Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7181 ggr
parsley
0

Hur hantera sin crock-pot / slow cocker

Någon som har en slow cocker eller crock-pot. Vad använder ni den till?

Jag blev lite osäker när jag läste bruksanvisningen. Där stod det att matvarorna ska vara helt täckta med vätska. Gör man en vanlig grytstek i stekgryta så brukar köttet vara inte vara helt täckt av vätska. Det sticker ofta upp bitar ur en kycklinggryta.  En köttfärsgryta är inte täckt av vätska. 

Någon som vet hur jag ska bära mig åt?

Garm
1

Jag har inte använt en slowcooker så många gånger ska erkännas, men när jag har gjort det så har det handlat om någon deciliter vätska som ska med. Har aldrig stått något om att täcka helt. Är bitarna små täcks det ju lättare, men jag har inte varit med om att det ska täckas helt, hittills.

Har gjort sådant som typ pulled pork och älgstek.

hemul
3

Nej, det är fel. Man kan ha bara bottenskyla vätska. Man ska t.o.m. kunna skippa vätska helt, men det har jag inte provat. Men typ tjocka revbenspjäll som fått puttra i slowcookern istället för i pannan har jag gjort och inte haft mer vatten än jag har annars.

Jag har min mest till buljongkok. Uppskattar inte riktigt smaken på grytor och sånt som jag trodde den skulle vara perfekt för. Hittade förklaringen någonstans på nätet. Smakerna blandar sig så väl att allt smakar likadant och precis så är det. Fiskar man upp en bit morot smakar den precis som spadet den ligger i, ingen morotssmak kvar. Men spadet och köttet är gott! Tricket som killen jag läste kommit på är att ha i lite fräscha grönsaker mot slutet och slänga de urkokta, men det tar ju bort lite av enkelheten med att laga i en slowcooker.

Men den funkar utmärkt till sånt som revbensspjällen. Fast bryn dem i pannan först!

Zepp
1

Fast det där tricket är samma som man använder i den mesta matlagningen, det e det man har sådant där grönsaksnät till.

Och då kan man koka ur smaken på delar som man inte sen skall äta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
1

Jovisst, så gör man vid långkok, men då är inte argumentet för att alls göra det att det är praktiskt att bara ta av locket och käka när man kommer hem från jobbet. Det är så slowcookers säljs in.

Och morötterna i ett vanligt långkok har fortfarande egensmak även om de är saggiga och oaptitiliga på så sätt. Det är snarast p.g.a. det man slänger bort dem och inte p.g.a. total smaklöshet.

Kvothe
2

Har många gånger både slängt in frysta och rumstempererade köttstycken i slow cookern, utan nånting till utom lite kryddor på ytan. Vanligtvis kör jag den på LOW över natten. Blir hur bra som helst. Lyxar jag till det lägger jag en lök-bädd under,, men går bra utan också.

parsley
0

Nu är den kokt för första gången. Jag kokade en bit fläskkarré för att ha tillgång till kokt, kallt kött., som man t ex kan ha till en snabb lunchrätt. Köttet blev mört och fint och jag känner mig nöjd. Tror jag kan använda en del recept från gamla kokböcker av typen "Läckert lagat i lergryta" också. 

När jag googlade hittade jag följande information på en engelskspråkig sida

Tillagningstid, originalrecept      High                                    Low

15-30 min                                                  1-2 h                                    4-6 h
30-60 min                                                  2-3 h                                   5-7 h
1-2 h                                                             3-4 h                                    6-8 h
2-4 h                                                             4-6 h                                    8-12 h