Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4522 ggr
ashe
0

Recept för fakir-mat?

Jag försöker äta som en fakir. Fantasin tryter ibland och så kollar jag på recepten här (eller var som helst f. ö.) Då står där: grädde, creme fraiche, grönsaker etc. Ofta låter det väldigt gott och snålvattnet rinner hos mig.

Skulle vara skönt att fakir-recept var markerade, eller samlade för sig…så jag slapp frestas.

Fläskkarre går väl an men köttfärs rakt av med eller utan ägg är inte gott!

Jag får väl läsa recepten direkt efter att ha ätit mig mätt på fläskkarrén.

zeretki
0

Mmm, det är svårt. Själv älskar jag ju en köttbit och ren fisk. :) Köttfärs gillar jag inte längre om man inte blandar med massor av kryddor…

molana
0

Vilken bra ide ! Skulle det gå att göra en sådan ?

molana

Margareta
0

Hej molana och vad kul att se dig på bild!

Stora avatarer gillar jag skarpt!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Vi får väl starta en tråd för fakirmat då?

venuseva
0

köttfärs med basilika och fetaost är jättegott. Sist blandade jag i citronmeliss också. Den örten lugnar hjärtat och nerverna.

Margareta
0

Det svåra med en fakir-recept-tråd är att vi troligen har olika åsikter om vad som är fakir eftersom vi fungerar olika.

Det som är fakir för den ena behöver inte vad det för den andra och tvärtom.

ashe
0

Kan man bestämma ex max 1% kolhydrater? Eller rentav inga kolhydrater? Eller kolhydrater - men bara från ägg? Eller att man i rubriken anger mängden kolhydrater?

Sen finns ju det andra bekymmret: ange kolhydrater i viktprocent av den färdiga maträtten, eller i gram kolhydrater per 100 gram färdig mat, eller i gram eller % per serveringsportion?

Men svårigheter är väl där för att övervinnas. Det skulle vara skönt med en fakirrecepttråd tycker jag.

Margareta
0

%-sats är en bra idé, men fixar alla att räkna?

ashe
0

Hm, jag vet att jag inte kan det. Mest för att jag nästan alltid lagar mat "på en höft".

Men om man säger: nästintill inga kolhydrater?

Och inga mjölkprodukter? utom smör då

Märker att jag måste kolla kolisar i fetaost och hårdost…

hemul
0

Om man säger kött, fisk, ägg, smör och inget annat då?

Margareta
0

hemul: Då blir det fakir!!!

Men behövs verkligen recept då?

Det är ju bara att steka/grilla/koka!

magma
0

Min tanke exakt… Att bara tillaga en köttbit med lite smör- behövs egentligen recept? Och om det gör det, kan det varieras så värst mycket? Det kanske blir tre, fyra recept på sin höjd?Glad

hemul
0

Men är det inte det som är fakir? SSS modell?

Mervi
0

Det tänkte faktiskt jag på också, varför recept på fakir. Det är ju bara kött + smör och möjligen ägg. Man kryddar köttet olika från dag till dagFlört.

Om man lagar köttfärlimpa så blir det inte fakir om man blandar grädde lök osv i den.

problembarn
0

Men det måste nog ändå finnas en rad variationer på kryddning och tillagning av olika köttbitar, fisk och smör… för att inte glömma allt man kan laga med ägg… för det är väl fortfarande fakir? Steka i ugn, i påse, i lergryta, på spis, koka, göra köttgryta (med kött och fläsk exempelvis…) eller fiskgryta med fisk och räkor… samt kryddning av smör eller är det oxå förbjudet? Fläsksvålar är det förbjudet? Ni pratar ju om panering i fläsksvålar…

Jaaa, jag bara spånar fritt nu men människors behov av variation brukar skapa oerhörd kreativitet!

zeretki
0

Ja, kryddning kan ge mycket. :) Och saker man kan göra med ägg vill jag veta. :)

Anterrabae
0

slår ett slag för rena bearnaisesåser och hollandaisesåser (endast äggula och smör och kryddor i mina) det förgyller vilken fakirbit som helst *ler*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Denna kommentar har tagits bort.
Karin20
0

#17 Anterrabae, hur gör du bearnaise och hollandaise? Låter jättegott att göra själv

//Karin

Anterrabae
0

till en port.

• en äggula

• 1msk vatten

• 50g smör osaltat

• smaksättning

För hollandaise, lite citron, salt och cayenne. Blanda äggula, citron, cayenne och vatten. Värm över vattenbad tills gulan börjar koagulera. Tillsätt smöret (som tärnats i ca 1,5 cm kuber) en kub i taget. Vispa hela tiden… Smaka av med salt. Om såsen blir för varm eller det är för olika temp på smör och sås så kan det skära sig. Samma om man häller den på för varm mat.

