Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4462 ggr
zeretki
0

Blodproppar, hjärtinfarkt och LCHF

Ett citat från signaturen frågvis på Litsfeldts blogg:

_**"Det måste ju vara LCHF:fanatikernas taktik att förringa hjärtinfarkten i fråga.
Men vem våga nu börja med LCHF?
På formet i fråga finns det cirka 10 damer som hållit på länge och som man kan följa i detalj. Navarro är en av dem.
Att hon får hjärtinfarkt innebär att 10% av kärnan har fått hjärtinfarkt.
Att fett i stora mängder är farligt vet alla. Nu kanske också bantartanterna får ta till sig detta självklara faktum.
Vem står i tur för nästa infarkt?

Blodproppar som far runt orsakar just infarkter. Hjärtinfarkt och hjärninfarkt (stroke).
Det var ju någon bantartant som sa att det inte var så farligt eftersom det bara var en propp ;-)"**_

Såvitt jag förstår, så finns det inga tydliga samband mellan att äta mycket fett och att få proppar eller hjärtinfarkter?

Min pappa fick en propp när han var drygt 50 och läkarna pekade på rökningen, inget annat. På den tiden var det mycket snack om kolesterol och ägg var farligt, så han slutade äta ägg helt.

Jag tror mer på att det var rökningen och inte äggen som gjorde det och nuförtiden så hävdar ju även dom som inte är Pro-LowCarb att ägg är totalt ofarligt och att kolesterol har varit missuppfattat.

Mervi
0

Jag tror inte att det är maten. Min far fick hjärtaffack när han var 72. Han har aldrig ätit fett, då han inte gillat det men han var en riktig sockeråtta och åt massa kakor och annat gott.

Gronstedt
0

Himmel, tala om härskartekniker! frågvis avfärdar hela LCHF som 10 "bantartanter", och påstår att alla andra faller bort, insinuerande att det beror på att de genomskådar bluffen. "Tanter" naturligtvis använt för att antyda rultiga, provinsiella damer utan visioner och insikter. Att här förekommer alla åldrar, bildningar, sysselsättningar och kön går förstås bra att ignorera. På så sätt slipper man ju konfrontera själva saken!

Varför detta våldsamma agg? Vem tror frågvis att h*n har att göra med, egentligen Fundersam?

Ulf-S
0

Ja, och naturligtvis avfärdas LCHF genom att det kallas för "modediet" i ett senare inlägg i pajkastningen…

Mervi
0

Har ni varit och skrivit där????

kermit
0

Frågvis borde ju lägga mer energi på vara här inne istället och läsa om alla de som blir friska av lchf! . Det är synd att LMV-skadade människor riktar uppmärksamheten på minsta flugskit för att bekräfta sina egna rädslor.

Gronstedt
0

#4: Nej, jag törs faktiskt inte - jag vill inte bli indragen där tonen är så hätsk Generad. Här inne är vi ju i alla fall respektfulla när vi inte är eniga.

#5: LMV?

Margareta
0

Eftersom Frågvis redan vet allt om oss behöver vi nog inte bjuda in honom (henne?). Det är ju härifrån info om Navarro kom.

Numer pensionär i Nynäshamn

kermit
0

#6 livsmedelsverket tänkte jag på….  =)

Mervi
0

Det är säkert en hel del folk som läser här utan att vi vet om det, däribland frågvis.

susanne.s
0

För att trösta oss alla som äter fett så kan jag berätta att en man som jobbat som obducent säger att han sett så många margarinhjärtan i sina dagar så han aldrig skulle kunna tänka sig att äta annat än riktigt smör.Det måste väl betyda nåt?

kermit
0

#7 ja, helt säkert , men det borde väl vara mer intressant att läsa om allt positivt istället? För att iallfall försöka få jämvikt på argumentvågen, så att säga.

kermit
0

Frågvis är inte så frågvis tycker jag. Jag kan komma på en massa andra ord som passar bättre, men det håller jag för mig själv. Hemlis

dufva
0

Det borde statistiskt sett vara 0,5% av medlemmarna här som drabbas av en hjärtifarkt. Om man räknar på det hela blir det 8-10st varje år …

Då är ändå uträkningen mycket generös eftersom vi säkerligen är många här som från början har en högre riskfaktor än befolkningen i gemen (vikt,ålder, sjukdomar etc)…

Sen vet vi ju inte heller hur var och en väljer att tillämpa LCHF rent praktiskt Det finns säkert nästan lika många varianter som medlemmar.. 

