Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3269 ggr
amandaa1
1

Lök i buljong - kolhydratsinnehåll?

Nu när det är höst passar det utmärkt med soppor och grytor tänkte jag, och slängde i tre hela små gullökar i mitt långkok på fläskkarré. När köttet var mört plockade jag ur löken (ville bara ha den som smaksättare) då jag äter strikt LCHF och ligger runt 5 gram kolisar per dag och inte vill få i mig några i onödan.  Jag läste någonstans att stärkelsen i just lök frigörs och omvandlas till enklare sockerarter då den hettas upp (?) , så min fråga är om det, trots att jag alltså plockade upp lökbitarna, kan vara så att det flyter omkring en massa socker i min buljong som skulle kunna driva upp mitt dagsintag av kolisar.

hemul
2

Spelar det någon roll om eventuall stärkelse bryts ner till glukos i grytan eller i din kropp? Men lök innehåller nu inte stärkelse, bara olika sockerarter. Det är klart att en del av sockret kommer ut i buljongen, precis som andra näringsämnen. Hur mycket är svårt att veta.

Men 3 små lökar, det lär vara under 100 g och alltså mindre än 5 g kolhydrater även om du åt upp löken. Gör du långkok lär du väl laga mer en en portion. Är det verkligen något att bry sig om?

amandaa1
1

Kolhydratssumman borde bli mindre än 5 gram som du säger, men jag trivs så bra med min strikta LCHF så jag försöker vara petig :) Tack för svaret!

hemul
5

Sila inte mygg. 😉

Zepp
0

Så länge lök inte utgör huvudenergin i måltiden så räknas den som kryddväxt!

Dvs vitlök brukar hamna på cirka 30% kolisar.. men hur mycket väger en klyfta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

amandaa1
0

Ja precis, jag tänkte bara ha löken som smakstärkare/kryddning, absolut inte som huvudingrediens! Kommer ej ihåg vart jag läst det var kanske Skaldeman som rekommenderade vitlök istället för gullök/rödlök av just den anledningen :) Men i detta fall slängde jag i båda delarna!

hemul
0

I så fall lider denne någon av ortorexi eller försöker få andra att göra det.