Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6337 ggr
Bookjones
0

Isbergssallad.

Ville bara berätta vad jag har ätit på sistone och gillar skarpt. När jag steker en köttbit serverar jag såsen över en hög med strimlad isbergssallad. Som varm dressing på salladen. Man får tillfredställa knaperbehovet lite och strimlorna håller tag i goda såsen så man slipper smyga iväg och slicka tallriken…

Mervi
1

Isbergssallad är gott  tycker jag med. Det tråkiga med salladen är att den inte håller sig så länge. Men om man lägger salladshuvudet i citronvatten i kylen så förlänger man hållbarheten och salladen känns fräschare.

andreas0
0

Du behöver inte förvara den i citronvatten, räcker med att lägga den i blöt en stund i det innan du ska äta det. Och behöver inte vara citronvatten just, vilken vätska som helst som har lågt PH (dvs. är lite sur) går bra.

Sara40
0

Toppen tips till en notorisk tallriksslickare som mig Flört Flört. Spadet av kött och smör är det absolut godaste på tallriken!

zeretki
0

Tack för tipset Andreas0 och Mervi! :D

hemul
0

Mervi, pluppar man ner hela huvudet i en bunke med vatten eller plockar man loss bladen och lägger dem i vatten? Ska salladen flyta i vatten eller ska det bara vara lite på botten? Förvånad

Mervi
0

Jag brukar dela salladshuvudet, har ingen bunke stor nog att passa ett stor salladshuvud.  Den skall helst komma under vattnet helt. Jag har aldrig provat att hacka den först, kanske det går lika bra. Måste prova nästa gång. Jag tycker den håller jättebra och blir inte brun heller.

susanne.s
0

Jag gör lika som ovan fast jag använder vitkål. Gott

hemul
0

Tackar. Jag gillar också sallad, men köper inte så ofta just därför att den blir dålig. Nu ska vi testa! Glad

Mervi
0

Jag tål inte kålen så bra.

Airam1
0

Isbergssallad håller sig bäst om man plockar blad för blad och alltså inte skär tvärs över. Särskilt bra blir det om själva roten står i lite vatten under förvaringstiden i sval/kyl.

By the way…. en trädgårdshandlare varnade mig för isbergsallad för många år sedan. Iaf för de inplastade. Han sa att deras fingrar började domna redan efter att de plastat av fyra fem stycken. Och att det på vattenytan flöt nån bensinliknande sörja när de sköljde salladshuvudena.

Mizzi
0

Jag brukar skära bort lite försiktigt i bottenstocken på salladen, sedan sätter jag den i kallvatten ett tag så den får suga åt sig.

Då blir den mycket krispigare och godare när man ska äta den.

dufva
0

Varför heter det isbergssallad??

Växer dom vilt på isbergen Fundersam??

magma
0

För att de är krispiga… Gissar jag:)

Baglady
0

Jag äter inte isbergssallad så ofta längre efter att ha sett att de stora odlingarna bredvid motorvägen. Just nu är spetskål favoriten. Smakar som späd vitkål.

hemul
0

Odlas den längre från vägen? Fot i munnnen