Hur ser en vanlig LCHF dag ut för er?
Jag vill börja äta enligt LCHF men är en total nybörjare. Har tyvärr problem med Depression så behöver göra en matplan för någon/några veckor framåt så jag har något att följa. Om jag inte har det så kommer det garanterat slinka ner både godis, bröd och andra kolhydrattunga livsmedel.
Så ge mig tips på hur en vanlig LCHF dag ser ut för er. Har ni några goda recept ni vill dela med er av?
Det är viktigt med en bra frukost. Och bara kaffe är nog inte det bästa.
Jag kommer troligen vilja ha en ordentlig frukost. Det är iaf så jag fungerar just nu. Stor och god(!) frukost - middag/kvällsmat är till för att bli mätt…

#2 För mig är det inte viktigt med frukost :)
Alldeles i början åt jag frukost och då blev det ofta rester från gårdagens middag eller så stekte jag ägg eller gjorde en liten omelett.
Men ganska snart kände jag att jag absolut inte var hungrig alls på morgonen och numera dricker jag en mugg kaffe med en klick smör och en skvätt grädde i.
Skulle definitivt kunna klara mig utan det också men gillar att sitta en stund i lugn och ro på morgonen med min kaffemugg framför tv:n innan jobb.

Läs på hos t ex Kostdoktorns sida, så du får en uppfattning om vilka livsmedel som är OK att äta.
Jag äter sällan frukost, eftersom jag kör periodisk fasta 16:8, då jag äter det jag ska under 8 h och fastar under 16 h eller mer per dygn. På morgonen / förmiddagen dricker jag vanligtvis grönt te. Att börja med periodisk fasta samtidigt som man börjar med LCHF kanske är väl tufft, så det kan vara bra att ta ett steg i taget.
Vill man ändå ha något i magen, som är lätt att få i sig testa t ex
Te eller kaffe med kokosfett och eller smör i. Ta ca 2 msk.
Någon LCHF-smoothie. Googla för recept.
Äggdrink. Mixa 2-3 äggulor med 1 kopp hett vatten och 2-3 msk smör eller kokosfett. Smaksätt med t ex 1 tsk kakao och 1 knivsudd stevia. Även bär kan användas. Chokladvarianten smakar ungefär som drickchoklad.
Kokta ägg kan ätas som de är ihop med lite smör, som pålägg på fröknäcke eller med t ex tonfisk eller avocado. Kokta ägg bör alltid finnas i kylskåpet.
Gör en egen receptsamling med LCHF-recept. Utgå från de proteinrika livsmedel du vill äta och gör en matsedel. Cook once, eat twice, dvs gör storkok och ät rester. Vill du t ex göra köttfärslimpa så googla på "köttfärslimpa LCHF" så hittar du recept. Det brukar finnas en del LCHF-kokböcker att låna på biblioteket.
Äter du hemlagad mat nu? I så fall kan du göra det enkelt för dig när det gäller den biten ivf. Ät som du brukar men ta bort det onyttiga och sätt till mer fett.
Exempelvis fläskkotlett stekt i margarin med sås gjord på skyn och vetemjöl med potatis till blir till fläskkotlett stekt i en rejäl klick smör med sås på skyn och grädde med en sallad eller kokta grönsakertill. Svårare är det inte.
Frukosten är nog där man får tänka om totalt. Jag kör alltid ägg. Det är mättande och man behöver få i sig vitaminerna från gulan, så lika bra att få det gjort på morgonen liksom. Är lite periodare. Kokta, stekta, omelett. Kokta ägg slutar oftast som äggsallad. Enklast med rå lök, tomat, lite majjo och en klick CF. Jättegott. Eller lyxigare som västkustsalladsvariant med räkor, tomat, gröna ärtor, dill, CF, cajenn eller någon annan stark krydda. Man kan bara halvera äggen också, dutta på lite majjo och om man vill några räkor.
