Steviaodlare hjälp
Jag har köpt (via fettskrämdsforum vilket jag övergivit pga dess långsamhet… varje sida tar flera minuter att ladda och det är jag för rastlös för att fixa) stevia. Den artar sig jättefint med tanke på att jag har svarta fingar… MEN den växer på höjden i rasande fart. Ska man toppa dem på något sätt för att de ska "buska" till sig? Hjälp mig någon som vet (hemul?? eller nå'n…)!
Tack på förhand!
Du kan toppa den, det får den att grena sig. Toppa den ovanför ett par bladpar.
Vill också fråga odlare, övervintrar den utomhus??
Var har du fått tag på plantorna? Jag vill ha!!!!!!!!!!
Det finns frön man kan beställa.
Numer pensionär i Nynäshamn
Finns frön på Impecta. jag har köpt där. :)
har en bekant med handelsträdgård.. jag köpte en uppdriven planta där.. Men jag har förstått att det inte är vanligt. Ska köpa frön och så också.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

På forumen finns mycket duktiga odlare man kan få/köpa en stickling (tror jag att det heter :-O) av. Jag delar mer än gärna av mig när min vixit till sig lite :-)
Ska man kapa den bara då? Det verkar så elakt att klippa den… tänk om den blir ledsen och dör… är som sagt en växtimbecill…
softie…
Det är bara att klippa.. och toppen sparar du och sätter i vatten.. När den får rötter är det bara att plantera, men det tar ganska lång tid innan rötterna visar sig. Iaf för mig.
Kan man skicka sticklingar på posten… i vadderat kuvär med blött papper och påse runt?
//Ida
jag tror det går bara man blåser luft i påsen innan man försluter den och så lite hushållspapper som är blött
Har beställt frön. Tack för tipset! 
De som skickar sticklingar proffessionellt har särskilda små behållare att packa dem i, men det borde gå med påse och vatten. Stadga bara med kartong så den inte bryts.
Numer pensionär i Nynäshamn
hmm ja det får nog bli ett senare projekt, nu ska jag få stackaren att växa till sig först ;-)
//Ida
problembarn, stevian vill ha det varmt och ljust och inte för blött, då blir den knubbigare och ränner inte i väg så. Fast nu, när den blivit slankig, är det nog bra att toppa den.
Om den får det för kallt och blött vissnar den ned helt, men kan mycket väl komma upp igen från rötterna om krukan får stå på ett fönsterbräde inomhus några veckor. Släng inte en vissen kruka för snart!
Zeretki, den övervintrar knappast på våra breddgrader utomhus, den brukar svartna vid första frost. Om man tar in krukan då som tittar den dock oftast upp igen som ovan.
Min stevia blir torr och fnasig så fort den närmar sig lite torr.. *förvirrad* Har snarare tolkat det som att den inte får torka.
//Ida
Tack Gronsted!
Stevia vill inte ha kallare än 10 grader.

Använd en tom hylsa från toa/hushållsrullen att skicka växten i +naturligtvis plastpåse och fuktigt papper och kom ihåg att det ska helst vara plusgrader ute för posten skickas i oisolerade bilar,kan bli kallt!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag har köpt frön och satt, det är nu tre månader sedan och de verkar inte gro. 
Någon får gärna förära mig en stickling.
Jag köpte frön från Impecta fröhandel i år dom skulle ha 70 % groddbarhet.
Kostade kr 45:- och skulle vara lättodlad.
1 enda kom upp och den är verkligen tunn och ranglig.
Förra året hittade jag en Stevia på Blomsterlandet bland kryddorna,
den överlevde inte vintern tyvärr.

Jag fick fröer när jag var med i Fröruset i februari i år. De var bäst före oktober 2010. De grodde bra ändå ! 😃
Jag har försökt så fröer inköpta från Impecta i två omgångar nu.
Det kommer visserligen upp ett par miniblad men sen vissnar de ner.
Tycker inte att jag har såå ogröna fingrar men hur gör ni när ni driver upp dessa från frö.
I värsta fall får jag försöka ge mig ut på jakt i någon handelsträdgård eller så…
#6 Ida, vart har du köpt din steviaplanta?
#22 den köpte jag i Ljungskile, på Ulvsunds handelsträdgård. Men det är ju ett tag sen nu..
//Ida
#23 Tack snälla för snabbt svar. Hmm, ja det var ju en bit att åka för mig.
Så det får nog bli någon på närmare håll om jag måste köpa en planta 😕…
Det låter som om det kan vara smart :) kanske ringa runt och fråga om de har/kan ta hem Stevia?
//Ida
#25 Ja, det var en bra idé att ringa runt.
Ska börja hålla ögonen öppna i diverse reklamblad också 🙂
Här har de finfina fröer. Fast jag lyckades iofs med frö från Impecta också.
Bra pris på dom fröerna.
Jag har toppat min rangliga planta för att den ska bli knubbig.
Det syns redan små sidoblad som kommer fram.
Tack för tipset att sätta toppen i vatten, det har redan kommit så mycket
rötter att den gick att plantera idag, så nu har jag 2 små plantor.