Tyskt kött/korv?
Jag vill köpa det kött där djuren haft ett så bra liv som möjligt. I Danmark har man ju hört att grisar inte behandlas bra därför köper jag aldrig danskt fläskkött.
Hur är det med andra länder? Tyskland? Irland?
Så får man väl inte säga men miljön struntar jag i. Om köttet transporterats långt efter slakt så kan jag tänka mig att köpa det bara jag vet att djuret hade det bra i livet.
Vilket kött ska jag köpa med de önskningar jag har? Någon bonde känner jag dessvärre inte så jag måste förlita mig på det kött som finns på ICA, Coop, Lidl och Willys.
Lidl hade en del tyska korvar som jag tänkte köpa men jag vill inte göra det om Tyskland inte har en bra djurhantering.
Vilket land är bäst?
Tyskland och Irland är inte speciellt bra. Hög halt antibiotika också.
Satsa på svenskt kött och gynna svenska bönder, hade jag gjort.
Och närproducerat är bra med. Vilt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du kan väl lägga ett önskemål till den butik du handlar i att ta in det kött du vill.
Dessutom behöver inte köttet vara tyskt bara för att korven är det. På svenska charvaror står det ivf ibland varifrån köttråvaran kommer, men vad jag förstår är det inget de behöver sätta ut. Märkning är jätteknepigt och ofta känns det som om den är till för att lura oss mer än för att upplysa oss.
Tyvärr kan vi inte äta annat än svenskt kött, smaken är så dålig på utländskt kött. Därför äter vår familj mindre kött, men alltid svenskt, då blir kostnaden ungefär densamma.
Tyska korvar har mycket mindre kolhydrathalt än svenska, och högre kötthalt, mindre tillsatsämnen. Svensk korv var mycket utfyllnad i, som mjöl osv istället för mer rent kött.
Åtminstone i butikerna här
Det gör ju tyvärr inte att man vet ett dugg mera om var köttet kommer ifrån.