#6 Tack för bra konkreta exempel. Och ja, periodisk fasta är inget jag tänker börja med på en gång. Tänker (iaf försöka) äta enbart när jag är hungrig. Ska faktiskt bli spännande och se hur ofta/ hur många ggr om dagen det blir…. Är redan medlem på Kostdoktorn så tror (hoppas) jag har koll på grunderna
#7 Det är detta som är problemet. Då jag mår som jag gör psykiskt så har det blivit allt för mycket snabbmat och sen även total idétorka när det gäller vad 17 vi ska äta… Trillade in på bloggen Tommy Tappar. När man läser vad han äter så verkar måltiderna till 90% bestå av kött/fågel och smör/majonnäs eller bea till. Visst ja, han äter oxå en del ost om dagarna. Är det så er dagskonsumtion ser ut???
Förlåt. Jag läste ditt inledande inlägg igår, men nu när jag skrev hade jag glömt det där.
Nej, mina måltider ser inte ut som Tommys. Dels äter jag lowcarb men inte LCHF, så det ingår mer saker i min mat (s.s. bär, frukt och rotfrukter men i reglerad mängd). Jag äter inte färdiga såser utom köpemajjo, för jag äter det rätt sällan och tar för det mesta väldigt lite. Har nog lite större variation på köttet och maträtterna också. Kyckling undviker jag i görligaste mån (snuskig uppfödning, mycket omega-6). Försöker äta fisk (vildfångad fet, makrill och sill mest) minst någon gång i veckan och likaså lever.
Om det intresserad dig trots att det inte är LCHF så äter jag som sagt äggfrukost i någon form. En rätt normal middag med kött/fisk, potatis, för det mesta gräddsås, ibland någon grönsak och ibland inte och som kvällsmål (blir för det mesta stax innan läggdags) blir det oftast något gräddigt men inte riktig mat. Kanske bär/frukt med grädde eller ett glas chokladmjölk (cacao, grädde, mjölk, stevia).
Så jag käkar tre gånger. Stämmer ju inte med normala mattider iom man står sig längre. För mig bli det någon slag brunch en timme eller två efter att jag gått upp. Sen blir det tidig eller sen middag beroende på när jag gick upp och som sagt kvällsmålet. Jag har inga tider att passa, så jag har lyxen att äta när jag vill. Har man inte det får man väl anpassa mängderna så man är hungrig när det är tid att äta.
Om du behöver ha med dig matlåda så har jag ett tips ivf nu på sommarn. Jag är ute och cyklar en massa och tar matsäck med mig om jag planerar att vara ute länge, vilket jag oftast gör. Jag steker upp en massa saker som är gott att äta kallt och sen är det bara att greppa en påse frysen och slänga i kylväskan så är det lagom tinat när jag blir hungrig. Just nu har jag fläskkarréskivor, pannbiffar och faktiskt ett par kycklinglår. Till det gör jag en burk med potatissallad med CF, men det skulle ju funka lika bra med grönsaker i CF-dressing.
Det här skulle ju funka som jobblunch också om man inte absolut måste ha varm mat. Det är smidigt och går fort att få ihop nåt smakligt om man har köttet klart. Jag tycker det är jättegott, men kanske inte på vintern. Då vill nog jag också ha varmt och är jag hemma lagar jag ju varm mat nu också.

Som sagt vad.. börja i rätt ända.. dvs i affären!
Har du köpt på dig vettiga livsmedel kan du utifrån dem improvisera om du vill!
Oandra sidan.. när du köpte på dig de livsmedlem så gjorde du cirka 90% av arbetet!
Det blir då de rätter/måltider som de ingredienserna tillåter!
I början var det viktigt för mig med ägg o bacon som frukost.. så jag inte skulle falla av vagnen!
Du vet skräcken för att bli hungrig och inget att ha som går att äta!😮
Efter ett tag kom jag på att det satt mest i huvudet.. dvs man klarar sig galant minst ett dygn utan att äta om så krävs.. hur som helst så blir man inte lika sugen/skräckslagen/panikhugrig när man väl är omställd till att kunna leva rätt lång tid på ens fettdepåer!
Börja lätt, dvs sikta på tre måltider om dagen.. men måltiderna behöver inte vara lätta de kan vara feta alla tre om så krävs!
Om man säger som så.. vi äter kalorier och annan näring, det är ofta dödfött att skära ner på kalorier innan man fått till den homeostas som gör att man kan plocka ut ur fettdepåer mellan de planerade måltiderna.. utan hunger och sug/cravings!
