Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 7983 ggr
Emmepemme
0

Kan en fasta för mycket?

Hej alla kloka människor!

Jag äter vanligtvis liberal lchf sedan två år tillbaka, men då jag har ett belönings-/tröstätningsbeteende kring mat har jag gått upp lite i vikt - lchf under dagen och glass i flera kvällar i veckan under hela vinterhalvåret är inte en bra kombo. ;)

Nu har jag ungefär 3-5 kg jag vill bli av med i sommar och jag tänkte börja med 5:2. Sedan innan äter jag sällan frukost, så jag fastar vanligtvis omkring 14-18 timmar om dygnet. Nu undrar jag om jag borde börja äta frukost när jag dessutom ska heldagsfasta två dagar i veckan? Jag kommer att lyssna på min kropp, är den hungrig på morgonen så äter jag då, men om jag inte är det? Är det okej att fasta på då? 

Tack på förhand för svar! :)

Septima
3

Det brukar ju varnas för fasta/5:2 och liknande radikala matminskningsupplägg i kombination med ätstörningar . Vet inte om det finns några belägg för den varningen men rent logiskt låter det rimligt att den som har ett stört förhållande till sitt ätande kan riskera att förvärra det med olika typer av fastekurer.

Du kanske just nu ser det som att ditt problem är att du har några kilo för mycket. Genom att fasta lyckas du antagligen relativt enkelt göra dig av med dem. Då kan du fortsätta med ditt tröstätande eftersom du vet att du enkelt kan bli av med det du lagt på dig. (Jag talar av egen mångårig erfarenhet men alla fungerar så klart inte som jag). Sundare och mer långsiktigt är att ta tag i själva tröstätningsbeteendet.

Ät snarare mer, men ät det som i LCHF-sammanhang brukar kallas "riktig mat".  Låt bli allt skräp (sött och annat som du brukar tröstäta) under en några veckor (bestäm innan hur lång tid du tror dig om att klara av så inte blotta tanken på "aldrig mer" får dig att vilja trösta dig igen…). Det är mitt råd - men människor är olika och det som fungerar för den ena kanske inte fungerar för den andra.

parsley
1

Tror att du har betydligt mer att vinna på att ta tag i ditt ätbeteende, än att lägga till fasta.  

Vet du vad som utlöser ditt glassätande? Ren hunger eftersom du ätit för lite under dagen? Behov av tröst eller något avstressande? Belöning för att du varit duktig och ätit LCHF under dagen?

Äter du tillräckligt när du har ditt ätfönster? Registrera gärna vad du äter i t ex kostbevakningen.se så du får uppfattning om hur mycket proteiner, fett och kolhydrater du äter, samt hur mycket energimängden i form av kalorier. 

Om du ändå väljer att fasta, se till att du får i dig tillräckligt med näringsrik mat de dagar du äter. Fasta ska inte vara ett sätt att kompensera för skräpmat. 

TDEE och BMR är två kalorimått som kan användas som utgångspunkt. TDEE är ditt normala kaloribehov och BMR motsvarar i princip det kroppen gör slut på när du ligger helt stilla.  En engelsk sida som kan användas för att beräkan TDEE och BMR. http://thefastdiet.co.uk/how-many-calories-on-a-non-fast-day/

Effie
1

Jag testade att kombinera 16:8 och 5:2. 16:8 är mitt normal sätt att äta, då jag inte gillar att äta på morgonen, 5:2 ville jag testa för vikten. Jag testade lite olika varianter: äta 500 kcal på fastedagen uppdelat på flera mål, 500 kcal I ett mål, och att hoppa over maten helt. Det senaste var lättast, men det innebar att jag inte åt någonting mellan middag kl 18 dag 1 och lunch kl 11 dag 3. Efter ett litet tag var jag constant hungrig, och lade ner alltihop.

Jag har funderingar på att pröva igen, nu genom att hoppa over lunchen två dagar I veckan; då blir det 24 timmar mellan middag och middag.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

OlgaMaria
0

Eftersom du gärna tar något att äta på kvällen kanske du helt enkelt ska bestämma dig för att äta middag varje dag och sen inget efter det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmepemme
1

Tack för alla bra inlägg och tips! Jag tar till mig varningarna och era erfarenheter.

Att jag tröstätit glass har främst att göra med att det varit en tung termin  i skolan (jag har läst nationalekonomi på distans hela hösten) med omtentor och stress från jobbet. Så att ta en paket glass på kvällen för att varva ner kändes inte så farligt (och det är ju alltid "sista gången").

Sen har jag även en litenlitenliten ätstörningsproblematik i form av att jag gärna äter VÄLDIGT mycket, både mat och osunda efterrätter. Att "bara bestämma mig" har funkat rätt dåligt för mig oftast. Att jag slutade röka för två år sen (var en riktig storräkare) bidrar nog också till tomhetskänslan på kvällen, då jag ofta brukade sitta och röka och "mysa" på trappen eller snusa i soffan. Men det blir bättre och bättre.

Jag har sedan nån månad mer eller mindre slutat med glass/söt belöning och äter inte längre ens lchf-efterätter. Att ta bort triggers som nötter (främst jordnötter) har också lugnat mig mycket. Istället har jag lagt till potatis till middagarna och det har känts rätt enkelt att inte äta kvällstid (låt vara för att jag varit proppmätt hela kvällen). 

