Magnesiumolja
Hej!
Har lagt in nedanstående frågor även på alternativbehandlingar, men inga svar så jag provar här också.
Nån med bättre funtad hjärna än min outnyttjade, som kan hjälpa mej?
Jag vill räkna ut det elementära magnesiumet i 30 gram magnesiumklorid hexahydrat blandat i 1dl vatten till magnesiumolja,?
Fick ett, för mej, kryptiskt svar från kemikalieinspektionen:
Magnesiumklorid hexahydrat har en molvikt som är 203,3 gram där magnesiumkloriden står för 95,2 gram och resten är 6 vattenmolekyler. Magnesium väger24,3 gram och därför är innehållet magnesium i magnesiumklorid hexahydrat 24,3/203,3x100%=11,9%. Innehållet av elementärt magnesium är 11,9 vikt-% av produkten.
Så hur mycket är det?
Tar kroppen upp allt det elementära magnesiumet genom huden?
Jag skulle rekommendera att kolla in nötter och frön för magnesium. De fetter som är i nötter och frön smörjer leder plus att de innehåller väldigt mycket bra saker. Jag äter pumpafrön, linfrön och solrosfrön samt mandlar. Tål inte många nötter men mandlarna går bra.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
3.57 g.
30 * 0.119 = 3.57
På fråga två svarar jag vet inte. 😉
#2 Okej! Så om man behöver mellan 300-450 mg magnesium och om allt tas upp genom huden då är det ca 10 ml om dan man behöver smörja in?

Ja den tas upp genom huden. Bäst har jag hört/läst
Nä, det kan väl inte stämma. Du skulle behöva en 3 g. Kan ju inte vara 10 ml.

Jag använder magnesiumolja ibland, utan att mäta, och rent spontant tycker jag att 10 ml låter lite, om man ska smörja in hela kroppen, vilket jag behöver göra. Utgår från att magnesiumoljan består av 50 % magnesium och 50 % vatten. Brukar blanda själv av sk magnesium flakes från Shopping4net och använder magnesiumolja ibland och tar kapslar ibland.
He he, som sagt min outnyttjade… Vilken tur man är anonym! Visst, 3,57 gram är ju 357 mg. Jag behöver alltså klina på mej hela decilitern på en dag. Jag har provat 50/50 men den styrkan är lite för stark. 30/70 är lagom just nu tills jag vant mej. Men va bra, nu fick jag klart för mej. Tack, ni alla, som tagit er tid att svara!
Nej, 3.57 g är 3570 mg. Det är något som är fel med sifforna här.
Ja, du har rätt. Nu blev jag förvirrad igen. Då stämmer det kanske med 10 ml ändå?