Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7777 ggr
maxiq
5

Snörmetoden

Aftonbladet Wellness berättar:

"Men enligt Daily Mail visar nu ny teknik att BMI inte går att lita på. Det amerikanska företaget Body Lab, som ligger bakom avslöjandet, har skapat pedagogisk grafik över sex personer vars kroppar de har skannat. Grafiken visar att vi människor kan se väldigt olika ut även om vi är lika långa, väger lika mycket och har samma BMI. Orsaken är att muskler och ben väger mer än fett, något en BMI-mätning inte tar hänsyn till"

Så långt är det bra tänkt men sedan undrar jag hur dom har tänkt…

"I en studie använde brittiska forskare en tråd som var lika lång som försökspersonen, som de sedan vek dubbel för att testa om den gick runt midjan"

Har inte brittiska forskare tillgång till måttband? Vet inte folk hur långa dom är och kan jämföra med sitt midjemått? Snart kommer väl Viktklubb att sälja snören till sina medlemmar 😕

parsley
2

Är man riktigt händig så kanske man t om kan klippa till ett eget snöre i passande längd och använda det för att mäta.  Har man ens definierat var midjan sitter eller ska sitta?

Sindri
0

Herregud, vad menas…….skall man ha ett midjemått som är halva ens längd?

elias.per
0

Shit forskare i England? Låter snarare som något sydstats land.
Alltså skall ma njämföra och kolla av kroppen använder man väl avancerad mät teknik?

Bodpod tex.

Men jo en sak har de ju tydligen fattat BMI suger.

Inkanyezi
1

Helt tokigt är det kanske inte med snöre. Jag är 163 cm lång och har ett midjeomfång av 77 cm, medan hälften av min längd är ungefär fyra centimeter mer. Men jag kollade faktiskt med måttband alldeles nyss.

papa-bear
0

#4 med andra ord är det fritt fram för dig att lägga på dig 9 cm över midjan. 😂🍸🥳😃

midjan mäter man i navelhöjd? åtminstone om man tittar på måttabeller i diverse klädkataloger.

maxiq
3

Om jag gör en plastikoperation och flyttar naveln till låret så klarar jag snörprovet (nättåjämnt) 😛

papa-bear
0

ibland blir matten upp i tok, till och med att han skriver 4 cm i sitt eget inlägg. 🤔

parsley
1

# 5 Jag tror inte man mäter midjan i navelhöjd, utan lite högre upp. Det finns lite olika definitioner, bl a i höjd med armbågen, där magen är som smalast eller mitt emellan höftbenet och nedersta revbenet. Man brukar vara lite smalare där än vid naveln.

Inkanyezi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte kollat precis var jag är smalast, utan jag tar en liten bit ovanför byxlinningen. Det finns ett annat mått man kan ta också, som är rätt enkelt, och det är bukhöjd. Ett måttband eller en tumstock funkar.

Jag har gjort det några gånger under den lilla trapp-pallen som vi har i köket, men det funkar med exempelvis en stol. Man mäter höjden till tvärslån eller stolsitsen eller annan lämplig horisontell del, och när man lägger sig under, mäter man höjden dit från magen. Sedan drar man det ena från det andra och får bukhöjd. Jag provade precis nu under soffbordet och fick 44 - 26 cm och alltså borde den vara arton centimeter om min aritmetik stämmer. Den ganska trubbiga önskvärda siffran "för män" är 22 cm eller mindre.
http://www.afpt.se/?page=17&title=veckans_forskning&post=26&rel=310

Så nu har vi fler sätt att kolla, men jag tycker nog ändå att jag skulle vilja lägga på mig lite, men inte just där. Kraftigare muskler i armar och strukturerna runt omkring, bröst och rygg, skulle inte vara fel. Benen är nog kraftiga som de är, eftersom jag har cyklat ungefär tusen mil om året de senaste åren. 

Men jag märker när jag cyklar att kärlkramp sätter gränsen för vad jag kan prestera, och det påverkar ju hur mycket jag kan träna. Jag fick ballongvidgning på två kransartärer för några år sedan när jag hade en kraftig känning av kärlkramp, och jag har inte blivit yngre sedan dess, fyller sjuttio i år. Jag får väl se hur länge det håller.

Den här bilden är tagen fjärde februari 2008, allstå drygt sju år sedan.