Bearnaise: Tärna smöret som ovan. Ta 0,5msk vinäger 1 msk hackad gul lök och 1 tsk dragon och koka upp. Reducera till halva mängden vätska återstår. Sila och blanda med äggulan. Värm över vattenbad och vispa. Tillsätt en kub smör i taget och smaka av med salt.

Om såsen skär sig, starta med ny äggula och tillsätt den spruckna såsen matskedsvis under vispning, över vattenbad, så lagar den sig.

//Ida

Karin20
0

Det lät ju enkelt och gott, ska prova absolut

//Karin

venuseva
0

Skall ju undvika vinäger till Candidan försvinner,  kan man ta  citronsaft istället till Bearnaise-såsen. Tack för recepten. Vilken klippa du är.

Anterrabae
0

klart du kan ta citron.. gör alltid på citron till mamma (hon svullnar i halsen av alkoholer) Men man får ta mycket mindra citron än vinäger.. (och mer vatten såklart så att vätskan är den samma)

//Ida

Qamilla
0

Fick ett jätte gott recept på en sås.

1 dl vispgrädde.
100 gr smör.
1 dl creme fraiche

Koka upp allt sammans och låt småkoka i ca 15 minuter sen vispar man i peppar och salt (ev någon annan krydda). Jätte gott till fisk bl a.

Mizzi
0

Men är det fakir att även äta grädde och creme fraiche.

Anterrabae
0

jag skulle inte kalla Qamillas sås för fakir… även om den säkert är god. Om jag äter mjölkprodukter, än så feta så stannar jag av i viktnedgång.

Även om fördelningen P F Kh är bra så blir antalet gram i kh för högt..

//Ida

Mervi
0

Inga mjölkprodukter utom möjligtvis smör ingår i fakiren. Så när jag äter lite ost så äter jag inte ren fakir.

DaMum
0

Oj, det finns verkligen många varianter av "fakiren". Det visste faktiskt inte jag. Trodde det var kött, fisk, ägg, fågel och smör. Majonnäs, om den är utan socker och/eller hemgjord.

I alla fall, så håller jag med de som här ovan skriver att det är mycket enkelt. Stek, grilla eller koka sovlet och ät med smör.

Kryddning får man känna efter själv vad som är gott, vad man gillar.

Det jag gillar med detta är enkelheten. Minns med fasa förut hur jag stuvade, trancherade, blamerade, brässerade, redde, svedde… och SVOR!!! Ständigt 3-4 kokkärl på gång samtidigt och massor av disk.

Nu är det lånpanna, stekpanna eller ugnsform som gäller. Pang bom, rakt på tallriken, på med smör och så in i munnen! GOTT!!!

Sjävklart respekterar jag att vi tycker och fungerar olika, hoppas ingen missuppfattar det jag skrev.

Kram!

Mervi
0

Det som SSS menar med fakir är kött + fett, möjligen smör. Det är ren fakir. Sedan finns många som tror sig äta fakir men gör det inte. Jag klarar inte den riktigt rena utan lite ost och ägg.

Mona-Stina
0

När jag är ensam tar jag inte ens fram en tallrik.  Generad  Väldigt lite disk blir det. Pang Bom som du säger.

venuseva
0

Åh vad ni är roliga, gnäggar framför datorn som vanligt!!

magma
0

Skaldeman räknar ju ägg som kött, så jag undrar om inte ägg kan räknas in i fakirkost?

Margareta
0

Ägg är defintivt fakir enligt Sten Sture. Ägg är kött och de stackars kolhydraterna räknar man inte. Annars är det som ni sagt noll ost/grädde och andra mejerier.

Bara smör/kokosfett som tillbehör till "kött" som kan vara lite av varje, MEN en sak har ni glömt…

… Sten Sture poängterar alltid att vi hellre skall äta de feta bitarna än tillsätta en massa smör. Naturligt fett kött är alltid det bästa.

Mervi
0

Ägg äter jag! Har alltid gjort, även under fakir. Smör tillsätter jag då jag inte gillar att äta fettet i kött. Endast i köttfärsen, men inte annars. Jag har aldrig lärt mig det och kommer nog inte lära mig det heller. Jag kan inte varken tugga eller svälja fläsk.

Kokosoljan är bra tillskott.

molana
0

# 33. Det är fisk i alla former som glömts bort.

Mervi
0

Fisk så klart räknar jag också till kött (=kött, kyckling, fisk, ägg)