Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7830 ggr
_Fisken
7

Positiva resultat pga LCHF

Tänkte berätta också fler positiva grejer som hänt i och med att jag lagt om kosten till LCHF.  Mina armbågar som tidigare har *alltid* varit grova som en rasp är nu mjuka som babyhud.
Dessutom har jag mer eller mindre varje dag haft halsbränna. Bikarbonatmissbrukare var jag. Nu? Inget alls. TROTS bacon, stekta ägg, kaffe etc. Den kosten borde normalt ha döda mig men känner inget alls nu.  HA HA HA

puls
0

Angående dina armbågar vill jag berätta för dig att en konsekvens av glutenintolerans kan medföra utslag på bla armbågar. Jag fick min diagnos celiaki för ett par år sedan och då jag uteslöt gluten ur kosten försvann dessa utlsag helt och hållet. Så det kanske är så att nu ej längre äter gluten och att du har en intolernas mot det?

_Fisken
0

Fullt möjligt! Intressant inlägg av dig.
 Som jag känner mig efter att jag slutat med dessa kh så vågar jag påstå att jag varit allergisk mot "nåt".  Om det är gluten eller kh eller nåt som det inte finns namn på än vet jag inte - men skillnaderna är stora. Jag vill mena att man inte behöver bli dödssjuk av ett ämne. Istället kan bli lite "dålig" - hela tiden. Utan att du märker det lixom…det sjuka blir normalt.

Ändå kan jag fuska en dag utan att få "fy-fy"-känslor. Bara jag återkommer till kh-reducerad kost direkt efteråt. Igår drog jag i mig en hamburgare med pommes (fanns inget annat). Otroligt gott men efteråt blev jag svullen, orolig mage och började få halsbränna.  Usch.

Zepp
0

Kul med förbättringar på grund av  den nya kosten!

Men det kan lika gärna bero på något du har tagit bort ur din kost!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
0

Japp. Men ärligt talat så låter jag det vara. Det kan ju vara gluten o det innebär ju att jag kan äta potatis(tror jag). Men jag vågar inte ändra på nåt eftersom förbättringarna är på bred front och jag vet inte vad som händer om jag bara exkluderar gluten.

Siggebus
3

Lustigt nu när ni snackar armbågar! Har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu men mina armbågar är också mjuka och det finns inte något grovt,raspigt där alls.
Tidigare var det raspigt, uppluckrat och faktiskt ibland lite ömt.
Och jag är lika slarvig nu som då med att smörja in dem så något är det som har hänt! 🙂

Zepp
0

Du lär kanske märka vad det var som gjorde det hela när du blir liberalare?

I vilket fall som helst.. då kanske det inte är så svårt att undvika just det ?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

danlo
4

Jag har fått så många hälsovinster av LCHF så jag inte vet var jag ska börja, men en sak som är intressant är jag alltid varit "knottrig" på mina överarmar, alltså, hela tiden, oavsett om jag frös eller var varm. Efter över 7 år på LCHF har de försvunnit, armarna är bebis-lena… Sen har jag iofs förändrat och striktat till kosten mer och mer med åren, numera kör jag även vattenfasta 2 dagar i veckan.. Exakt vad som fått knottret att försvinna vet jag alltså inte.. men vem bryr sig :)

Sen har jag ju kunnat hålla en normalvikt, fått ett fantastiskt starkt och fint tandkött, värk i knäna försvann ganska snabbt, konstant hunger dygnet runt försvann redan första veckan. Min första upplevelse någonsin av mättnadskänsla redan andra dagen kommer jag aldrig glömma, vilken harmonisk känsla! Nagelbanden växer inte längre ut över halva nageln utan är nästan borta t.o.m! Kissar 2-5 ggr dagligen istället för 15-20. Avföringen är oftast nu så fast och fin att knappt nåt toapapper behövs, obs, ej förstoppad. Behöver inte dricka litervis med vatten i timmen, utan klarar mig nu på normal mängder vatten, jag dricker när jag är törstig. ÅH gud, alla dessa gudomliga smaksensationer som fettet introducerade.. Mmm.. minns första tiden på LCHF.. När jag hade insett att fett var nyttigt och inte skadligt.. Gud, jag åt smör med sked och drack grädde i glas :) -vilket dock gick över efter några veckor :D

Känslan av att man är smal, fast man är proppmätt?! Det är nog fan det bästa, jag känner mig ALLTID smal, ibland nästan smalare efter jag har ätit en riktigt fet måltid.. Konstigt men sant. Får mig att fundera på alla dessa människor med anorexia.. inte så konstigt att man blir ätstörd om man känner sig konstant svullen och tjock på en hög-kolhydratskost…

Oj oj, långt inlägg.. Kanske ska tillägga att jag idag inte på långa vägar äter lika mycket mjölkprodukter som jag gjorde i början då det helt enkelt inte känns bra att äta mjölkprodukter hela tiden längre. Har ersatt detta med smör, kokosfett, ägg, och feta köttbitar istället, känns bättre i magen och blir lättare att hålla vikten då.

FETT ÄR GÖTT!

_Fisken
0

Grattis! Jag förstår fullständigt din eufori. Jag har dock lite svårt att överkonsumera fett. Jag tar den mängd jag vill ha - inte vad LCHF säger att jag ska ha. Vi får väl se. Men du nämner hungern! Den har varit min följeslagare i alla år. Aldrig nu. Inte nåt alls. 

Nu har jag tänkt köra en gröna-veckan period. Bara för att testa. Ha ha

_Fisken
0

En till förbättring! Slemmet i halsen är borta! Det där jäkla harklandet behövs inte längre. :-)