Numera tycker jag frukost äts bäst o främst på Hotell, så man står sig till kvällen so turist/semesterfirare och på vardagar så äter jag lunch vid 12 eller så!
På helg hemma äter jag frukost vid 12.. ägg o bacon är en favorit.. ägg o sill vid andra tillfällen!
Enda gången jag fått lite panik är när jag bott på BoB och inga ägg fanns!😭
Såå.. bunkra ägg är ett hett tips!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Wow, tack hemul! Var långa svar med många bra tips.
Vet inte riktigt vart jag ska börja med ett svar så du får lite bakgrundsinfo om mig. Är som sagt deprimerad (går på antidepressiva), väger över 100 (- har säkert en stor del i varför jag är deprimerad) och har nu fått problem med magen pga (ursäkta uttrycket) all skitmat jag äter. Är i ett tillstånd just nu då jag "inte vet någonting". Vet inte hur jag mår, vet inte vad jag ska äta, vet ingenting, går runt i mataffären 15 varv för jag inte vet vad det var som jag skulle ha…. Det enda jag vet är att det MÅSTE ske en ändring på mitt liv. Äta vettig mat och gå ned i vikt är en bra start. Om det blir LCHF eller LowCarb återstår att se.
Har 1 vecka kvar i skolan (YH-utbildning) sen har jag 6 veckor sommarlov då jag har tiden och lyxen att äta när jag vill och vad jag vill - och förhoppningsvis genomföra denna ändring som måste ske i mitt liv. Har redan tjuvstartat, blir endast LCHF mat idag och så får jag se vad jag orkar i veckan.
Ursäkta svamlet men nu kanske ni förstår varför jag vill ha konkreta tips på vad man kan tänkas äta när man äter LCHF. Kan oxå inflika att alla svar och tips ni ger mig är otroligt värdefulla för mig. Jag behöver verkligen dom så TACK SÅ MYCKET!
Hoppas att du kan ha nån glädje av det trots att jag inte äter precis som du planerar att göra. Tänkte att just det där med "färdiglagat" kunde vara smidigt för dig. Jag fryser mycket i portioner som jag äter hemma också, typ grytor och sånt. Pratiskt att laga mycket och lätt att ta fram det man är sugen på sen plus jag gillar långkokskött och det gör man knappast en portion av. Tips om du gör det: frys inte med gräddsås. Frys i buljongen bara och slå i grädden när du värmer och koka ihop. Blir mycket bättre och fräschare.
Min personliga tro är att det viktigaste är att undvika skitmaten och antagligen spannmål. Det senare säger jag för att jag åt väldigt sällan snabbmat/färdiglagat/halvfabrikat/på lunchrestaurang förut heller och har aldrig gillat sött i någon större omfattning så godis och läsk var inte ofta det heller. Jag har fått jättestora hälsovinster och det enda jag uteslutit som jag åt regelbundet förut är spannmål.
Förresten kan ni få gratulera mig. Jag passerade -50 kg för ett par veckor sedan. Detta trots potäterna och att jag brukade skällas för kolhydratkramare på kostdoktorns blogg förut.😃
Och du, krångla inte till det för mycket för dig. Jag tror inte det är bra om du mår så där. Det är OK att ta det pö om pö. Du börjar säkert må bättre bara du börjar äta bättre mat så kan du ta detaljerna som det kommer om du vill och behöver.🙂
#11 ohh, hej Zepp. Smet du in där medans jag skrev mitt … vet inte vad inlägg….
Ja, paniken är riktig när jag blir hungrig och inte vet vad jag ska äta. Maken brukar få hålla sig undan då. Vet att handlandet av mat är det viktigaste (läs jobbigaste) steget, men om du läser mitt svammel så märker du att det är ett av mina största problem. Därför jag försöker göra upp en matplan = en inköpslista. Bunkra ägg var ett bra tips för där slog det slint precis. Hade bara 1 ynka ägg till frukosten 😭
#13 GRATTIS Hemul till -50 kg!!!! WOW!!!!
Tack än en gång hemul, du har just bevisat att jag inte behöver vara liberal med kolhydrater om jag inte vill - o fortfarande gå ned i vikt. Minskade stressen lite grann! Ja, färdiglagat låter som en bra idé. Ska bara orka genomföra den… O tack för tipset med frysa gräddsås. Har aldrig tänkt så lång men det låter verkligen som en toppenidé.
Jag tjuvstartade redan med LCHF igår och på kvällen redan så kände jag mig …lugnare…. Inte lika mycket ångest, inte hungrig men ej heller övermätt. Tom magen lugnade ned sig lite! Slutsats: Mina blodsockersvängningar har visst varit värre och farligare på mig än jag trodde…
Komplettera gärna med Omega 3, D- vitamin och magnesium mot depressionen

Jag fryser också in i portioner - det hjälper dels till att göra vardagen lättare. Dvs man kommer hem trött från jobb och har färdiga portioner som bara är att värma vilket förhindrar att man kanske smäller i sig något olämpligt.
Sen har jag tyvärr ett stört ätbeteende som fortfarande sitter i efter flera år med lchf och minus 45 kg.
Om jag lagar t ex köttgryta i en stor kastrull och inte genast fryser in portionerna så är risken stor att jag äter alldeles för mycket - då kommer mitt gamla beteende in där jag tar om på tallriken flera gånger trots att jag egentligen ÄR mätt.
Så jag fryser in tillsammans med ev sås - det är bara mina blandgrönsaker eller vad jag ska ha till som jag steker/kokar vid varje tillfälle.
Detta "ta om"-beteende sker inte om jag är bortbjuden utan endast hemma 😛

Det finns en del som hävdar att Depression är en autoimmun reaktion eller en form av låggradig inflammation orsakad av läckande tarm. Protein från gluten eller mejeriprodukter (kasein) skadar tarmhinnan och hamnar i blodet och kommer i konflikt med immunförsvaret. Det är möjligt att det räcker att ta bort gluten och att man fortfarande tål en del mejeriprodukter. Du får känna dig fram. Jag nämner det ifall du är intresserad.
Resistent stärkelse är ett sätt att förbättra sin tarmflora. Den resistenta stärkelsen bryts inte ner utan blir mat åt bakterier i tjocktarmen. Enklast är att dricka potatismjöl utrört i kallt vatten. Börja med 1 tsk och öka efterhand som det känns bra.
Även mjölksyrade grönsaker sägs vara bra för magen. Mycket av det mjölksyrade som säljs i butik är pastöriserat. Smak och konsistens finns kvar, men de goda mjölksyrebakterierna som man är ute efter, har dött. Med lite tur kan man hitta opastöriserat i affärerna. Det är inte speciellt svårt att syra själv. Karin Bojs har skrivit en bra bok och det finns en del recept på nätet. Vitkål innehåller 4 % kolhydrater och surkål 2 %, så jag antar att en del kolhydrater blir mat åt mjölksyrebakterierna under själva syrningsprocessen.
#15 Tack! 😃
Jo, det är jättekul för det har inte varit helt lätt. För mig funkar det bättre med lite mer kolisar. Jag började innan LCHF fanns som begrepp, men jag åt ju ungefär så. Det funkade inte för mig. Övergångsbesvären gick aldrig över (var konstant dum i huvet) även om jag fick rent fysiska hälsoförbättringar och jag gick inte ner i vikt. Läste originalen snarare än de svenska tolkningarna och insåg att det inte behövde vara så himla lågt på kolhydraterna. Då började jag må bra. Men det tog ytterligara några år innan jag insåg att jag nog inte kunde äta mig så där härligt mätt som det beskrivs om jag skulle gå ner i vikt i stället för upp som jag dittills gjort och si då föll alla bitar på plats. Man får ta allt med en nypa salt och anpassa efter hur man själv fungerar, det är min tro.
Angående konkreta tips. Har du City Gross där du bor? De har bättre (ivf bättre hanterat) kött än de andra och de är billigare. Ofta extrapiser också. Om du har frys, bunkra när det är billigt sen när du kommit igång, så har du snart ett lager att ta av. Fläskkarré, oxbringa (har de alltid, toppen till grytor och fett som bara den), oxlägg (magert men gott och nyttigt), köttfärs, fläskfärs, färskt fläsk, revbensspjäll, broskben (jättegott att steka som spjäll, godare faktiskt) är sånt som jag brukar köpa. Plus finkött som entrecôte och biff när det är bra pris. Plus lever och njure. Hjärta är ett annat organ som är både nyttigt, gott och billigt om man inte har aversioner mot det. Frys köttet i portionsbitar om du tänker laga vartefter och i större påsar om du ska ha det till grytor och sånt.