Så syftet med att köra 5:2 är dels att gå ner i vikt och dels att få perspektiv på portionsstorlekarna/vänja kroppen vid att känna sig lugn trots att den inte ligger däst som en boaorm som just svalt en flodhäst (jag har dessutom väldigt långsam matsmältning). För det är tråkigt att inte hinna förbränna middagen förrän i mitten av natten och därmed sova rätt uselt. :)

Jag kommer nog att köra så gott som helfasta från middag-middag två dagar i veckan, eventuellt kan en guldmjölk slinka ner också. Om det blir jobbigt kör jag en dag i veckan (jag har kört 5:2 för några år sen, men jag gav upp rätt fort för att det var jobbigt med två fastedagar).

Det  jag helst vill är att känna mig lugn och att kunna äta lagom av det jag vill äta (och enkelt undvika det jag inte vill äta).

OlgaMaria
0

Många som har svårt att känna mättnadskänslor funkar det inte så bra för med fasta. Man överkompenserar bara istället nästa dag och äter alldeles för mycket då. Men prova dig fram du! Jag tror nog att det kan vara bättre att hitta ett sätt som funkar varje dag. Då kan kroppen vänja sig på riktigt. Det är för många extremt svårt att vänja sig vid något så varierande som 5:2.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jenny_li
6

Jag kan bara tala utifrån mig själv som kör just den kombinationen – 16:8 + 5:2 och en relativt (grönsaks-)liberal LCHF däremellan – jag tycker att det funkar alldeles utmärkt. Det är jobbigt i början, men jag märker vecka för vecka att kroppen mer och mer vant sig vid fastedagarna, och att jag inte längre går och är vansinneshungrig under fastan. När jag fastar fastar jag – dvs då äter jag ingenting alls, inga 500 kcal för det är inte kalorierna jag "jagar" utan tiden, tid för kroppen att vila och kalibrera om mellan matsmältnings-arbetstopparna. 

(Ska flika in att dr. Jason Fung är min "idol" :-) och det är hans fasteidéer jag går efter. Enligt honom är alla (?) vällevnadssjukdomar/-symptom kopplade till förhöjd nivå av insulin i systemet, vare sig man är diabetiker eller ej, och fasta är ett effektivt sätt att sänka insulinnivåerna i kroppen. Det är alltså den logik jag fastar efter och därför är min fasteprincip att jag inte sparar kalorier, utan skjuter upp ätandet en stund för att ge kroppen tid att kalibrera om, så att säga.)

Såhär äter/fastar jag:
Vardagsmorgnar äter jag inte frukost. Svart kaffe och vatten. Sen mer kaffe. Och vatten. Och… ja, ni fattar. Två vardagar i veckan hoppar jag dessutom över lunchen, och äter först till nästa middag. 
På helgerna äter jag frukost/brunch med familjen – vanligen vid 11-12-tiden. Det blir inte riiiktigt 16 timmars fasta då, men det är nära nog tycker jag.

Jag, som också dras med gammal ätstörning, känner mycket väl igen beteendet med att skjuta upp måltider – men för min del triggar det faktiskt inte. Jag tror att det hänger ihop med att jag inte ser det som något jag gör i första hand för att gå ner i vikt, utan för hälsan i bredare perspektiv. Jag triggas betydligt mer av att befatta mig med vågen – vare sig jag gått ner eller står still. Jag tror inte att man rent generellt kan säga att "fasta triggar ätstörning", för så enkelt är det inte. Det är som med allt annat – alla triggar på olika saker, och tricket är nog att bli medveten om vad ens EGNA triggers är, och bearbeta dem.

Kvothe
1

Avslutade igår en äkta vattenfasta som jag gjort i 11 dagar.
Sötsug försvinner med fastan och därtill fettvikt eftersom jag varit i djup ketos från dag 2 frammåt. Uppskattar att ca 5.5kg vatten försvunnit och 3.5-4kg fett.
Gick från 125kg till 116kg på 11 dagar.

Drack alltså bara vatten och knaparade på  lite himalaya salt dagligen.

Har gått bra att koncentrera sig, sporta, jobba, bada bastu och ha ett normalt liv.
Väldigt lite hungerskänslor.

Om du har mer tid under sommaren kan du läsa på mer om vattenfasta som alternativ.

PS: Gör det inte om du är underviktig eller gravid.

Malinochclaes
1

#5 Vad är guldmjölk? (Jag är trädgårdsintresserad och då vet man vad guldvatten är. 😉)

hemul
1

Haha! Samma tanke här och jag vet dessutom vad golden shower är. Nästan lite rädd för att läsa svaret. 😛

jenny_li
0

Misstänker att trådstartaren syftar på så kallad "golden milk", en dryck gjord på gurkmeja som ska ha helande och antiinflammatoriska egenskaper. Finns miljarder (?) recept – ett här: http://www.yogabalans.com/golden-milk-yogisk-elixir/

hemul
0

Tack! Det där både såg gott ut och lät gott!

Näring
0

"Jag kommer att lyssna på min kropp, är den hungrig på morgonen så äter jag då, men om jag inte är det? Är det okej att fasta på då?"

Absolut! Det är helt ofarligt att hoppa över frukost!