Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 7625 ggr
annamanna
0

Räknas Stevia som sötningsmedel?

Något som jag ofta undrat över är om Stevia räknas som ett sötningsmedel. Stevia är ju ett naturlig produkt, en växt vad jag har läst om här på forumet och inte ett syntetiskt hopkok.  Försöker att undvika sötningsmedel och vill veta om jag ska hoppa över Stevia också.

Gurky
0

Ja stevia är ett sötningsmedel. Definitionen av sötningsmedel är inte om det är kemikaliskt framställt eller inte.

[KEEL]
0

Stevia är ett nartuligt sötningsmedel. Det är bättre än de andra sötningsmedlerna som sorbitol osv. men det är fortfarande ett sötningsmedel.

[tk1971]
0

Klart att det är ett sötningsmedel, det är ju det det används till. Sen är det en annan sak att den (ursprungligen) kommer från naturen - men nog är den också processad.

Zepp
2

Naturligt är det om du äter bladen.

Steviaglykosider heter det och är högprocessade från bladen.

Sen så är det tillsammans med Erythritiol ett av de bättre hur som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Aralia]
1

Stevia är klart det bästa att använda om man inte vill ha vanligt strösocker, jag äter det med gott samvete och räknar det absolut som LCHF. Vill man inte äta det dom har processats så får man odla all sin mat själv….

kattöga
0

Socker är naturligt, en naturlig växt, och det är ju ett sötningsmedel……. Men socker är ju inte särskilt lyckat ur LCHF-synpunkt däremot….

Jag använder stevia i mitt kaffe varje dag (1-2 koppar/dag, så inte särskilt mycket). Annars har jag inget behov av sötningsmedel alls.

Däremot har jag förstått att stevia är ett av dom sötningsmedel som triggar igång "kroppens sötsug" minst.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
3

Att något är processat behöver inte betyda att det är läskigt. Steviaextrakt kan framställas på obehagligt sätt (extraheras med bensen, kemisk rening o.s.v.). Men det kan också göras varsamt, extraktion med vatten och mekanisk filtrering. Man får kolla vad man köper helt enkelt.

Även om ens stevia nu skulle råka vara framställd på läskigt vis så får man tänka på att man använder ytterst små mängder. Man får nog i sig väldigt lite av eventuella kemikalierester.

Sindri
2

Stevia funkar bra om du bara vill söta lite, brukar inte trigga sötsug eller ge viktuppgång om man är känslig för kolhydrater.
Behöver man använda till t ex bakning så vill man ha lite "massa" också och då funkar sukrin bättre. Sukrin är en sorts sockeralkohol, men det innehåller inte heller kolhydrater som kroppen tar upp, och brukar oftast inte ge sötsug.

Många gillar inte stevia för att det kan ge en bismak av lakrits. Många gillar inte sukrin för att det kan ge en bismak av kyla. Sukrin finns som "vanligt" socker, florsocker (melis) och som brunt socker, sukrin gold.

Att blanda sukrin och stevia kan vara en bra idé. Det finns även färdigblandade varianter som ICAs sötströ och nåt som säljs via LCHF-butiken. 

Stevia är ju väldigt koncentrerad sötma och skall användas "knivsuddsvis". På såväl sukrin som blandningar stevia/sukrin står det ofta att man skall använda lika stor mängd som socker, men det tycker jag är alldeles för sött. Jag tar hälften eller knappt det.

Det kan dock hända att dessa medel triggar ens sötsug och då får man avstå ett tag tills man känner sig mer säker.

Och - VIKTIGT! Både Canderel och Hermesetas (kanske fler) säljer sötningsmedel som det står Stevia utanpå - det kan dock vara uppblandat med aspartam eller annat som du inte vill äta. Så läs noga innehållsförteckningarna!

Står det stevia och erytriol (det kemiska namnet på sukrin) så är det OK och bara att hoppas att det funkar för dig.