Till alla nybörjare inom LC!
Maria Tauson är en kvinna som betytt mycket för mig.
En ren gissning är att hon har längst erfarenhet av LC-kost på den här sajten. Hon har gått ner mycket i vikt och håller sin vikt. Mer om detta finns på hennes hemsida som jag ofta länkar till.
När jag googlade omkring på LC-kost för många år sedan fanns inte mycket skrivet. DÅ hittade jag Marias sida och så småningom hennes lilla bok "Mamma äter inget vitt".
Nu var det inte så lätt att det löste sig så enkelt, jag var inte mogen att våga släppa så mycket av kolhydraterna redan då. Bla för att GI började bli populärt och jag ville testa det först. När GI inte var min metod återkom jag till Maria och andra gången var det mycket lättare.
Jag hade förmånen att vara med i samma mailinglista som Maria och kunde få svar på mina frågor direkt.
NU har Maria lovat att svara på Era frågor har på vår sajt.
Hon är alltså färdig med sin egen stora viktminskning och har massor av goda råd att ge.
Skriv frågorna som nya, egna trådar.
Placera dem här under Gruppen "LC-kost typ Maria Tauson" så hittar hon dem och svarar!
TA CHANSEN det är det värt!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har också haft enorm nytta av Marias sida. Läste där dagligen i början, har använd av matdagboken och recepten osv.
Kan verkligen rekommendera, fråga henne.
Oj, detta är en hel vetenskap Kacka, om vi skulle lägga upp all den info som finns och som vi länkar till skulle iFokus haverera. Jag tror nog du måste acceptera att hämta info på andra ställen.
Det är INGEN metod som vilken bantningsmetod, det är ett sätt att leva för resten av livet och det tar tid att lära och ingen är den andra lik så det finns ingen som kan säga exakt hur just du skall göra. Vi är olika, reagerar olika och måste därför agera olika. Det är rätt mycket jobb om man verkligen vill komma underfund med hur man själv fungerar.
#4 Margareta jag tycker det är bra att du betonar att det är ett sätt att leva - en livsstil. Tycker att det borde betonas mer, eftersom jag fått intrycket att människor som inte äter lc tror att det är en bantningsmetod och kan sedan gå tillbaka och äta "vanlig" mat.
#5 TACK LC-skorpionen. Jo, jag försöker så gott jag kan och vi måste vara många som hjälps åt.

Men nu är du ju smal, då ska du väl kunna ta en smörgås??!! Hur många gånger hör jag inte detta! *S* Jag har ju slutat med det för att jag inte tål det. Att ha slutat banta är en fantastisk befrielse för mej! jag har upplevt det så otroligt befriande detta , att äta utan dåligt samvete den sista tiden, och inte oroa mej för att gå upp i vikt igen.
Man förstår ju att folk förväntar sej att få se en med 10 kilo extra igen, dom förvånas över att man håller sej så smal. Men jag har slutat banta , och börjat äta!!Tjoho!!!!
Håller med dig Copia. Det är samma sak med mig, frågor om jag inte skall äta som vanligt igen och varför jag fortsätter även nu när jag gått ner kilona. Ingen vill förstå att detta gäller livet ut om man skall hålla vikten.

Vi bör nog vara noga med att inte kalla det "diet" eller bantning. Diet är något ohälsosamt man håller på med en kort tid för att (oftast) minska i vikt och uppfattas oftast negativt…vi bör nog kalla det och betona att det handlar om sund kost. Det är ju trots allt en kost som människokroppen är anpassad till genom evolutionen.

Man kan ju undra, om de sagt till en alkoholist: "Nu, när du varit nykter i ett par veckor, kan du ju ta dig ett järn"?
;-)
Man kan säga att man är överkänslig, behöver ju inte säga allergi även om det är det det är.
Men, skämt åsido, väljer att ställa mig utanför debatten om någon menar på "att min mat är konstig". Som dottern sa igår: Din specialmat. fnittrar lite över hennes ord, bara för att jag ej vill ha pasta. Har inte ätit pasta på 5 år. Men sen började att äta fullkornspasta. Kunde äta det en gång i veckan. tills jag slutade nu i aug.
Specialkosten hon hänsyftar på är ost med smör på. gott.

ja,det är lite kul det där med människors reaktioner. Att äta smörgåstårta är inga problem, men vill jag bara ha fyllningen i ett salladsblad, blir det knepigt??!! Jag går sällan i argumentation , om min kost, men jag framhåller ju det positiva i att äta så här, och det är lite avundsjuka blickar på mina matlådor..*S*
När jag måste säga något om min kosthållning gentemot främlingar brukar det alltid bli så att jag börjar med att säga att jag inte äter socker. Antagligen för att man möter främlingar under fikasituationer långt innan man äter riktig mat tillsammans…? Deras svar brukar alltid bli "Å, vad du är duktig!" vilket jag tycker känns lite fel. Efter den första veckans avvänjning handlar det ju inte alls om viljestyrka…
Men om jag sen fortsätter med att berätta att jag faktiskt inte heller äter mjöl, bröd, pasta osv då är det minsann inte snack om att "vara duktig". Och särskilt inte om man erkänner att man inte äter frukt och grönsaker heller! Nej, då är man hälsofarlig och väldigt suspekt, och får försvara sig mot alla möjliga konstiga påståenden. Om det är såna personer som jag vet att jag inte vill "slå i huvudet med medicinska termer" (som t.ex. tanterna i kyrkliga syföreningen eller så) så brukar jag säga att det var ett rent hälsoval - jag avstår för att jag inte mår bra av vetemjöl. Eftersom det är många som inte tål gluten osv brukar det accepteras.
Det är då jag säger att jag tyvärr inte tål stärkelse, socker och fruktsocker.
Då frågar de om hur jag vet det.
Elimineringskost, svarar jag, jag åt bara "kött och fett" ett tag och la sen till en sak i taget och blev sjuk…
De tycker så synd om mig och det får jag ta, jag blir inte ifrågasatt i alla fall längre och sant är det också…
Oj vilken gammal tråd jag hittade
Bra tråd dessutom! Det ligger nånting i att vi ska fokusera på hälsan och inte bara på vikt…
Maria är inte så aktiv här längre - hon har gått vidare i sin nya kropp - men hon har synts på bild i en del tidskrifter sen dess.