra. Några exakta regler för hur mycket protein man ska äta finns egentligen inte.

Effie
1

Min känsla när jag laser ditt matintag…varför så magra produkter? Torsk? 8%-ig youghurt? Makrill och rysk yoghurt skulle jag ha valt. Och en omelet på ett par ägg, med mycket smör I…det döljs ganska bra I en omelet. Jag har visserligen Inga problem med att äta smör, men jag tycker det är lättare med feta råvaror än att hålla på med alla dessa specialgrejer; ketobollar och fettkaffe är inte min grej.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carolineee
0

#15 Det var efter ett recept jag hittade, det var turkisk yoghurt 10% fett jag använde men på minmat.net fanns bara 8%ig. Jag äter ju inte torsk varje dag hehe. Äter både makrill, lax annat kött grädde osv