LCHFmot perioral dermatit?
Jag besökte vårdcentralen och kollade upp huden i mitt ansikte eftersom jag varit röd kring munnen/näsan och på hakan i drygt 1 år. En läkare observerade och konstaterade att det var perioral dermatit, vilket jag själv hade misstänkt.
Har aldrig varit någon användare av smink och hudvårdsprodukter så jag kan utesluta att det har uppstått av den anledningen. De 3 senaste månaderna har jag inte använt något som helst i ansiktet.
Har läst någonstans att perioral dermatit kan bero på candida, stämmer dett? Och att candida i sin tur kan bero på att man äter för mycket kolhydrater? För måste ju erkänna att jag äter en hel del i form av kakor, bröd och godis, sen äter jag även mycket mejeriprodukter.
Så tror ni att ett försök med LCHF skulle kunna hjälpa mot min perioral dermatit?

Mnjae.. Dermatit betyder inflammation i huden.. det kan ha väldigt många orsaker en del allergiska andra helt enkelt utav bakterier/virus!
En av de vanligaste orsakerna är Seborre, dvs dina hudbakterier som gått bezerk!
Candida är väldigt ovanligt och handlar oftast om nedsatt immunförsvar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
S.k. "ytlig" candida, vilket det i så fall är frågan om här, är inte alls ovanligt, tvärtom. Du klipper och klistrar för fort ibland du, Zepp.
Men nu var det ju inte detta jalice undrade, utan om hon kan bli hjälpt av LCHF. Vi får väl hoppas någon med erfarenhet av eller kunsksap om PD kan svara.

Tveksam till det faktist.. Torsk och Vaginos förekommer dock!
Där kan Candida vara inblandade.. men inte ens det är hela sanningen.
Nu slirar du igen. Och jalices fråga är fortfarande om hon kan bli hjälpt av LCHF. Vill hon lära sig om candida i allmänhet vet hon säkert själv hur man använder Wikipedia och googlar.
Så… vad ÄR hela sanningen, Zepp?

Jag tror att det kan bli bättre. Jag hade PD en gång i tiden, dock långt innan jag började med LCHF. PD kom och gick lite grann, och i bra perioder var det som om det ändå så att säga låg under ytan.
När jag började med LCHF hade jag en "bra" period. Men en av hälsovinsterna var att jag fick mycket bättre hy, och det bara efter några veckor. Det som "låg under ytan" försvann, och jag har inte besvärats av PD under de 9 år jag har ätit LCHF.
Mitt råd till TS: Testa LCHF minst en månad, gärna två. Fungerar det inte så har du ändå testat. Kanske gör andra hälsovinster att du ändå vill fortsätta med LCHF, det är nog den enda risk du tar.
"still lost in space and time"

En stor del av sanningen är väl att Candida är en populär diagnos.. när det bara är en del av en uppsjö av svampar, bakterier och annat som kan ställa till det?
"Perioral dermatit är bara utbredd kring munnen och når upp till kinderna och ned på hakan. Symtomen börjar i form av rodnade fläckar, sedan utvecklas små knottror och små varblåsor i porerna. Ibland kan sjukdomen relateras till riklig användning av smink och hudvårdsprodukter, extensiv hudrengöring och peeling."
http://www.netdoktor.se/hud-har/artiklar/perioral-dermatit/
Jag har en arbetskamrat.. dvs en man, som drabbades av detta.. och jag kan lova dig att han inte var någon användare av smink eller andra hudvårdsprodukter förutom vanlig tvål!
Han fick till slut antibiotika och så försvann det.. orsaken till att det uppstod är okänd!
Perioral betyder bara att det är lokaliserat kring munnen.. man kan få dermatit i andra regioner oxå!