Lök i buljong - kolhydratsinnehåll?
Nu när det är höst passar det utmärkt med soppor och grytor tänkte jag, och slängde i tre hela små gullökar i mitt långkok på fläskkarré. När köttet var mört plockade jag ur löken (ville bara ha den som smaksättare) då jag äter strikt LCHF och ligger runt 5 gram kolisar per dag och inte vill få i mig några i onödan. Jag läste någonstans att stärkelsen i just lök frigörs och omvandlas till enklare sockerarter då den hettas upp (?) , så min fråga är om det, trots att jag alltså plockade upp lökbitarna, kan vara så att det flyter omkring en massa socker i min buljong som skulle kunna driva upp mitt dagsintag av kolisar.
Spelar det någon roll om eventuall stärkelse bryts ner till glukos i grytan eller i din kropp? Men lök innehåller nu inte stärkelse, bara olika sockerarter. Det är klart att en del av sockret kommer ut i buljongen, precis som andra näringsämnen. Hur mycket är svårt att veta.
Men 3 små lökar, det lär vara under 100 g och alltså mindre än 5 g kolhydrater även om du åt upp löken. Gör du långkok lär du väl laga mer en en portion. Är det verkligen något att bry sig om?
Kolhydratssumman borde bli mindre än 5 gram som du säger, men jag trivs så bra med min strikta LCHF så jag försöker vara petig :) Tack för svaret!
Sila inte mygg. 😉

Så länge lök inte utgör huvudenergin i måltiden så räknas den som kryddväxt!
Dvs vitlök brukar hamna på cirka 30% kolisar.. men hur mycket väger en klyfta?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja precis, jag tänkte bara ha löken som smakstärkare/kryddning, absolut inte som huvudingrediens! Kommer ej ihåg vart jag läst det var kanske Skaldeman som rekommenderade vitlök istället för gullök/rödlök av just den anledningen :) Men i detta fall slängde jag i båda delarna!
I så fall lider denne någon av ortorexi eller försöker få andra att göra det.