Magnesium och sömn
Jag har tagit magnesium 500 mg i en vecka nu och jag har succesivt sovit bättre och bättre. Inatt t.o.m. hela natten i åtta timmar! jag hoppas att det håller i sig för jag är en ständig "upp-på-natten-kissare" minst två gånger annars. Verkade ett tag som om njurarna jobbade bäst på natten för min del men jag hoppas att det beror på magnesiumbrist.

Jag undrar hur mycket magnesium vi verkligen lider brist på. Ja, talar inte bara om oss, utan de flesta människor idag. Min sömn förbättras också mycket av magnesium. Ja, och inte för att jag måste upp å pinka färre gånger. Tycker verkligen det stämmer det som sägs, att kalcium får en att somna lättare, och magnesium får en att inte vakna för tidigt…
Ja magnesium har ju verkligen en nyckelroll i vår kropp. Jag tror på att i många fall att man kan pröva med ett tillskott och se om det påverkar en något. Det är ju iallafall inget som är farligt eller motverkar några mediciner eller så.
Kalcium får en att somna bättre- ja då stämmer verkligen huskuren med ett glas varm mjölk om man har svårt för att somna!
Tar 600 till 900 mg varje dag Magnesium. Det hjälper mitt nervsystem att vara lugnt.
Min CalMag har lika delar kalcium och magnesium samt c-vitamin. är nöjd med resultatet produkten ger.
Idealet vore förstås att slippa ta calmag och vara lugn i sig, men tills det sker ger jag mig detta.
#3 Venuseva!
Var har Du köpt CalMag?
Tar Du 1:1 - 2:1 eller 3:1? Vad det står för vet jag inte. Vet Du?
// Shintaida
Det står för andelen kalicum kontra magnesium. 3:1 betyder tre delar kalcium och en del magnesium

Huskuren om VARM mjölk, skulle nog också kunna förklara varför mineralerna sägs upptas bättre om man blandar i dem i varmt vatten.
#6 huskurer är inte så dumma ibland*s*

Tar alla ni Cal-mag? Finns det andra preparat också?
Kan man köpa CalMag på apoteket eller måste man också göra det över internet?
Det är ju så mycket annat man BARA får tag i över internet.
// Shintaida
#8 jag tar rent magnesium från Ledin
Min produkt kommer från Bättre Hälsa. En 1:1 . snabbabsorberande kalcium och magnesium. 300mg kalcium, 300gr magnesium, 250gr c-vitamin.
rabatter för återförsäljare eller om man handlar för en viss summa. näthandel www.vitaminer.nu.
Jag tar ren magnesium, Twinlabs.
Tror Cal-Mag kommer från Apoteket. Jag tar Ledins magnesium, precis som korseett.
Cal-Mag säljs på hälsokosten.
#11 Venuseva!
Nu har jag beställt på samma ställe som Du! CalMag med C-vitaminer + AD-vitaminer.
Vitamin A hjälper till att forma slemhinnor som täcker insidan av näsan och lungorna samt andra håligheter vilka är de första försvarsposterna mot virus, bakterier och gifter.
Vitamin D är nödvändigt för att lagra kalcium i ben och tänder.
Mitt skelett har nämligen börjat att åldras i förtid. Det ligger mellan 5 och 7 år längre fram i framtiden än vad min riktiga ålder är.
Så jag behöver nog D-vitaminerna för att kanske kunna stoppa/bromsa skelettåldrandet.
// Shintaida
Vad bra info. Kanske de med torra slemhinnor bör tillföra vitamin A då?

Jag tar magnesium efter varje träningspass på kvällen, men tar jag mer än rekommenderat blir jag körig i magen. Har prövat både brusen från Friggs och tuggtabletter från Apoteket.
Ren magnesium (400mg) från Twinlab är vad jag äter numer, oftast bara en på morgonen och även ibland en på kvällen
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tar mitt på kvällen, kanske därför jag sover som en liten gris hela natten och vaknar utvilad.
Jag sover också och vaknar utvilad om jag tar det regelbundet.
Vad tror ni om denna variant???

#21 Det stod ju att det innehölll Omega-6 och det är ju det som vi får förmycket av i förhållande till Omega-3. Alltså uteslutet.
Var stod det om Omega-6 det såg inte jag….
Personligen tycker jag att 350mg är för lite.
Jag vill hellre ha det jag tar separat så man kan dosera dem var för sig.
B-vitaminer äter jag ibland och då tar jag B50
#22 ja vart läste du det? jag finner heller inget om omega 6
Ja, du har rätt Margareta-attade först för att innehållet var per 1 tablett, men ser nu att det var för 2 tabletter och då blir det lite magert.
MiaP: omega6 vet jag inte var du läste om riktigt.
Magnesium 350 mg
Folsyra 300 µg
B6-vitamin 2,2 mg
B12-vitamin 3 µg
…är innehållet i två tabletter.
hon fick nog en bugg i ögonen och läste fel helt enkelt- det ju oss hela tiden*s*

händer ska det stå mellan det och ju i inlägg 26!