Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4103 ggr
Fnyfniken
0

Får inte upp energinivån

Jag blev förkyld här för 10-12 dagar sen.  Orkade inte göra många knop, utan mest snöt mig och tig hand om sonen som också blev sjuk. Sen fick jag matförgiftning, vilket i och för sig var över på  en natt, men sen dess hittar jag inte riktigt tillbaka.

Jag tycker inte att jag äter något annorlunda än innan, men varken viktnedgång, toavanor eller energi funkar. Jag är lite trött, småsugen hela tiden, ojämn i magen och med lätt plåtsmak i munnen. Det känns inte som innan jag blev förkyld då jag hade massor av energi och kände mig toppen.

Vad kan ha hänt?

magma
1

Förmodligen gick du tillbaka till den typen av förbränning som du hade före LCHF, om du under sjukdomsperioden åt mer kolhydrater och socker än vanligt. Att du nu har en svag plåtsmak i munnen tyder på att du börjar komma in i ketos, och att din kropp håller på att ställa om sig till att använde fett (ketoner) som bränsle igen istället för kolhydrater (glukos).

Du har antagligen råkat ut för omställningsbesvär/abstinens. Om du kände dem när du först gick över till LCHF så vet du att det kan ta från en till kanske två, tre veckor innan du kommer ut "på andra sidan". För att hjälpa magen på traven så kan du prova att äta cocosfett, det brukar hjälpa!

Fnyfniken
0

Fast jag vet inte det. Jag åt inga extra kolhydrater under sjukdomstiden. Jag åt förvisso macadamianötter och halstabletter (ett 36g-paket över 3 dagar) men snålade extra på andra kolisar då.

Jag har använt keto-diasticks, och får näst mörkaste utslaget varje gång jag kissar. Jag funderar om jag kanske har ombildat protein och fått högre insulin av det? Eller är det sockeralkoholerna i halstabletterna som har jäklats? Nu känner jag mig precis som när jag började, lite låg i energin och bakfull. Men om det är så så går det väl över om några dagar.

Kan jag äta kokosfettet som finns i smörhyllan? Eller kokosmjölk på burk? Eller ska jag specialbeställa? Det borde finnas på hälsobutik här i Stockholm tycker jag.

magma
0

Ja då vet jag inte, då borde det inte handla om omställningsproblem. Kanske du är trött för att du varit sjuk, helt enkelt?

Vad gäller cocosfett så beror det väl på dig själv var du vill köpa:) Du kan ju prova silverpaketet första gången och se om det ens är något för dig- och om du vill göra det till en fortsatt rutin så kan du beställa ett ekologiskt framställt därefter om du vill. Mitt är köpt på hälsokost men kommer från crearome.se

Hoppas du snart blir piggare!

Fnyfniken
0

Ja, jag kanske testar det i livsmedelsaffären först. Kokosfett påminner mig om svunna jular med ischoklad. Jag mår illa bara av tanken…

Fnyfniken
0

Det här fortsätter. Nu blir keto-diasticksen inte mörka längre heller. Det måste vara något jag äter.

Jag började i och för sig innan vikten vände och energin tog slut, men jag har luskat fram att grädde i kaffet (som ju är så gott!) och makadamianötter är det som tillkommit i dieten. Jag håller mig förvisso inom ramen för kolhydrater, men det kan ju ändå vara något som stör. Och ja, jag har kokat grädden. Nu kommer den att gå bort helt, helt enkelt.

Nötterna är ju jättegoda, nästan som kakor. Jag tror att det är för bra för att vara sant. Jag ska sluta med dem.

Piggheten börjar komma tillbaka lite dock. Jag tror att det största problemet var att jag var sjuk/förkyld. (och har en liten på 14 månader med spring i benen ;-P )

Mervi
0

Inte konstigt att du är trött efter förkylningen. Jag är helt slut, har varit förkyld i en och en halv vecka med både hosta och snuva.

Små barn kan ju också ta musten ur en.Skrattande

Fnyfniken
0

Ja, Mervi, fast jag hade ju sonen förra månaden också, och då var jag jättepigg. Det är nog en kombination av förkylningen/matförgiftningen och att jag får i mig något jag inte "tål".

Just nu tycker jag att det känns bättre. Jag har inte ätit någon grädde idag, och bara lite macadamianötter (vilket är det enda jag kan ta med när jag håller lektioner i ett svinkallt ridhus). Jag mår som sagt bättre, men vi får se vad vågen säger.

Det jag funderar på är vad man "går" på om man inte får i sig mer än 30g kolhydrater men inte är i ketos? 30x4,2 är vad? 126 kcal? Man kan ju inte bara bränna 126 kcal på ett dygn? Jag måste ju bränna fett på något sätt, om än inte kroppsfett.

Mervi
0

Du går säkert på fettdrift om du äter fett och så lite kolhydrater. Det är inte alltid stickorna visar rätt och jag har för mig att man går över till att använda fettsyrorna som "bränsle" efter ett tag. Det finns de som kan förklara detta bättre än jag, Pasi tex.

Margareta
0

Stickorna visar om det faller ut ketoner i urin eller ej. Det brukar (och ska väl?) avta om man varit i ketos länge.

Numer pensionär i Nynäshamn

Fnyfniken
0

Jo, men jag tror inte jag varit i ketos särskilt länge. Jag gick ner i vikt och hade mörkröda stickor i c:a 2 veckor. Sen var jag förkyld och hade matförgiftning och efter det har jag "gått upp" och har inte längre röda stickor.

Kan det vara så att min kropp gått in i sparläge pga att jag var sjuk? Bränner alla ketoner och allt den kan komma åt för att spara energi?

Jag har varit snacks-sugen fram till igår, och som följd av det ätit mer, om än inte kolhydrater. Igår började jag även med glutamin och det är effektivt mot snackssuget på mig.

Jag får ge mig till tåls och se vad som har hänt nästa vecka…