proteiner
Dags att skriva av sig igen då. Då man ska hålla koll på proteiner så märker jag att jag inte kan äta så mck mat. För jag kommer upp i mitt behov väldigt fort. Ex. 2 ägg till frukost=13p Kyckling till lungt 200g=40p o ska jag har 2 skivor halumi till e jag redan uppe i mitt behov av proteiner…fattar inget…känner mig lagom blåst☺ Hur gör ni andra? Proteiner finns i allt och just nu så går jag över behovet med ca 10p det är inte mck men ändå. Lchf förespråkar (alf vad jag läst) att du kan äta hur mck ägg som helst…nä d kan man inte om man ska hålla sina proteiner… Suck blir tokig

Vad har du utgått från när du räknat ut ditt proteinbehov?
Skriver allt i min app som räknar ut allt o då även proteiner…räknar jag/den fel?
Ca 1g per kilo…ska äta 64g protein

Testa att jämför resultatet i appen med t ex kostbevakningen.se och se om du får samma resultat där.
Lite tumregler för proteinbehov:
WHO, minimum vid stillasittande arbete, kroppsvikten * 0,8. Väger man t ex 70 så blir proteinbehovet minst 56 gram per dag.
Kroppslängen i centimeter -100 = proteinbehovet per dag. Är du 171 cm lång, blir proteinbehovet ca 71 gram per dag.
Proteinbehov = 1 gram per kilo önskad kroppsvikt
Proteinbehov enligt föreläsningen Proteinhajpen på Kunskapskanalen 1,1-1,3 gram per kilo kroppsvikt. Elitidrottare kan äta 2 gram per kroppsvikt.
Det finns alltså lite olika teorier om hur stort proteinbehovet egentligen är och siffrorna får ses som ungefärliga, eftersom det är svårt att äta med gramprecision. Du kan ju jämföra dem med din app.
Tycker du att det är svårt att få till måltider, ät mindre protein varje gång och fyll på med fett och grönsaker så du får en mättande portion.
Har jag förståt det rätt…antal protein för vikt +antal protein för längd? Då hamnar jag på mer protein per dag. Men enligt min app ska jag äta 64g…hm jopps brukar använda mig av kosrbevakning oxå☺ Tusen tack för din hjälp
Japp även kostbevakningen visar på 43g protein för 200g kyckling lår…alltså är det inte mck kvar till dem 64g jag ska äta om dagen… Ang förra svar från mig…jag ska inte plussa vikt o längd…d e 64g per dag…

Det där är ditt minibehov.. dvs du skall alldrig eller sällan understiga detta!
Optimalt behov är annorlunda än minibehov.. mini av nästan vad som helst är sällan det samma som optimalt.
Såå.. om du kommer lite över minibehovet så kanske det närmar sig optimalt intag?
Sätt hellre 1,5 som något att sikta på.
Oså kommer vi osökt in på HF, dvs E%.. nu blev det krångligt helt plötsligt.. ju högre andel fett av E% ju mindre protein+ kolisar!
Oså får du räkna med det kroppsegna fettet i kalkylen.. nu blev det visst superkrångligt?
Grejen är att matte är krångligt.. för att inte tala om E% och näringslära.
Hur som helst, LCHF är ingen kött/proteindiet.. det är en fett/ketogen diet.
Dock är det som så att protein är essentiellt och nästan en konstant i din föda iomed att det är essentiellt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu har du verkligen snurrat till d för mig haha Jag räknar i g…E% e krånglig för mig😊 jag e 169 o väger idag 64…så jag äter 64g protein…men visst…en måltid o frukost o sen är d kört haha men jag ärer liberal…har alltid minst 20 kh kvar att förbruka…idag har jag ätit bara 5 kh…knäppt men 11g protien mer än jag ska… Ärligt så blir jag inte klok på d
Zepp…läste ett annat inlägg från dig…ang skippa kokos fett i kaffe o så blir andedräkten bättre?

