Kiss...
Fick en fråga och eftersom jag är nybörjare kunde jag inte svara. Men det finns ju fantastiskt mycket kunskap här…
Frågan lyder:
"Jag har upptäckt att jag med en kost med lågt intag av snabba kolhydrater har ett kiss som luktar konstigt..Känner du till varför det gör det?"
Alltså ingen ren LC-ätare, men åtminstone GI. Någon som kan hjälpa oss att förstå?
Man läcker ut ketoner i urinen om man äter lite/inga kolhydrater. Det kan lukta lite annorlunda och det är mätbart med stickor man köper på apoteket
Numer pensionär i Nynäshamn
Sen är det ju vissa grönsaker/frukter o dyl som sätter doft/färg på urinen, och om man plötsligen tillför nåt man inte har haft i kosthållet förut lär ju urinen ändra sig :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
När jag började äta massor med kött ändrades doften på mitt urin. Det doftar mer "mustigt" ??
Kanske är det för att jag blivit ett rovdjur och effektivt ska kunna märka mitt revir. 

Säkert! Fränt!
ojojoj nu ska de militanta lchf-arna ut och pinka revir med!
Min spontana tanke är: Dricker h*n tillräckligt? Eftersom man inte stoppar i sig lika mycket kolisar som binder vätska kan det lätt bli för lite..
Annars skulle jag gissa på utrensning.. eller kanske candida? Om man har kandida kan kisset lukta allt ifrån unket till jäst.. *rekommenderar spottestet*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Min tanke är ketos och drick ev litet mer vatten, 1.5-2 liter om dagen ska man ha i sig. En del får ruggig andedräkt när de kommer i ketos och dit kan man komma lätt när man kör GI eller annan variant av kolhydratbegränsning. Just andedräkten har jag sluppit, däremot vill man inte stanna i badrummet efter morgonkissen…
Fast jag hoppas det är långsamma kolhydrater…
Det bildas mer ammoniak i urinen.
Jag fick besvär med urinvägsinfektioner. Trots att jag åt tranbärstabletter varge kväll (har för det mesta funkat tidigare).
Vistte inte vad jag skulle göra. Men maken tog en kväll och surfade på nätet och hittade en en möjlig orsak - ökad ammoniak i urinen. Och han hittade också ett kosttillskott som neutraliserar ammoniaken. Fungerar jättefint - inga blåskatarrer mer!

sarag. Vad var det för preparat som neautraliserar amoniak?
ammoniak är väl basiskt så det måste vara något surt då
Oj då, jag missade att skriva det!
Det heter L-ARGININE (sugar, salt free). Handlar det här;
L-arginin är fö helt avgörande för fettförbränningsprocessen =)
Dessutom har den även en höjande effekt på sexlusten ;D
//Ida

MER sexlust!? O_O …..det tror jag inte jag pallar med, inte frugan heller även om hon håller jämna steg annars ;)
Men ok, är det rådligt att införskaffa detta då? För att det boostar fettbrasan!?
Anterrabae, förklara hur det är avgörande för fettförbränningsprcessen är du snäll.
Ökad sexlust för mig skulle Mannen inte protestera mot. 
L-arginin hjälpte inte mig ett dugg

Arginin är en aminosyra (essentiell, har jag för mig, men ärinte säker). Den ingår tillsammans med karnitin i de flesta kroppsbyggarpulver. På något sätt är den implikerad i kroppens ureahantering och en nödvändig byggsten för musklerna. Om den påverkar urinens kemi måste den väl påverka andra delar av kroppens kemiska system.
Detta är spännande! Någon som vet mer om urea och dess effekter i kroppen?
Oj, vad synd att jag inte kommit ihåg den här tråden tidigare… *skäms*
Mona-Stina: Jag vet inte exakt vad den gör i kroppen mer än att den som gronstedt säger är en nödvändig byggsten. Den är även med och styr så att kroppen hellre väljer att förbränna kroppsfett än dietfett vad jag har förstått. (med reservation för att ha fattat fel)
Jag tycker mig märka (eftersom jag har ganska många kg fett att plocka av) att när jag fått igång fettbrasan och dessutom kompletterar med arginin så kan jag inte äta fett.. (klart lite men inte massor som tidigare) Kött och sås går bra, men inte med extra smör på tallriken tex. käkar jag en kyklingklubba så kan det vara tillräckligt fett för den måltiden ex..
effekt på sexlusten har jag inte märt så mycket av, men så har jag inte ätit så länge heller.
//Ida