Försöker köpa frukt och grönt eko (har inte råd att göra det på köttsidan) och där tycker jag Willys är bäst. Bra sortiment frysta ekologiska grönsaker. Ärtor, gröna bönor, broccoli, blomkål, spenat… Lök och vitlök förstås, men då färsk. På fruktsidan blir det mest banan och apelsiner runt jul, men jag plockar en hel del bär själv, i skogen och på en grannes kolonilott, så där är jag självförsörjande.
Och glöm inte fisken!😉
Men som sagt, börja enkelt. Köp sånt kött du gillar och vet hur du ska laga till. Fläskkarréskivor, färs och makrill i tomatsås på burk är nog en slags bassortiment för många av oss. Och ha alltid ägg hemma! De står sig, så har man plats kan man köpa mycket på en gång så man vet att man har. Smör, grädde och kanske CF bör man också ha.🙂
#16 Har konstaterad D-vitamin brist. Tar redan maxdos enl läkares rekommendationer. Magnesium …. attans, mitt kosttillskott innehåller bara 26 % av dagsdos. Får komplettera lite där.
#17 Håller med att infrysta portioner är bra, har bara inte lyckats ta mig i kragen och komma till skott på den punkten. Känner oxå igen mig på "ta om" beteende. Skönt att veta att jag inte är ensam. Tack!
#18 Detta låter väldigt intressant. Måste läsa mer om detta…. Hmm, ta bort gluten. Är detta relaterat till att vara allergisk mot gluten? Tog precis ett sånt test och jag är INTE allergisk iaf. Fast detta låter som en vettig idé att prova så det ska göras, lovar! Potatismjöl har jag hemma så det blir nog att prova redan ikväll. Syrade grönsaker låter oxå väldigt intressant. Detta får dock vänta till helgen då jag har mer tid.
#19 + #20 Tråkigt att höra att det inte varit lätt för dig hemul. Men med tanke på viktresultaten så har du iaf till slut hittat rätt väg för dig att gå. Bara det är en stor bedrift! (Men anser mig varnad och ska försöka att oxå prova mig fram tills jag hittar rätt för mig.)
Tyvärr ingen City Gross här, finns 1 h bilfärd bort. Får kanske ta och storhandla kött där. Har redan varit inne på det då jag försöker få mina katter in på "rå diet" föda. Behöver en massa kött till dom oxå…. Och katterna får nog behålla alla läskiga hjärta/lever/njure då jag inte är modig nog att äta sånt. Annars var det väldigt bra tips du hade. OCH kom ihåg att inhandla de förbaskade äggen idag … Yippi … Så nu finns det sånt hemma!
Vill gärna gratulera dig, Hemul! 50 kilo - sannerligen imponerande! Du bidrar också väldigt mycket här på forat med egna erfarenheter, förslag, insikter och balans. Så tack!
Och dig Milliz83, önskar jag lycka till! Ta små steg och gör dom till delar av vardagen och gläds åt allt som funkar. Det kommer säkert att gå bra för dig. Man blir verkligen en gladare och starkare människa när man blir lättare.
#22 Tack för lyckönskningen! *Sov gott*
Tack LaRose. Har fortfarande en 25 kg kvar, men går jag inte ner mer än 10 till så får det vara så. Då väger jag 75. Allt under det kommer jag att se som bonus. Det roligaste är att äntligen börjar de här målen som funnits där hela tiden att se realistiska ut. 10 kilo, vad är väl det? Jag gick upp från 56 till 136 och då kändes att väga 75 kg igen både oöverstigligt och orealistiskt, för att inte tala om 56! Runt 60 vore nog idealet, men som sagt, det få vi se hur det går med det.😉

#21 Man kan vara överkänslig mot gluten eller något annat ämne i spannmål, även om man inte har en diagnosticerad glutenintolerans. Det finns ett antal människor som tagit bort spannmål, utan diagnos från vården, och mår utmärkt av det.