Som sagt vad näringslära och räkna på macronutrienter är krångligt!
Det kan om man är lagd åt det hållet bli lika struligt som att räkna på kalorier!
Grejen som jag vill förmedla är att det finns ingen magisk diet.. bara din magiska kropp!
Sträva efter att hitta det kostupplägg som leder till att du mår som allra bäst och har hälsan.. förutom olika kostappar så försök att kolla av vad din kropp signalerar och försök att se bortom olika sug och begär!
Om det är som så att du har låg vikt men ändå love handles,, så är det muskler som fattas!
Då kanske du skulle äta protein mer optimalt för vad dina muskler behöver, samt träna upp dem?
Stark ketos tenderar alltid att leda till att man andas ut acceton.. det är hela grejen!
Dricker man fett så tenderar det att ersätta andra livsmedel som skulle kunna tillföra andra näringsämnen som eventuellt skulle kunna vara en fördel att inta!
Tackar för dina svar…jag försöker äta mindre protein för att inte ha dendära berömda fruktansvärda andedräkten… Än stinker inte jag sååå värst mck Näää tränar absolut inget kan jag säga…springer inland på mitt jobb haha men d e i stort sätt allt… Någon bra tips på hur jag ska få i mig mer fett?…kanske klunka lite grädde?☺

Man brukar skilja på Dragon breath och Keto breath!
Dragon breath är för att man använder för mycket protein som energi.. det skall främst vara en byggsten i kroppen!
Får man Dragon breath äter man för lite fett eller kolhydrater!
Keto breath uppstår främst i början, då man andas ut ketonkroppar.. dessutom brukar det kännas som att man har en död råtta i munnen!
Dragon Breath luktar ammoniak, dvs stall, Keto Breath luktar acceton dvs nagelacksremover!
Att 10 g protein kan orsaka sådan andedräkt…hade förståt om jag gick alf det dubbla över det jag ska äta…får verkligen hålla mig till x 64g då…får käka massa smör…d måste ju vara mån balans mellan protein och fett… Ska göra mitt bästa då Tack

Mm.. tror inte heller att 10 gram extra utöver ditt minibehov lär ge Dragon Breath.
Såvida du inte äter för lite kalorier?
Vilket oxå kan ge upphov till både dragon och keto-breath.
Kcal e inställda på 1700 per dag…jag brukar ha minst 600 kvar när dagen e slut
ush plötsligt handlar det inte om att räkna kh utan protein….😢

Äter du 1100 kalorier per dag, dvs 1700-600= 1100, så äter du väldigt lite kalorier, vilket innebär att det finns risk att kroppen går ner i energisparläge istället för att bränna fett.
LCHF är en högfettsdiet, dvs low carb och high fat. Missar man fettbiten och äter normalt eller mycket protein och lite kolhydrater, så blir det antingen en svältdiet av traditionell kaloribantningskaraktär eller en högproteindiet.
Tips för att öka fetthalten. Ta kokosfett i te eller kaffe och ta extra smör på t ex kött eller grönsaker.
Gör en smoothie på äggulor. Ta två äggulor och 2-3 msk smör, kokosfett eller ghee och mixa med en kopp hett vatten. Smaksätt med t ex 1 tsk kakao och 1 knivsudd stevia. Kassera äggvitorna om du inte vill spara dem till ett senare tillfällle. Du får i dig det nyttiga från äggulan, en hel del fett och håller ner proteinmängden.
Tack för dina tips ska testa☺
Vad händer om man drar en beta över både fett och proteiner? Går man ner i vikt ändå?

