Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7734 ggr
tonfisken
0

Jordgubbar

Jag har hållit mig till max 20 gram kolhydrater per dag med några få undantag under senaste året. tex jul och några födelsedagar åt jag för mycket.

Nu är det så att jag har massor av jordgubbar och jag undrar om jag kan äta 5 normalstora jordgubbar om dagen och hur mycket kolhydrater det kan vara? Får jag några kolhydrater alls över? 5 jordgubbar kan väl inte vara flera hg? Jag har ingen hushållsvåg och badrumsvågen är inte ett dugg exakt. Det är ingen digital utan en gammal med visare som visar olika varje gång man ställer sig på den.

Är 5 normalstora jordgubbar mer än 20 g kolhydrater?

Himmelsblå
0

Jag vägde 5 jordgubbar och det var 75 gram. Vad det blir i kolhydrater vet jag inte… 👋

tonfisken
0

Ok tack, enligt minmat är 75 g  jordgubbar 6,23 g kh. Då är det ju under 10 g rent av. Då borde jag kunna få unna mig 5 om dagen😃

Malinhell
0

Jag läste någonstans att man kan räkna på 1g kh per jordgubbe som snitt

Sindri
1

Men…..när jordgubbarna går till så skippar jag kh-tänket. Det är ju så himla kort tid! Om du inte märker att du får sötsug eller andra obehagliga biverkningar så ät på. Ta mycket grädde till så blir kh%-en mindre! 😉

Halvdansken
0

#4. Så resonerar jag med körsbär.  Det är som sagt en så kort tid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KunskapÄrMakt
2

Livet är för kort för att vara så petig och räkna jordgubbar. Ät på.

tonfisken
0

#4 Inga värre biverkningar än att jag märker att jag väldigt lätt går upp i vikt så fort jag ätit lite mer kh än vad som jag tänkt.

CasaRamon
0

#4 Sindri

Hur menar du? Kolhydr % kan ju inte bli mindre om man äter grädde till jordgubbarna.  Man blir mättare med grädde, ja. Men man bör ju undvika grädde om man vill gå ner i vikt.  Eller var det kanske ett skämt?

Sindri
0

Alla behöver inte undvika grädde.  Live tär orättvist!
Om man räknar kolhydrater i % av måltiden så blir det ju färre % om du äter grädde till. Det blir lika många gram kolhydrater, men inte lika många procent av hela matintaget.

Näring
0

"Är 5 normalstora jordgubbar mer än 20 g kolhydrater?"

Nej. En jordgubbe innehåller mellan 1-2g socker, beroende på storlek.

hemul
3

Det där med grädde har fått alldeles för stora proportioner. En del upplver sig gå ner bättre utan grädde (om det sen beror på grädden i sig eller att de helt enkelt äter färre kalorier utan grädde, det vet man ju inte). Sen har det blåsts upp till någon slags allmängiltig regel. Det är det inte.

Det är ungefär som det där med saltet som vi varnas för dagligen och stundligen. Om jag förstått det rätt så är en del, en liten grupp dessutom, med högt Blodtryck känsliga för salt. Detta har sen blåsts upp till att alla ska dra ner på saltat för att inte få högt Blodtryck fast de flestas Blodtryck inte påverkas alls av det.

Jag tycker vi ska passa oss för att generalisera, speciellt när vi har väldigt lite på fötterna, mycket mindre än vad myndigheterna har när de felaktigt varnar alla för salt.

CasaRamon
0

Väldigt många här och hos Kostdoktorn, skriver att mejeriprodukter hämmar viktminskning. Och det har jag själv märkt. Har nästan helt tagit bort ost, mjölk och grädde. Däremot inte minskat på smöret. Självklart ska man inte generalisera, men att minska på mejeriprodukter om man vill gå ner i vikt är att rekommendera.  Passar för dom flesta , men kanske inte alla.

hemul
0

Det är nog ännu fler som inte skriver alls. Man pratar inte så mycket om problem man inte har.