Proprotioner fett-kolisar-protein
Läste i en tråd att det ska finnas en tråd (phu) om vilka proportioner man ska äta på ett ungefär.
Kan någon hjälpa mig hitta den?
Just nu verkar jag enligt calcounter hamna på 75% fett, 25-27% protein och 3-5% kolisar. Går inte över 20 gr per dag.
Stickan visar ketos, men vågen står stilla. =) 'weeeee'
Det ser bra ut med dina siffror. Inget att oroa sig.
Man brukar säga att 75% fett, 20% proteiner och 5% kolhydrater år ganska lagom, men man får prova lite själv vilket som passar en bäst.
Att man är i ketos är ingen garanti för viktminskning. Ketos betyder att kroppen bränner fett, men inte vilket fett. Det kanske är det du äter istället för kroppsfett.

Att uppnå, och vara i detta för mig mytompsunna Ketos verkar bättre än att uppnå Nirvana IMFO.
Hur uppnår jag bäst Ketos?
(är inte påläst alls om detta men försöker använda forumets lite struliga sök-funktion efter bästa förmåga)
Bäst är att äta fett och protein. En del hamnar i ketos även om de äter grönsaker mm, det är lite olika hur kolhydratkänslig man är antar jag.
Jag gjorde det förr även efter ett hårt träningspass (styrketräning) då åt jag mer åt GI-hållet och mer fettskrämd.
Jag visste bara inte att det heter ketos, märkte bara att jag fick denna omtalade metallsmak i munnen.

Undrar om ni räknar energi% eller hur ni gör. För fett innehåller ju som bekant dubbelt så mycket energi om går på Kcal. Är inte ute efter exakta siffror men om man äter 20g kh och 60g prot hur mycket fett ungefär blir det då på en dag? Kh och prot. blir ju bara 320 kcal och skall man upp i minst 1500 kcal per dag bör väl fettet ligga på 140g per dag. Eller är helt ute och cyklar nu?

jag räknar bara förhållande mellan de olika i det här fallet…
hur man räknar energiprocent såg jag i en tråd men jag hittar inte tillbaka..

#6 Hur då? Om du äter 20 gr kh hur mycket fett och protein äter du då?

#7 Vet inte riktigt om jag inte förstår vad du menar.. men om man plussar ihop 75, 20 och 5 så blir det 100%… 100% är max av någonting i detta fallet mitt enerigiintag.
Jag undrade bara om relationen dem emellan var ok eller om jag borde äta 85,10, 5 etc…
Jag lägger in det jag ätit i calcounter och får då veta hur stor del av mitt dagsintag som var protein etc. Både i procent och i kalorier.
Fett har 9 kcal per 1 gram, så om du äter 100 gram fett så blir det 900 kcal. Fast kcal räknar inte jag.

va? nej det gör inte jag heller…
usch vad rörigt detta blev… 

OK, ni räknar inte kcal utan gram med andra ord. För ni vet ju uppenbarligen hur mycket ni äter av vad i någon form av procent, och det var bara det jag undrade över om ni räknade Kcal eller gram eftersom fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi än prot. & kh.
Jag försöker hålla följande %-satser och kollar i CalCounter ibland.
75% av energin skall komma från fett
ca 20% från proteiner och resterande 5 % från kolhydrater. Fettprocenten skall helst inte gå under 75 men gärna mer.
Detta gäller och passar mig helt utmärkt.
Anta att jag äter 1000 kcal (stämmer inte i verkligeheten bara ett exempel) så kommer 750 calorier från fett, 200 från proteiner och 50 från kolhydrater. Det är fördelningen men den säger inget om mängden i gram.
Så om du tänker att 1 gram fett innehåller 9 kcal så blir det ungefär 83 gram fett, proteinerna och kolisarna har ca 4 kcal per gram så det blir ca. 50 gram proteiner och så 12,5 gram kolhydrater. Om jag äter 2000 kcal så blir det dubbelt i gram.
Detta är grovt räknat och stämmer kanske inte helt exakt.
Hoppas jag inte rört det till er ännu mer. Knappt jag själv kan reda ut det.

#12 Mervi brukar du använda calcounter ofta eller lagar du maten "på känn". Själv har jag koll på skillnaden mellan gram Kcal och var mest nyfiken vilket ni brukar använda när ni räknar ut energiintaget eftersom det blir en väsentlig skillnad på resultatet. Jag har hittills aldrig räknat ut hur mycket av vad jag äter utan använder nog "ögonmåttet" och ser till att bli mätt vid varje måltid.
räknar inget- bara äter
Räknar inget - bara äter jag med…
…men jag HAR räknat och mätt hur mycket som helst och vet därför hur jag äter. Jag vet utantill vad olika mat innehåller i mängd kolhydrater. Jag har lärt mig det som är 3% och mindre utantill - så att jag slipper ha koll på mängden. Med så lite kolhydrater behöver man inte räkna eftersom det blir stora volymer för att komma upp i större mängder.
Oftast inte mer än 15g kolhydrater om dygnet, ibland mindre och väldigt sällan mer.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag skriver i CalCounter ibland för att ha koll. I början gjorde jag det oftare för att lära mig men idag vet jag hur jag skall äta på ett ungefär. Man behöver inte räkna och kolla om man gör som Margareta säger, ät inget som innehåller mer än 3% kolhydrater. Fettet behöver man inte bry sig om man äter mycket fett, om man har svårt att få fett i sig då kanske man behöver tänka på det. Lite extra smör och kokosolja brukar fixa det.
Jag har skippat grädden för den stoppar min viktminskning, men jag äter lite grönsaker till lunchen men inga till middagen eller frukosten.