1700 Kcal per dag verkar mer rimligt!
Såå.. då kan vi konstatera att det är fett som saknas i din diet!
Det blir till att äta cirka 80 gram smör innan du går och lägger dig!
Faast.. det vore bättre du ökade äggulorna som du fått tips på.
Idag är jag snart uppe i d fett jag ska äta…men har knappt ätit något…1 dl keso med 2 msk grädde…tog bara några sec att äta☺ 3 kaffe med 1 tsk kokosfett…1 liten avocado me 50 g skagen röra o kyckling med 2 skivor halumi….detta från 00.00 till 00.00 kyckling har jag kvar att äta då…redan dragit över med 7 g protein o väntar me att kycklingen då jag ska jobba natt…
Kyckling, och särskilt då kycklingfilé utan skinn, är något av det magraste och mest proteinrika kött du kan äta.
Har du provat att byta ut dina 200 g kyckling mot samma mängd fläskkarré eller lax? Du får mindre protein per portion och automatiskt mer fett.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Det är kycklinglår med skinn☺ men nu var det färdigt lagat och jag ville inte slänga d☺ ska helt klart byta sen till annat än kyckling…köttbullar ska vara protein snåla…12g för 10 köttbullar. Tack för tipset
Tycker jag inte du behöver. Fläskkarré innehåller (enligt tabell) 17.8 g protein och kycklinglår 18.90. Ganska likvärdigt på den punkten alltså.
Jo per 100g ja☺ men men…köttfärs är det mindre i…får testa d haha

Gillar oxå kycklinglår.. men mina får simma i en smörbaserad currysås på slutet!
Köttfärs är ett himla praktiskt livsmedel, det går nästan att variera hur mycket som helst!
Tror som sagt inte att proteinet är något problem för dig utan det fattas fett i din kost.. och vill du inte dricka fett så testa färskt sidfläsk.. whoping upp till 85E% fett!
Fläskkaren lär innehålle betydligt mer fett E%!
Dvs du får mer fettenergi E% från karren.. men mest protein från kycklingen.
Kaffe dricker jag med kokosfett så där e det ingen fara…har bara 7g fett kvar att nyttja så idag e jag nöjd☺ D e mer att hitta rätt livsmedel för hela dagens behov…så jag kan dela upp d bättre o smartare☺ d e just nu mitt problem

Alldeles riktigt.. det är rätt takter!
Lite nya recept och råvaror är själva grejen, då slipper du dricka ditt fett!
Det är som sagt nyttigare att få sitt fett från äggulor än att dricka kokosfett i kaffe.
D tar sin tid att komma in i det…kan jag säga…ska absolut testa med ägg gulor. ..men jag tycker d e gott med kokos fett i kaffe…hade jag inte haft d idag i kaffe så hade jag nog inte kommit upp till fettet nivå haha
Nu väntar jag bara på att andedräkten ska regleras me…rutten kött i munnen smakar d
Nej, det är inte mindre protein i köttfärs. Det är mer. Ivf om du köper vanlig köttfärs, som brukar hålla 10% fett. 🙂
Hittade en bra sida där 200g köttfärs innehåll mindre än kyckling. ..en fråga igen då☺vad för kött brukar du sj äta?
Kyckling? Hel kyckling, bröst, lår?
Jag? Jag äter allt möjligt kött, från fett till magert. Dock sällan kyckling (för jag tycker det är äckligt numera) och aldrig enbart kycklingbröst (för jag tycker det är torrt och tråkigt). Men jag äter annat magert kött, som t.ex. biff. Har inga problem med att ladda in smör och grädde, så det är inget problem. Du får vänja dig vid att äta mindre kött helt enkelt, om det nu är så att du äter extremt mycket. Och mera fett.

