Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1042 ggr
Arnedanc
0

Problem med lederna?

Jag tycker at jag har läst att det finns personer här som har problem med lederna, av olika orsaker.

Jag vill därför tipsa om denna artikel i Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article519780.ab

Sen kan jag tipsa om följande ställe där man kan köpa bra Nyponpulver

http://www.hyra.nu/nypon.htm

Och med intag av nyponpulver får man också i sig:
riklig med kalium, magnesium, självklart Vitamin C, men också A och B.

Jag har promenerat i en del år nu, men kända lite smärtor i höfterna då och då och tänkte att det är ju inte fel att prova. Det har funkat och nu är det inga smärtor alls och även knäna mår bättre.

Rita-S
0

Hur mycket kolisar är det i nypon? Nån som vet?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Arnedanc
0

Hej!

Från sidan jag länkade till:

Nyponpulver innehåller per 100 gr, Energi 895 kilojoule, Protein 6,5 gram, Kolhydrat 36 gram, Fett 3,8 gr, Kost fibrer 4,7 gr, Vitamin C 705 milligram, Vidare innehåller nyponpulver Vitamin A, Vitamin B, flera olika, Rik på kalium och magnesium, Bioflavonoider, Betakaroten, Pektiner.

Alltså 36 gram per 100gram, men eftersom daglig dos är en halv matsked två gånger eller en tesked tre gånger, så blir det inte många grammen, eller hur?

Rita-S
0

Hm, det var ju inte sådär fruktansvärt farlig..

Du ser, gubben och jag talade lite i går om att äta milöbevisst, och det skulle innebära att utesluta appelsiner från kosten helt och hållent (flyg/båttransport halva kloden runt räknas knappast som miljöbevisst) så då måste vi hitta en källa till cvitamin. Nypon är ju lokalt, och full på det, och även bra magnesium/kalcium tillskott, så jag tänkte, plocka nypon, tillfoga nån sälsynt gong i gryter o dyl? :) En handfull nypon i en gryta kan knappast räknas som HELT fel, mindre fel enn ris eller pasta iaf! :D Eller hur?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida