Ni som äter lchf...
Hej! senaste dagarna har jag kört på low cal diet men jag känner mig konstant hungrig plus att jag är rädd att kroppen går in i svält läge (Alltså att jag går upp alla kilon så fort jag slutar med dieten) Så jag tänkte att jag kanske skulle ta o byta till LCHF istället :) Kan jag fortfarande gå ner typ 1 kg i veckan om jag kör lchf? Är mest stilla sittande hela dagarna så jag lär inte bränna så mkt på motion… Vore även kul om ni kunde dela med er utav hur ni tycker det har gått med LCHF och hur många kilon ni gått ner + hur lång tid det tog ☺
Jag gick ner 7 kg första månaden med LCHF. Såå svårt att säga hur det kommer gå för dig. Det är oerhört individuellt och det går inte att beräkna på förhand. Men jag tycker givetvis LCHF är en bra idé. Perfekt då det funkar bra även utan motion.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jag gick ner 45 kilo under ungefär en 3-års period.
Det blir ungefär 1,25 kg i månaden eller lite under halvkilot i veckan om man räknar 4 veckor på en månad.
Det kan tyckas lång tid men då kan jag säga att det tog mig mycket längre tid att gå upp 45 kilo OCH dessutom så höll jag mig inte på "spåret" hela tiden.
I den 3 års perioden var det många "avåkningar" och "jag måste väl få unna mig-perioder".
Det hade tagit kortare tid om jag hade lyckats köra 100% hela tiden.

Altså.. ett kilo i veckan innebär nästan exakt att du förbränner eller äter 1000 Kcal mindre per dag!
Det är cirka 40-50% av dagligt energibehov!
Realistiskt är det inte att halvera sitt energiintag.. och tro att det är hållbart i längden!
Ett kilo fettvikt är cirka 7000 Kcal.. det förbränner man inte i en handvändning!
LCHF kan hjälpa dig med en förbättrad fettoxidationsförmåga.. men det är ingen quick fix.. bara omställningen till ketos tar minst tre veckor.. där du mår som en sombie.. som bäst.. dvs om du har bråttom!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vad väger du nu, och hur lång är du?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag gick ner 25 kilo på cirka 1, 5 år. De sista 8 kilona var dock kämpiga att bli av med men lchf i kombination med 5:2 blev jag av med dem med :) så om du vill maximera din viktnergång tycker jag du ska testa den kombinationen.