Lästips. Anna Hallén - Gnisselzonen. Bitvis ganska teoretisk, men en gedigen genomgång om tankarna bakom LCHF och sambandet mellan kost och hälsa.
Martina Johansson - Magstarkt. Om sambandet mellan tarmhälsa och övrigt mående. Hon har även skrivit en bok som heter Hormonbibeln. Personligen tycker jag att Magstarkt är intressantare. Hormonbibeln handlar mycket om fitness och antidepressiva, så den gav inte mig så mycket.
Milliz83, hur mycket D tar du? Den rekommenderande maxdosen är fortfarande relativt låg, tror jag.
#25 Antog att det var nåt sånt som gällde…. Hmm, Magstarkt låter intressant. Får se om jag får tag på en billigt…
# Jag tar 100 mikrogram eller 4 000 IE D-vitamin varje dag.

Från det ena till det andra.. fortsätt med att planera dina måltider i affären!
Kan inte nog poängtera hur viktigt det är.. för det konstiga när jag tänker efter.. allt som jag köpt hem har jag en tendens att äta upp! 🤪
Förutom ägg och smör, så är köttfärs det jag tar till när jag har slut på ideer!
Till slut står man där med köttfärsen och blir tvungen att göra någon måltid med den!
Om du tar högdos D3 så köp nästa gång ett fabrikat med K2 i.. för D3 ökar kalciumomsättningen.. K2 ser till att det hamnar där det skall, dvs främst i benstomme och tänder!
#27 Oj! Visste inte att de höjt gränsvärdet så pass. Då så.
#28 "allt som jag köpt hem har jag en tendens att äta upp!" ……… vad konstigt, händer samma sak här med. 😃
K2…. Antar att det är skillnad på vitamin k och vitamin k2? För i så fall så får jag inte i mig något. Får se om det existerar en magnesium och k2 vitaminblandning utan att det blir för mycket av övriga vitaminer….
#29 Maxdos enl. läkarens (!!!!) rek….. Vill bara förtydliga att 4 000 IE verkar vara den rek övre maxgränsen som bestäms av … livsmedelsverket (?) eller vilket organ det nu är som bestämmer detta. Denna gräns som säger tar du över detta så riskerar du överdos.
Trevlig midsommar allihopa!!!
Och tack än en gång för all hjälp och stöttning!
#30 Blev förvånad bara för jag trodde inte man använde så höga doser. Vi som har tagit D ett tag tar ungefär så (själv tar jag 5000), så det är inte det, men jag trodde inte man fick så mycket genom vården.
Angående K2, behöver man verkligen tillskott? Ta en titt på listan på födoämnen med hög halt K2 här. Tror det är få lowcarbare som inte äter de flesta av dem tämligen regelbundet.
http://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient/
Det sista på listan är lite lustigt dock. Köttfärs? Hä? Varför står det inte bara nötkött? Lär väl inte bli mer vitaminer för att man maler det.😛
"The pancreas and salivary glands would be richest; reproductive organs, brains, cartilage and possibly kidneys would also be very rich"
OK, bukspottkörter, spottkörtlar, könsorgan och hjärna kanske inte står på menyn så ofta, men det låter som långkokskött och riktig buljong är en rätt god idé.

Det finns de D3 med K2 i samma kapsel!
#32 Gränsen kan bero på vilken läkare man pratar med… Hade konstaterad D-vit brist redan i höstas. Problemet är att den läkaren sa aldrig något om så höga halter. Visserligen kan jag inte ens komma ihåg att vi någonsin pratade halter…. Iaf var jag dum nog och bara kollade rek på vitamin burken. = 50 IE…. Ny läkare, nya prover och ja, hade ännu värre D-vitamin brist… Fast när jag berättade att jag hade brist redan på hösten och bara tog burkens rek. så kunde han räkna ut att det halten knappt ens räcker för att hålla D-vit. nivån uppe.
Så då köpte jag på mig 2000 IE D-vit. burkar som kommer räcka en 3-4 månader. Så sorry Zepp, K2 vitaminet får vänta….