Altså det är som Hemul säger.. rätt vanligt att standard köttfärs är just cirka 10% fett, hittar oxå nötfärs med 5 %!
Ibland har de lite lockvaror extra billig blandfärs med mer fett.. upp till whopping 15-17%!
Att stirra sig blind på tabeller och koncept (LCHF) kan ibland leda till att man fastnar i olika uträkningar.. om man är lagd åt det hållet!
Testa emellanåt att äta rätt fritt av matvaror/recept du har lärt dig och logga sen vad det blev!
Jag räknar ut hela receptet vad det blir i fett protein och kh…som sagt tar det en stund att få in det i systemet att kunna fördela protein på hela dagen. Jag vill ju inte förbruka allt på endast två måltider☺ Jag tackar så mck för era råd, det hjälper mig mck. Men märker att mååååånga lshf recept är utformade för dem som har mer kg att bli av med. Mina envisa kg fördelar sig just bara runt magen. Så jag är absolut inte överviktig…därav måste man få ett helt annat tänk ang mat.

Om det sitter mest på magen/love handles, så rekomenderar jag mer protein än minimum och fysisk aktvitet, kontemplation samt att slappna av vad det gäller exakta beräkningar!
Japp precis som du säger…love handles…nja…erkänner att jag e fruktansvärt låt att träna…drar varje dag över protein behov med ca 10g… Varför jag räknar så exakt (försöker) är att jag vill slippa den förbaskade andedräkten. Givetvis måste jag väga upp det med fettet med…nu har jag alf inga 80g fett kvar som förut☺

De 10 kan du med största sannolikhet låta vara som de är, det är nog mer optimalt intag i stället för minimum!
Dvs man äter rätter som man gillar/tycker om att handla och laga.. och så länge de inte är helt uppåt väggarna fel så bör man låta den delen bero och koncentrera sig på andra livstilsfaktorer i stället!
D försöker jag hålla…laga d jag gillar. Men all födelning vill sig inte alltid. Jag lär nog kommain i det. Om jag nu höjer protein ska man höja fettet oxå då?

Du låg ju redan bra på protein och rätt lågt på kalorier, då är det fett som fattas.
Dvs byt kycklingen mot entrecote eller varför inte sidfläsk?
Jadu…nu e det inga problem att komma upp till fettet haha…till och med lite över☺ nja…äger ingen bank direkt😀

Sidfläsk är fattigmansmat!
Kyckling är oxå dyr mat per kalori!
Entrecote undviker jag då det kostar mer än smakar!
Rumpstek är mer min favorit som jag kan kosta på mig när andan faller på!
Färs i olika former kan man variera hur mycket som helst.. och ofta säljer de ut med lockpriser lite fetare färs!
Entrecôte är obetydligt fetare än kycklinglår ivf. Ska du ha rejält fetare får du gå på sidfläsk och tjocka revebenssjäll men de senare är ofta putsade nu eller gjorda på bog istället för sida.

Förr kunde man på ICA köpa fläskkotletter med upp till 2cm fett runt om! 🤤
Troligen var det Danska grisar.. så lite dåligt samvete fick jag!
Men som Hemul skriver.. f*n de putsar bort allt fett numera!
Köper man en fläskkotlett i dag får man dåligt samvete, för det ser ut som om grisen svulit ihjäl!
Haha…jag brukar köpa kött privat o då vet jag att får dår fint kött☺ testar alla era tips o ser vart det leder☺
Man kan köpa fläskkotlettsspill jättebilligt på grossen, fast de har inte alltid. De tar 19 spänn för det om jag minns rätt. Det är godare än de torra kotletterna. Tyvärr brukar det ligga ett par stora bitar "finkött" i varje paket, men sen är det fettmelerade slamsor. Tyvärr saknas fettranden här också. Brukar göra någon slags pytt på det. Låter man det puttra länge på svag värme i mycket smör blir t.o.m. de tora bitarna riktigt goda. Men man måste tärna ner köttet för att få den effekten och då kan man ju lika gärna köpa det billiga spillet.
När jag skaffat hund ska jag bunkra det där spillet. Gissa vilka bitar jycken ska få? 😃
Det blir en överlycklig vovve☺ jag tror att jag förädrar fett från grädde el smör el kokosolja…blir lätt illamående av just fläskfettet..tyvärr…men idag lyckades jag dra över fett mängden haha