Om vi nu vet om alla fall som inträffat är det endast 0,064% av medlemmarna här som har fått hjärtinfarkt.

Om så är fallet är ju kosten sensationellt effektiv mot hjärtsjukdom!!

Glennart
0

Det är väl ändå ingen som påstår något så fånigt som att man blir immun mot hjärtsjukdomar tack vare denna kost?

Kostprofessor, vegetarianer och viktväktare får också hjärtsjukdomar. Förmodligen i betydligt större grad än vad vi fett-ätare får.

Det enklaste sättet att få tyst på kritiker av den där typen är att ignorera dem.

NancyAlke
0

Jag gick in och skrev ett inlägg… Tycker på något sätt att man kan hjälpa till i argumenterandet när det så konkret gäller oss. Jag tror inte att det påverkar frågvis ett dugg… däremot ger det en jämvikt för andra som går in och läser där…

Länken till sidan fungerar inte (i alla fall för mig), så jag lägger den här:http://blogg.passagen.se/lits/comments/Weblog/the_eatwell_plate#comments
(förlåt för den långa länken, vanlig länkning funkar inte från mitt jobb)

navarro
0

Hej igen och tack for allt stod! Vill bara fortydliga att jag lever pa grund av LCHF. Fick gratulationer av lakaren i Karlstad for att han inte behovde spranga tromben, som jag skrev i min egen kommentar, hade den losts upp mellan Arvika och Karlstad av de mediciner jag fick samt kroppens egen formaga, hade bra kranskarl och hjartat var ocksa mycket bra vid ultraljudsundersokningen. Det enda var att vilopulsen var pa 99. Vill inte att jag skall vara ett avskrackande exempel mot LCHF utan ett levande bevis for att LCHF fungerar.

Man far ju proppar i flygplan, jag korde bil i 4 dagar fran Spanien till Sverige. Vi fick inget hotellrum i Barcelona eftersom allt var upptaget pa en sensammar med 40 grader och alla akte till havet. Dar det fanns ledigt ville man inte ha hundar, vi sov daligt i bilen utanfor en polisstation- Motorvagen hela vagen med tutande langtradare som tyckte att jag korde for sakta i 120 km/tim i hogerfilen, hemkomsten till 5 barnbarn varav jag aldrig traffat den yngsta, min mamma som sagt att hon ville do for hon var sa ensam och nu visar sig piggare an jag trots 92 ar och cancer och stomioperation. Jag glader mig for henne, men jag flyttade ju hem for att hon bett mig flytta hem och nu vill jag fortsatta bo har som jag kanner mig hemma. Aterkomsten till mitt stalle pa landet dar jag inte varit pa 20 ar, dar min pappa fick hjartinfarkt for nu 50 ar sedan blev starka intryck var for sig och tillsammans for mycket. Men tack vare LCHF har jag blivit frisk fran astman, som var anledningen till att doktorn skickade mig till Spanien for 20 ar sedan. Maken ar ett stort stod med sitt lugna temperament och det enda besvarliga ar att han inte talar svenska, min mor ar dov och vill inte kannas vid detta. Jag maste hoppa in och oversatta hela tiden. Hon sager "va" jag svarar och hon sager "men skrik inte sa". Hoppas ni uppfattar min "komiska tragiska" situation.

Mervi
0

Hoppas ni kommer till rätta i Sverige så småningom. Det är inte lätt för din man och inte för din mamma heller när det inte går att kommunicera. Jag vet hur det är när vi kommer till Finland och min man inte kan finska, han förstår rätt mycket men pratar inte. Kanske din man som är spanjor lär sig när han kommer att bo här. Jag tror att sydeuropeer vågar tala utan att kunna språket perfekt.

Skönt att kärlen och hjärtat är OK.

navarro
0

Tack Mervi! Han gar redan och handlar med en lista och far bra hjalp overallt. Klockan fem skall en granne fran nagot Asiskt land komma forbi och hjalpa med ett litet fel pa bilen. Han borjade halsa pa hunden och nu hejar dom pa varann med engelska - spanska, allt gar om bara viljan finns.

Sara40
0

Navarro - vad skönt att höra att du trots omständigheterna mår så pass bra som du gör med bra hjärta och kärl och jag hoppas att allt ordnar till sig för dig och de dina! Krya på dig!

Kyss

navarro
0

Tack igen, det kanns bra att fa lite uppmuntran!

venuseva
0

Ta dig tid att återhämta dig nu. Finns där för dig för och främst, de andra klarar sig bara bra.  Allt löser sig till det bästa.

zeretki
0

Navarro - *stora kramar*

ulf-52
0

Förra året hade jag en hjärtinfarkt med "ballongsprängning" som följd. Innan sprängningen gjorde man en ultraljudsundersökning om hjärtat blivit skadat av infarkten.Det hade det inte,det var oskadat, med det inte sagt att det var särskilt friskt. Vid själva sprängningen röntgar man ju hjärtat,jag frågade om man kunde se på de andra kranskärlen hur de mådde eller om det fanns någon mer propp som lurade. Nej,sa läkaren,det kan man inte se.Vad är det man kan på Karlstad lasarett som man inte kan på Sahlgrenska Universitetssjukhus?

Jag missunnar inte Navarro hennes friska hjärta/kranskärl men sa läkarna verkligen så?Då vill jag åka till Karlstad om jag får infarkt igen.

Mervi
0

Jag vet inte men jag läste att de förde en slang från handleden till hjärtat, kan de inte se kärlen då?

Smurfmolly
0

#23 Man kan inte se om det lurar någon mer propp, det kanske var det din läkare menade. I samband med ballongsprängning ser man mycket riktigt de andra kärlen men man kan inte se exakt hur de ser ut om det inte är mycket trångt någonstans. Men då gör man med all sannolikhet en vidgning där också när man ändå är inne och rotar.

Skogiz
0

Grrr, min svärmor (59 år)var och fick en ny hjärtklaff (metall) i förra veckan. I foldern om kost hon fick idag, vad tror ni det står där? Jo: ät becel, smör och andra animaliska fetter är livsfarliga, det gör inget att äta socker… Jag menar, WTF? och jag känner att jag kan inget göra direkt heller. Kanske om hon fick prata direkt med Dr. Dahlqvist.

Margareta
0

Jag har en kollega som nyss haft blodpropp och därför har vi Becel i kylskåpet på jobbet. Jag la fram inbjudan till Hälsodagen 11/11 och en annan kollega nappade direkt.

Sara40
0

Jag har gjort som dig Margareta försökt sprida foldern, men jag är tydligen inte tillräckligt övertygande för ingen har nappat  Ledsen. Jag har flera i min omgivning - nära och kära för mig - som skulle må bra av detta, bland annat föräldrarna till en liten 3 åring där BVC påpekat övervikt - de har fått samma kostråd som din svärmor Skogiz gällande den lilla 3-åringen.

Margareta
0

Idag hamnade kopior på Glutamat-artiklarna på vårt personalrum

Mervi
0

Jag har majlat till några och vissa blev riktigt skrämda.

navarro
0

Hej igen! Kommer in pa ett "olovligt satt" eftersom det visst tar nagra dagar att fa in bredband! Har last igenom kommentarer om vad Karlstad kan som inte andra kan ang ballongsprangning. Jag kan inget om detta men jag har haft san tur att jag kunnat prata med den lakare som tog emot mig i Karlstad. Han betygar att mina kranskarl ar friska efter att ha sett bilderna, proppen lostes upp mellan Arvika och Karlstad, jag tror sjalv pa grund av LCHF och att kroppen hade mindre problem an normalt. Har nu kunnat plocka bort nagra tabletter och mar battre med mindre hjartklappning. Nar man laser biverkningar pa mediciner kanns det lite angsligt att behova ata dom, darfor ar det skont att kunna utesluta nagra.

Mervi
0

Skönt att höra navarro!

Hoppas du snart får bredbandet.